|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Det står i et eller annet reglement på avdelingen min hvertfall, at det er forbrudt med parfyme, i vid forstand som inkluderer parmymerte kremer og såper, og selvsagt all røyking i arbeidstida, også spisepausen. Kroppslukt og hvitløk er ikke forbudt, og selv om jeg helst ikke vil bli stemplet som en forkjemper for stinkende sykepeiere, vil jeg påstå at det er en helt annen kategori, og først og fremst et kosmetisk problem. Jeg har hvertfall aldri hørt om at noen kan få astmaanfall av hvitløksånde.
|
|
|
#82 |
|
Passiv
|
Men som du ser av denen tråden er det veldig mange som har slike allergier eller intoleranser.
Hvilken tøff mann du har da. Jeg gjør også alle disse tingene, men det hender at jeg må gå eller blir tatt bort i en ambulanse med ulende sirener og blå lys mens jeg får oksygen. Jeg kan love deg at folk reagerer dersom jeg får et astmaanfall på et offentlig sted eller kanskje særlig på offentlig transport. Det hender ofte at jeg må flytte meg og da ser folk rart på meg. Jeg ber ikke folk ta hensyn til meg som individ men alle de som er rammet for det er flere enn du aner og de fleste av disse ber ikke om annet enn litt forståelse.
Det er jo få og enkle tiltak som skal til og ikke minst holdningsendringer.
Heldigvis er de aller fleste av oss ikke bare interessert i å ta hensyn til andre vi gjør det faktisk også. Det eneste som vil hjelpe på sikt tror jeg er holdningskampanjer som opplyser om hvordan f.eks. parfyme og nøtter kan ha uheldige utfall for enkelte. |
|
|
|
#83 |
|
Strikker
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?I det daglige tar jeg hensyn når jeg vet om allergikere.
|
|
|
#84 |
|
Ekvilist
|
Jeg prøver etter beste å skjønne hva du vil fram til, men jeg gjør ikke det gitt. Det er galt å ta ekstra hensyn til de typisk alvorlige allergenene hvor en person potensielt kan dø, fordi mannen din ikke tåler sitrus og får ubehag av det, og at sitrusallergi også er plagsomt? Og dermed må man ta hensyn til sitrusallergikerne også, nei - kanskje ikke allikevel siden din mann er villig til å gå i døden for at folk skal kunne spise nøtter hvor de vil? Konklusjon: Man behøver ikke ta hensyn til allergikere what so ever?
|
|
|
#85 |
|
Pauset
|
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Pauset
|
Jeg kommer også til å gjøre det (gjort det før til og med!), men jeg kommer nok ikke til å droppe parfymen slavisk i tilfelle jeg tenker meg å dra en tur med bussen eller kino. Men klart, man kan begrense seg. Og skal jeg med Skvetten eller Fluke, så er det klart at jeg lar vær. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Pauset
|
Fordi det er ekstremt mange av de? Jeg er for noen tiltak jeg, men ikke forby noe for alle, i alle settinger. Jeg har full forståelse for at det ikke er noe gøy å ha alvorlig astma, så det er sagt og jeg føler virkelig med deg der, og hadde tatt alle hensyn jeg kunne om jeg visste det var noen som hadde astma i vennekretsen feks. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Må det være et enten eller da, Joika?
|
|
|
#89 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg er selv mamma til et hyperallergisk barn, og er selv allergisk mot pollen (og dyr i pollensesongen. merker ikke noe ellers). Jeg forventer ikke at alt skal legges til rette for oss, men jeg kjenner at jeg forventer at mennesker vi omgås tar hensyn når de er rundt oss. Feks får ingen komme inn i vårt hjem med dyrehår på klærne, de må skifte før de kommer. Merker godt når det ikke blir gjort for å si det sånn.
|
|
|
#90 |
|
Pauset
|
Fordi jeg tar utgangspunkt i dette bla:
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Jeg vil anta at det er langt flere som er er alvorlig plaget av parfyme enn av stråling for å si det sånn. Har som sagt tidligere ingen konkrete løsninger for alskens plager. Det jeg vet er at jeg nok langt fra er unik i det at jeg får alvorlige plager av at andre bruker parfyme og særlig i små rom (tog, trikk, buss, fly, bil o.l.). Jeg kan fortelle at ingen på jobb bruker parfyme lengre etter å ha sett et fullblåst anfall på grunn av en kollega. Det er ikke pent. |
|
|
|
#92 |
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Dessuten er mye av det offentlige tilrettelagt for funksjonshemmede ift rullestol etc. Hvorfor ikke for allergikere? Hva er forskjellen?
|
|
|
#93 |
|
Passiv
|
Det er jo her holdningsskapende arbeid kommer inn. Det er fullt mulig å la være å spise nøtter i det offentlige rom der hvor det ferdes andre. Det er til og med mulig å gå i teateret uten å dynke seg med parfyme eller å røyke i pausen sånn at sidemannen unngår plager. |
|
|
|
#94 |
|
Passiv
|
Det er litt det jeg tenker også, for allergi er en form for funksjonshemming. |
|
|
|
#95 |
|
Allergi er helt klart en funksjonshemming. Det og ferdes offentlig gir en masse begrensninger for en allergisk person, kontra en frisk.
|
|
|
#96 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Det finnes så utrolig masse som belastende for mange, enten det er allergier, sosial angst, intoleranse - det er umulig å vite hva man møte på av dette når man er ute på offentlige steder. Det blir en utrolig lang liste man må gjennomgå for seg selv hver gang man går ut a døren om man skal ta hensyn til alle. Det går bare ikke. Man kan selvsagt tenke seg en ekstra gang om før man prøver den ene parfymen etter den andre på seg i taxfree'en før man går på flyet, men å forvente at alle skal avstå fra alle parfymerte produkter går bare ikke an. Unnskyld meg, men det blir bare for teit. På samme linje om man skal alltid ta på seg helt nyvaskete klær i det man går ut døren, i tilfelle dyrehår. Kjenner man noen i omgangskretsen, skal ha selskap eller på annen måte omgås noen man vet ikke tåler noe, er det noe annet.
|
|
|
#97 |
|
Passiv
|
Det er også litt av grunnen til at jeg ikke kan skjønne at det er en del som ikke ser hvordan samfunnet skal kunne tilpasse seg dette. Funksjonshemminger kan være så mangt og til nå har handicapforbundet (det heter kanskje noe annet nå?) vært veldig dyktige når det gjelder holdningsendringer og lovpålegg når det kommer til andre funksjonshemminger. Når det gjelder f.eks. astma og allergi finnes det få eller ingen til tross for at det er en økende andel av befolkningen som har slike funksjonshemminger. |
|
|
|
#98 |
|
Shake it out!
|
Jeg er skikkelig, skikkelig allergisk mot gress og bjørk. De ukene det står på som verst er jeg helt ødelagt, selv om jeg både tar kortison og dobbel dose allergimedisin. Jeg kan ikke være ute, ligger bare på sofaen og sløver med noe som kjennes som en kraftig influensa. Jeg blir ikke dødssyk, men jeg har kraftig redusert livskvalitet mens det står på. Et Norge uten bjørk og gress hadde vært nais, men neppe realistisk
|
|
|
#99 |
|
Passiv
|
Vet du, sosial angst er en lidelse som faktisk kan kureres, det er ikke alvorlig astma eller allergi. Det er sykdommer man dør med og noen ganger av i ekstreme tilfeller. |
|
|
|
#100 |
|
Pauset
|
Der har man tre allergier dekket, greit og flott. Jeg blir dårlig av røyk selv, så jeg er fornøyd. Hva med pelsallergi, epleallergi og alt det andre? |
|
|
|
![]() |
|
|