Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 16:34   #14
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Det er sikkert noe i det dere sier, men jeg vil bare poengtere at det er samme type solstråler fra sola enten det er morgen, kveld, sommer eller vinter. Poenget er vel at det er lite sol i Norge på vinteren, og vi er dekket av tøy untatt midt i ansiktet på den tiden. Derfor får vi ikke dekket behovet det halvåret det er så mørkt og kaldt i dette landet.

Personlig syns jeg det er viktigst å smøre fra morgenen av, da blir sola fort sterk. Det er jo allerede i ti elleve-tiden sola er på det sterkeste. Så kan man heller bli litt slappere med smøringen sånn utpå ettermiddagen. Nå er det jo slik at vi svetter av oss en god del av solkremen vi tar på, vi gnur oss borti ting, noen tar på oss, eller vi tar på barna. vi tar av og på klær, bader osv osv, så at vi får for lite d-vitamin på sommeren pga solkrem tror jeg er en smule overdrevent. Men nå er jeg hudterapeut, og blir helt oppgitt over all den forvirrende infoen media kommer med i løpet av året. En uke skal man sole seg uten solkrem fordi det gir lavere kreftforekomst. Mens den andre uken skal man ikke sole seg overhodet, men ligge i skyggen pga faren for hudkreft. Og ja, det er sunt med sol. Selvfølgelig, den er kilden til alt liv her på jorda. Men med måte, noe jeg tror alle vet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.