Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Ja! 5 3,01%
Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. 106 63,86%
Litt hensyn klarer man vel å ta. 42 25,30%
Nei, det er håpløst. 10 6,02%
Drit i alle allergikere! 1 0,60%
Annet 0 0%
Dustepoll 2 1,20%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 21:29   #141
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men er det mange katteallergikere som kan være i hus med katt, bare katten ikke er inne?

Nei! Det hjelper IKKE om de slipper ut katten!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 21:31   #142
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg spiller det ingen rolle om katten eller hunden er i hus eller ikke. Det er utrolig mange som tror at bare de setter vinduet på gløtt og sender katten/hunden ut, så går det helt greit.

Gammel 01-06-09, 21:41   #143
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tar hensyn til de allergier jeg vet om hos de jeg omgir meg med. Dvs jeg hadde ikke appelsin på lesesalen fordi en anonym student var meget allergisk (hang opp lapp), katten var ikke innendørs da hun med katteallergi kom på besøk (hun viste på forhånd at det var katt i huset til vanlig), jeg brukte ikke parfyme da min kollega sa hun var veldig allergisk osv.

For øvrig får jeg et inntrykk i denne tråden av at det er ganske mange her som fra nå av aldri skal bruke fuktighetskrem, deo med parfyme, parfyme, hårspray osv (særlig på fly har jeg forstått det som), men jeg er faktisk ikke sikker på om det er realiteten for alle. Fordi jeg tror vaner er vanskelige å endre hos mange. Men det er jo flott å forsøke, bevares. Selv bruker jeg ikke alltid parfyme og jeg gumler sjelden nøtter i det fri, så jeg har ikke så veldig mye å endre på det området tror jeg.

Akkurat det jeg skulle skrive også nå.

Hvor mange kan ærlig si at de fra dette øyeblikk aldri skal bruke shampoo, balsam, kroppskrem, deo, hårspray eller andre stylingprodukter, eller rene parfymer når de går ut av hjemmet sitt? Dere er raske med å kalle meg for egoistisk fordi jeg innrømmer at jeg kommer til å fortsette å bruke det, men jeg lurer nå på om jeg er en av de få som er ærlige her.

Og nå nevner jeg bare en allergi, siden det er tydeligvis bare parfymeallergi som spiller så stor rolle.

Gammel 01-06-09, 21:49   #144
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Akkurat det jeg skulle skrive også nå.

Hvor mange kan ærlig si at de fra dette øyeblikk aldri skal bruke shampoo, balsam, kroppskrem, deo, hårspray eller andre stylingprodukter, eller rene parfymer når de går ut av hjemmet sitt? Dere er raske med å kalle meg for egoistisk fordi jeg innrømmer at jeg kommer til å fortsette å bruke det, men jeg lurer nå på om jeg er en av de få som er ærlige her.

Og nå nevner jeg bare en allergi, siden det er tydeligvis bare parfymeallergi som spiller så stor rolle.

Jeg er ganske sikker på at de som her sier at de vil avstå fra parfyme på fly vil gjøre det. Det er ikke slik at enkelte bare slenger det ut av seg for å være pk så det holder.

Når det kommer til parfyme er det ikke bare ubehagelig, hadde det vært et ubehag så kunne man hatt neseklype på og pustet gjennom munnen. Det handler om at man blir syk, alvorlig syk av det, man får ikke puste, får ikke nok oksygen og trenger behandling i form av medisin og oksygen.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 21:51   #145
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg er ganske sikker på at de som her sier at de vil avstå fra parfyme på fly vil gjøre det. Det er ikke slik at enkelte bare slenger det ut av seg for å være pk så det holder.

Når det kommer til parfyme er det ikke bare ubehagelig, hadde det vært et ubehag så kunne man hatt neseklype på og pustet gjennom munnen. Det handler om at man blir syk, alvorlig syk av det, man får ikke puste, får ikke nok oksygen og trenger behandling i form av medisin og oksygen.

For å pirke igjen, mener du de vil avstå fra å bruke ren parfyme eller alle produkter de vanligvis bruker som inneholder parfyme?

Gammel 01-06-09, 21:56   #146
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere er raske med å kalle meg for egoistisk fordi jeg innrømmer at jeg kommer til å fortsette å bruke det, men jeg lurer nå på om jeg er en av de få som er ærlige her.

Mmm, skjønner at du ønsker å vurdere det siste som en mulighet, men nei.

Gammel 01-06-09, 22:06   #147
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mmm, skjønner at du ønsker å vurdere det siste som en mulighet, men nei.

Så du bruker kun uparfymerte produkter?

Gammel 01-06-09, 22:11   #148
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hvis fly skal være et eksempel må retningslinjene til flyselskapene endres for reisende, enkeltpersoner som tar hensyn her og der kan ha noe å si, men for en hyperallergisk har det ikke like stor effekt som et forbud man blir gjort oppmerksom på når man bestiller en reise.

Jeg er helt enig med ullmor, hvis folk er så allergiske at det er aktuelt å tilkalle lege hvis personen ved siden av har for mye/feil parfyme på seg så holder det ikke at andre folk "gjør sitt beste", da bør det totalforbud til.

Gammel 01-06-09, 22:12   #149
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig mange steder vi ikke kan dra, pga allergi og det at folk ikke tar hensyn i det hele tatt. VI har feks ingen venner med barn her hjemme, som ikke har dyr. Derfor blir det umulig for oss å besøke dem på hytta, i campingvogn etc.

De siste tre årene har vi vært på Norgesferie i fjellheimen, fordi det er rent, sanert, god luft og omtrent fritt for allergener. Deilig for en plaget kropp, og noe helt annet enn å stue seg inn på hytter og hotellrom i diverse parker sammen med andre mennesker, og der det florerer med støv, sterke lukter og matstøv osv osv!
Jeg har ikke astma, men kjenner selv hvor tett jeg blir i pollenseongen. Jeg er veldig allergisk mot bjørk, og reagerer mye på dyr på den tiden av året. Så tenker jeg på poden som ikke tåler hverken dyr, diverse mat, sterke lukter osv osv. Han er mye plaget, og det er skremmende å se hvor mange rare holdninger det er rundt omkring.
Ingen hadde sagt til en rullestolbruker at "jeg orker ikke hjelpe deg opp trappen så du kan være sammen med oss". Det ville vært en selvfølge å hjelpe. Men jeg er sikker på at mange tar på seg en dæsj med deo eller parfyme og tenker "det er sikkert ikke så farlig".

Gammel 01-06-09, 22:15   #150
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du bruker kun uparfymerte produkter?

Jepp, gjort det i mange år pga jobb i helsevesenet.

Gammel 01-06-09, 22:17   #151
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kraist, Tito. Det er forskjell på å klippe lilletåneglen og å sage av seg hele foten. Jeg er enig i at hvis alle skal opptre som om alle i mils omkrets er ekstremt hyperallergiske mot alle tenkelige allergener (se der, jeg visste faktisk ikke at noen ble dårlig av at andre spiste appelsiner, nå kommer jeg ikke til å ta med appelsiner på fly), får det store kostnader for enkeltpersoners praktiske liv.

Hvis alle dropper parfyme akkurat på fly- og togturen (altså langvarig eksponering i små, tette rom, med fast seating der det er komplisert å komme seg unna) vil man helt enkelt og smertefritt kunne skåne kanskje 90 % av alle som er allergiske, føler ubehag eller - som jeg - får intens hodepine eller migrene av noen typer parfyme. Nesten helt uten offer for privatpersonen. Man får vel ikke en gang lenger kjøpt nøtter på fly, og røyking er forbudt. Wonder why.

Det er snakk om å ta hensyn der man kan, for folk flest. Andre må ta mer hensyn; de som har omgang med kjente allergikere eller har en jobb der de eksponerer syke mennesker. Jeg tror at det handler om uvitenhet, først og fremst. De fleste av oss har jo vanligvis ikke lyst til å være onde mot vilt fremmede mennesker.

Jeg skulle defintivt ønske at flyselskapene skrev på sine sider en oppfordring til å ta hensyn til sine allergiske medmennesker; la parfymen vente, ikke røyke rett før turen, tenke pelsallergiforebygging og droppe nøtter.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:20   #152
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Jepp, gjort det i mange år pga jobb i helsevesenet.

Greit, da er du èn.

Gammel 01-06-09, 22:20   #153
Skvetten
Passiv

Standard

For å pirke igjen, mener du de vil avstå fra å bruke ren parfyme eller alle produkter de vanligvis bruker som inneholder parfyme?

Jeg vet at det er mange som allerede gjør det om som kutter ut parfymerte produkter dersom de nå skal reise i et bittelite rom sammen med andre mennesker. Det gjør de fordi de har blitt oppmerksomme på at det finnes en del mennesker som kan bli alvorlig syke av parfymen de hyller seg inn i.

Dette er ikke å pirke, det blir å brette ut mitt handicap slik at det virkelig blir synlig og om det gjør at flere avstår fra parfymerte produkter slik at jeg og andre får en lavere grad av funksjonshemming så er det en fin ting.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:22   #154
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Greit, da er du èn.

Hun teller oss!

Gammel 01-06-09, 22:24   #155
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Dette er ikke å pirke, det blir å brette ut mitt handicap slik at det virkelig blir synlig og om det gjør at flere avstår fra parfymerte produkter slik at jeg og andre får en lavere grad av funksjonshemming så er det en fin ting.

Det er helt greit det, og det er fint å bli opplyst om dette. Og det mener jeg oppriktig. Nå vil du neppe bli særlig plaget av meg siden jeg bruker sjelden veldig parfymerte produkter pga sensitiv hud. Og jeg vaskemiddelet jeg bruker inneholder ikke parfyme, skyllemiddelet har kanskje en anelse i seg, men er også av sensitiv type.

Gammel 01-06-09, 22:25   #156
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis vi tar en spørreundersøkelse her inne, vil den nok vise at det er veldig få som er allergisk eller har en ekstrem intoleranse mot parfyme.

Jeg har måpet meg gjennom denne tråden. Og fant ut at dette summerer det ganske greit.
Sammen med dette oppfølgingsspørsmålet:

Så hvis bare noen få dør av oksygenmangel som følge av ekstrem allergi så kan man la være å gjøre noe for å unngå at dette skjer?

FP er like fint uten Skvetten liksom?

Jeg skjønner at folk flest ikke vil skyte katten sin fordi det muligens kan være en katteallergiker i nabolaget.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan labli å ta på seg parfyme akkurat når man skal reise med kollektive midler eller gå på kino. De små tingene som ikke er noen innsats men som betyr mye for noen andre kan man jo bare gjøre vel?

Jeg for min del vil ha Skvetten med oss videre. Og er mer enn villig til å ofre parfymen for å få det til. Er ikke alle produkter jeg kan bytte med parfymefrie - spesielt ikke sjampo - men jeg trenger ikke ha nyvasket hår som dunster når jeg skal fly. Jeg kan vaske det dagen før så damper det fra seg. Jeg er nesten sikker på at jeg ikke lukter altfor vondt før jeg kommer frem heller.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:25   #157
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Greit, da er du èn.

Jeg kan fortelle deg at jeg kjenner mange som jobber i helsevesenet (deriblant meg selv, jeg er sykepleier) som bruker uparfymerte produkter på jobb!
Jeg husker selv da jeg var pasient og nyoperert, og en sykepleiere som stinket parfyme eller røyk stod bøyd over deg. Fytti, var du ikke kvalm fra før, kan jeg garantere deg at du ble det da.

Gammel 01-06-09, 22:25   #158
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Hun teller oss!

:knegg.
1 for Esme
2 for .... noen frivillige?

Gammel 01-06-09, 22:29   #159
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har måpet meg gjennom denne tråden. Og fant ut at dette summerer det ganske greit.
Sammen med dette oppfølgingsspørsmålet:

Så hvis bare noen få dør av oksygenmangel som følge av ekstrem allergi så kan man la være å gjøre noe for å unngå at dette skjer?

FP er like fint uten Skvetten liksom?

Jeg skjønner at folk flest ikke vil skyte katten sin fordi det muligens kan være en katteallergiker i nabolaget.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan labli å ta på seg parfyme akkurat når man skal reise med kollektive midler eller gå på kino. De små tingene som ikke er noen innsats men som betyr mye for noen andre kan man jo bare gjøre vel?

Jeg for min del vil ha Skvetten med oss videre. Og er mer enn villig til å ofre parfymen for å få det til. Er ikke alle produkter jeg kan bytte med parfymefrie - spesielt ikke sjampo - men jeg trenger ikke ha nyvasket hår som dunster når jeg skal fly. Jeg kan vaske det dagen før så damper det fra seg. Jeg er nesten sikker på at jeg ikke lukter altfor vondt før jeg kommer frem heller.

Ofrer parfymen sin for Skvetten.
Er det rart jeg elsker FP og alle de flotte folkene som bor inni laptopen min.

Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:29   #160
Skvetten
Passiv

Standard

:knegg.
1 for Esme
2 for .... noen frivillige?

Duh, damen, teller ikke jeg liksom?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.