|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Du flisespikker ikke, du ergres over at jeg anseer mine allergier såpass plagsomme at jeg faktisk erkjenner at jeg er funksjonshemmet i mange tilfeller. Når jeg i tillegg tar til orde for at det godt kan komme mulige løsninger som gjør at jeg kan ta et fly uten fare for helsa så blir det nesten litt for mye av det gode. Det at jeg ikke har påberopt meg å ha noen universelle løsninger for samtlige allergier velger du jo å overse. Tenk at jeg kan være så navlebeskuende og så egoistisk at jeg ikke tenker på dem med epleallergi. |
|
|
|
#102 |
|
Leser
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Personlig tar jeg hensyn til alle som er innenfor min private sfære, det er en selvfølge å lage mat som allergikere tåler, støvsuge opp småperler før jeg får småbarn på besøk, røyke ute (da jeg røykte) for at det var folk som ble plaget av innendørs røyking, slutte å bruke parfyme hvis en kollega ikke hadde tålt det.
|
|
|
#103 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis vi tar en spørreundersøkelse her inne, vil den nok vise at det er veldig få som er allergisk eller har en ekstrem intoleranse mot parfyme.
|
|
|
#105 |
|
Passiv
|
Dette syns jeg ikke er særlig relevant all den tid vi VET at det er endel som faktisk sliter med dette, og at det er en enkel sak å ta hensyn til. |
|
|
|
#106 |
|
I gapestokken
Hvorfor skal jeg ta hensyn til deg da?
|
|
|
#107 |
|
I gapestokken
Poenget mitt, som jeg nå gjentar til det kjedsommelige, er at det er så veldig mange allergier og intoleranser som folk sliter med, dødelige eller veldig slitsomme. Det er umulig å ta hensyn til alle, og det blir et nesten hysterisk anfall om man skal ta tusen forhåndsregler for alle man kanskje kan ramme hvis man har på seg et eller annet som kan utløse en reaksjon. Og som jeg igjen gjentar, så MÅ jeg bruke deodorant med parfyme for å ikke lukte vondt. Det er sosialt belastende for meg å lukte svette, derfor kommer jeg ikke til å slutte med det så sant noen rundt meg ber meg la være å bruke det når jeg er med dem.
|
|
|
#109 |
|
Søt og rar
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Man gjør sitt beste for at andre ikke skal bli syke.
|
|
|
#110 |
|
Mother of Dragons
|
Jaja, så er det greit at det er for belastende for deg å ta forskjellige hensyn. Men så lenge alle vi andre, som glatt gjør småting for at andre skal få ha det greit gjør det, så hjelper det. Og som flere har sagt her i tråden: Det er mange av oss som greit kan la være å bruke parfyme i tette forsamlinger, det er ingen vond vilje at man ikke har gjort det før, det har bare vært på grunn av at man ikke har tenkt over det. Og heldigvis er samfunnet vårt ikke blitt så egoistisk at det sjeldent at folk tenker sånn.
|
|
|
#111 |
|
I gapestokken
Gjelder dette deodoranten min? For ren parfyme bruker jeg ca 1-2 ganger i måneden, så jeg hadde nok ikke kverket deg med det.
|
|
|
#112 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
Dersom du satt ved siden av meg på et fly med parfymen din, jo, jeg ville nok gispet etter luft og blitt hastet frem i flyet, blitt satt på oksygen og mest sansynlig ville de etter en stund undersøkt om det var en lege tilstede dersom det ikke gav seg. |
|
|
|
#114 |
|
I gapestokken
Det var ikke akkurat svar på spørsmålet mitt. La meg forenkle det; Vil du trenge oksygen av deodoranten min dersom jeg satt ved siden av deg på et fly?
|
|
|
#115 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
|
|
|
#116 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan faktisk ikke besøke folk som har katt. Jeg mener absolutt ikke at de skal kvitte seg med katten, men jeg er litt glad for at jeg ikke kjenner mange med katt, det er jo unektelig litt trist. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?De fleste vet vel at de tar en viss risiko når de tar offentlig transport og oppholder seg på steder med mange mennesker? Hvis man er så hyperallergiskt at man ikke tåler å sitte på samme fly med et menneske som har katt hjemme eller ikke tåler at noen som nylig har røkt setter seg på samme buss, så er det kanskje en dum ide å ta offentlig transport?
|
|
|
|
#118 |
|
I gapestokken
Vi kan heller ikke besøke foreldrene til mannen min lengre, siden de har to katter der som mannen min reagerer veldig allergisk på. Jeg mener de burde kvitte seg med kattene, men svigermor klarer det ikke (selv om de i utgangspunktet er hennes voksne døtre sine, som selv ikke kan ha de lengre pga bosted og allergi). Da dropper vi bare å dra dit.
|
|
|
#119 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#120 |
|
Passiv
|
Nå syns jeg du bommer, altså. Poenget er jo om det ikke er naturlig å ta hensyn i en slik grad at disse faktisk kan reise offentlig. |
|
![]() |
|
|