|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Folk maler. De maler på arbeidsplassen, de maler inne, ute, de maler på søndager, onsdager, de maler på dagtid, kveldstid. Og det gasser lenge etter at de er ferdig. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Absolut ateist
|
Det går jo faktisk an å begynne med holdningskampanjer og anmodninger. Det går også an å be folk som lukter ekstremt om å ta seg en tur innom toalettet og gi de noen våtservietter på veien. Flyselskapene har faktisk makt til å ta med seg de som de vil ta med seg. Kanskje folk hadde tenkt seg om dersom det på VGs førsteside ble slått opp; NEKTET Å GÅ PÅ FLYET GRUNNET PARFYMEBRUK.
|
|
|
#43 |
|
Absolut ateist
|
Jeg kjenner ingen som maler noe særlig. Jeg tror de færreste går rundt og stinker løsemidler i forhold til de som bruker parfyme. Som jeg sier, man skal ta hensyn i den grad det er mulig. Det er ikke mulig å la vær å male om man pusser opp huset. Det er mulig å la vær å ta på seg parfyme. Jeg ser simpelthen ikke at det er mulig at enkelte ikke skjønner dette.
|
|
|
#44 |
|
Ute på tur
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg prøver å ta hensyn der jeg kan, men samtidig så bruker jeg jo parfyme så jeg er kanskje ikke så veldig hensynsfull.
|
|
|
#45 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Og jeg synes det er merkelig at noen mener at det går an å diskutere bare ett, lite aspekt ved en problemstilling og ignorere alle andre sider ved det.
|
|
|
#46 |
|
Pauset
|
Jeg hadde nok kjørt om det ga meg så store plager, og så høy risiko ja. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg røyker ikke, så jeg kan jo ikke si 100 % sikkert hvordan reglene for det er - men jeg har jobbet mye på Ahus og de jeg kjenner som røyker har alltid kun tatt på seg frakk eller skjorte utenpå arbeidstøyet når de har gått ut og røyket...(dette innenfor de siste 4 årene).
|
|
|
#48 |
|
Pauset
|
Dette reagerer jeg litt på og. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Absolut ateist
|
Det ville jeg også gjort, men jeg tror dessverre det er ganske mange egoister der ute.
|
|
|
#50 |
|
Pauset
|
Det ville jeg og. Hvem ville ikke det? |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Absolut ateist
|
Ganske mange, om jeg skal gå ut fra lignende diskusjoner jeg har vært med på før. Det er en god del som tenker at meg og mitt er mer verdt enn ditt.
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Det er mange som lider av det samme som meg. Det er til og med barn som ekskluderes fra klasseturer på grunn av sin astma og allergi, så å hevde at jeg er en egoist som er navlebeskuende nok til å hevde at mine allergier er mer viktig enn andres å ta hensyn til er å dra det litt langt. Har selv hatt et lite barn med voldsom astma og allergi, venner som ikke kunne komme på besøk uten å skifte klær fordi de hadde dyr hjemme, turer man ikke kunne dra på fordi noen hadde sovepose i dun og en rekke slike ting. Det er ikke unikt desverre, det er mange mennesker som lider av allergier man faktisk kan ta hensyn til i det offentlige rom. Det være seg parfyme eller røyk.
Nei, hvorfor skulle vi ta hensyn til folk vi ikke kjenner. |
|
|
|
#53 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Noen allergier er lett å ta hensyn til, andre er vanskeligere. Noen er livsviktig å ta hensyn til, andre skaper mer ubehag og kortere sykdom. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Det er utrolig stor forskjell på hvordan en allergiker reagerer. Jeg, feks får kløe i munn/svelg dersom jeg spiser noen matsorter. Det er ubehagelig, men helt klart levelig. Andre derimot reagerer kraftig og må på sykehus for behandling for i det hele tatt å overleve anfallet. Kan jeg gjøre noe for at de får en levelig hverdag, gjør jeg det.
|
|
|
#55 |
|
Fortynnet
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg har en sønn og en mann som er veldig allergiske mot dyr, sønnen min har også nøtteallergi og diverse andre allergier. Det er skikkelig kjedelig og usosialt med dyreallergien, som bl.a. medfører at det er mange vi ikke kan besøke, bursdager sønnen min ikke kan gå i osv. Men jeg ser ikke akkurat for meg at totalforbud mot husdyr er en løsning. Og totalt hensyn til alle tenkelige allergier, med tilhørende forbud, overalt i samfunnet, vil virkelig ha store konsekvenser. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det er jeg helt enig i. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Men det er jo noe med det å bli gjort oppmerksom på ting og da. Hvis ingen i ens umiddelbare nærhet har diverse plager det blir snakket om her i tråden så er det jo ikke opplagt at man vet om alt. Det er jo på en måte begrenset hva man setter seg inn i av problemstillinger uten at man "trenger" det? Jeg har for eksempel lest mye mer om klimaproblemer enn allergiproblemer fordi det første er noe jeg er opptatt av og det andre er noe jeg ikke har hatt noe "behov" eller grunn eller hva som helst for å sett meg inn i. Men jeg får jo åpnet øynene av slike tråder som dette. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
Det er klart at når man ikke vet, så er det vanskelig å gjøre noe. Men når du da blir oppmerksom, velger du da å ta hensyn ved at du feks dropper parfyme når du skal ta fly fordi du vet at hvis Skvetten, eller noen som er like plaget som henne, sitter på samme flyet, kan det gi store konsekvenser for henne?
|
|
|
#59 |
|
Off the map.
|
nettopp.
|
|
|
#60 |
|
Off the map.
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Forøvrig så skjønner jeg at det er vanskelig å reise med fly om man er allergisk mot parfyme.
|
![]() |
|
|