Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ymse babyutstyrsgreier jeg lurer på

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 14:11   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ymse babyutstyrsgreier jeg lurer på

...

Sist redigert av shute : 05-08-12 kl 00:35.
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:17   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ymse babyutstyrsgreier jeg lurer på

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

-Hva er vitsen med stellevesker? (Altså, hva skiller dem fra andre skuldervesker?)

-Jeg vil ha et elastisk sjal, tror jeg. Er det stor forskjell på disse, evt hva ser man etter?

-Jeg vil ha en bæresele som kan brukes en stund, og hvor ungen kan puttes oppi før man slenger den på ryggen (når man begynner med ryggbæring). Har mei tai, men er ikke helt happy med å lirke ungene på ryggen. Selen må gjerne også ha klips fremfor knytting. Er Beco greia?

-Bilstol 0-9 kg med base, men uten isofix. Smalest mulig, siden vi helst skal få plass til den i et baksete som allerede inneholder et forovervendt Britax two-way og et Maxi Cosi Priori XP. Det aner meg at dette ikke er fysisk mulig og at Maxi Cosi-en kanskje må byttes ut med noe smalere, men anyway, vi prøver. Anbefalinger?

-Vognpose som passer nyfødt høstbarn gjennom vinteren, hovedkriterium at den er lett å vaske. Gjerne liten og lett og så arver vi en lengre pose til neste vinter. Anbefalinger?

Takkerogbukker.

Stellevesker har remmer og stropper som gjør at de lett kan festes på barnevogn. I tillegg har de ofte mange mange rom, noe som kan være praktisk eller upraktisk alt etter hvordan man opplever det. (De fleste stellevesker har også inkludert en stellematte av ett eller annet slag, men det kan man jo få fra andre steder) Man trenger overhodet ikke stelleveske. En vanlig veske, ett tøynett eller en plastikkpose til å legge under vogna funker også fint. Men som sagt greia er egentlig at de er enkle å feste på vogna.

Resten overlater jeg til noen andre å svare på. Vi har brukt Maxi Cosi babyseter til alle våre, og vet ikke om det finnes noen smalere. Bæring vet jeg lite om, og noen posefrik er jeg ikke.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:26   #3
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Mine stellevesker har flere lommer enn mine vanlige vesker, blandt annet en vanntett en (egner seg godt til klær som er bæsjet/gulpet på). Egne lommer for bleier, gjerne flaskelommer og så er de større. Og med klips eller medfølgende "hanker" så er det også enklere å henge stelleveskene på vognen.

Det er utrolig hvor mye plass babyting tar, spesielt når de er små og skift MÅ være med.

Jeg har Voksi Urban som jeg er kjempefornøyd med. To poser i et, en for det første året som ikke tar så stor plass i bag og en lengre som kan brukes til ungen ikke bruker vogn mer. Jeg synes den er kjempelett og er virkelig god og varm.

Gammel 07-06-09, 14:26   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stellevesker er en rip-off. Putt to bleier, en body og kanskje en liten pakke våtservietter nederst i vognbaggen så har du det du trenger. :forenkler: Jeg har aldri klart å begripe hva folk fyller disse digre veskene med??

Ang. bilstoler så er jeg litt akterutseilt, men beltestoler tar mindre plass enn bilstoler, så hvis barnet uansett sitter forovervendt, og er over vektgrensen, så er det kanskje like enkelt å gå over til beltestol for et av barna?

Gammel 07-06-09, 14:28   #5
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Stellevesker er en rip-off. Putt to bleier, en body og kanskje en liten pakke våtservietter nederst i vognbaggen så har du det du trenger. :forenkler: Jeg har aldri klart å begripe hva folk fyller disse digre veskene med??

Vi som har flaskebarn har nå litt mer å drasse på.. Flaske, nan, termos, vann, sutt, lommebok, mobil, og annet personlig kjass må og med. Ja og litt mat til mor. Kanskje litt kaffe, og hvis du har søsken med så er det mat og vann til dem etc etc...

Gammel 07-06-09, 14:29   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan i hvert fall helhjertet anbefale Ergoselen, den brukes fremdeles til min store 2-åring uten problemer. Jeg tror man blir fornøyd med alle elastiske sjal, men jeg var veldig glad i mitt Moby D med et uelastisk panel foran som gir litt mer støtte. Igjen, jeg har tunge barn. Dessuten var det så va-ha-kkert.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:30   #7
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg kan i hvert fall helhjertet anbefale Ergoselen, den brukes fremdeles til min store 2-åring uten problemer. Jeg tror man blir fornøyd med alle elastiske sjal, men jeg var veldig glad i mitt Moby D med et uelastisk panel foran som gir litt mer støtte. Igjen, jeg har tunge barn. Dessuten var det så va-ha-kkert.

Og jeg kunne ikke fordra hverken ergosele eller mei tai, og er på utkikk etter noe annet som er enkelt og lett. (Du får aldri på meg et sjal...).

Gammel 07-06-09, 14:32   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

...

Gammel 07-06-09, 14:35   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Jeg kan i hvert fall helhjertet anbefale Ergoselen, den brukes fremdeles til min store 2-åring uten problemer.

Har ergo slikt... jeg vet ikke hva det heter - samme opplegg som i en bæremeis, at ungen kan puttes oppi selen før jeg løfter den på ryggen?

Aller helst vil jeg ha noe som kan brukes til spebarn (fra noen måneder antagelig), chubby toåring og lang, slank treåring om hverandre.

Gammel 07-06-09, 14:36   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg brukte ikke stelleveske i barselperiode nr 2. Jeg syntes en stor veske bare var i veien på vognstyret, og hadde i stedet en stellemappe (stellematte med lommer til bleier etc) liggende under vogna, samt en slags toalettmappe med flasker etc (også under vogna). Så brukte jeg min vanlige veske ellers.

Ang. ryggbæring: jeg bruker MT til tyggbæring uten problemer, etter bare litt trening. Bruker den varianten hvor jeg kler på ungen MT-en og holder selene som en løkke under armene hans. Da blir det ikke noen dramatiske kast bakpå ryggen, og han sitter hele tiden fast mens jeg knyter. Men jeg skjønner jo også at andre metoder/seler kan være enklere.

Angående vognposer kan jeg ikke hjelpe deg noe særlig. Styr unna Odenvälder dunposer, hvis du vil ha noe som er lett å vaske. Et herk å få alle duna på plass etter vasken! Derimot har vi en sausskinnspose fra Kaiser, som faktisk er ganske grei å vaske på ullprogram i vaskemaskina. Passer utmerket i en Bugaboo-bag- og sittedel, i alle fall.

Lykke til med utstyrsjakta!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:37   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

14 eller 15 kilo. Masse is i sommer.

Nyfødte er jo de som krever alle minst utstyr, hvis de ammes. Og så er klærne deres bittesmå, så selv om de er av gulpe- eller sprutbæsj-typen så tar et par skift nesten ingen plass.

Gammel 07-06-09, 14:45   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Har ergo slikt... jeg vet ikke hva det heter - samme opplegg som i en bæremeis, at ungen kan puttes oppi selen før jeg løfter den på ryggen?

Aller helst vil jeg ha noe som kan brukes til spebarn (fra noen måneder antagelig), chubby toåring og lang, slank treåring om hverandre.

Ah. Nei. Den brukes på magen med den minste, da kan man slakke ut alt, putte barnet oppi og stramme igjen. Med toåringen tar jeg på hoftebeltet, setter ungen på ryggen, bøyer meg forover og kler på meg selene. Like a charm når mor og barn kan det, men litt kløn i starten er det unektelig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 14:48   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

...

Gammel 07-06-09, 15:01   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte aldri stelleveske. :datapunkt:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 15:43   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Becobæreselen har den funksjonen som du beskriver, men jeg er usikker på om man får en 2 åring oppi den? Altså du kan fint bære en 2 åring i becoselen, men jeg er ikke sikker på om h*n passer inni den ekstre bæredingsen på selen, tror det er bare for babyer?

Liten og nett pose = Buggymummy fra oth!

Gammel 07-06-09, 15:54   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med toåringen tar jeg på hoftebeltet, setter ungen på ryggen, bøyer meg forover og kler på meg selene. Like a charm når mor og barn kan det, men litt kløn i starten er det unektelig.

Unektelig en del kløning ja. Mannen ble hysterisk den gangen jeg forsøkte meg med knerten. Er vi hjemme så tar jeg på meg magebeltet, setter knerten på kjøkkenbenken, ryggen min mot kjøkkenbenken, knerten på min rygg og så lurer vi selene på. Det føles ikke helt trygt det heller.

Men han sitter veldig godt når han først er på plass.

Gammel 07-06-09, 15:54   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker nesten aldri vanlig håndveske, men stelleveske brukte jeg til begge mine små ca det første året. Litt sånn at det var praktisk å ha et sted å ha bleier, skift osv som man bare kan raske med seg.

Men absolutt - går nok helt fint uten. (men til flaskebarn er det nok litt mer enn kjekt å ha, men skulle det bli flaskebarn du får, så er jo butikkene åpne også etter fødselen.

Gammel 07-06-09, 15:57   #18
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke alle har vogna stående inne i huset, og da er det greit å slippe å slepe med seg bodyer, servietter, lommebok, smokk ol, i hånda, opp og ned trapper med barn på armen feks.

Stellevesker har mange små rom og er fine om man feks har flaskebarn. Mange vesker har eget rom for dette, så flasken kan stå. Men man kan i praksis bruke en vanlig veske da. Egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 16:02   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes stelleveska har vært helt uvurderlig selv om jeg har ammet. Den er full av bleier, våtservietter, skift, ekstra smokker, vannflaske til knerten, mat til storesøster, drikke til meg, helsekort, lommebok, skjønnlitteratur, ja alt mulig egentlig.

Jeg klarer ikke å bruke vanlig veske når jeg triller vogn, og under vogna er det jo fullt av regntrekk, myggnetting, repair kit og ting vi har kjøpt på dagens trilletur.

Gammel 07-06-09, 16:07   #20
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Becobæreselen har den funksjonen som du beskriver, men jeg er usikker på om man får en 2 åring oppi den? Altså du kan fint bære en 2 åring i becoselen, men jeg er ikke sikker på om h*n passer inni den ekstre bæredingsen på selen, tror det er bare for babyer?

Hm. Vel, intensjonen min er jo at toåringen skal gå mye mer selv når minsta kommer, men det spørs om vi er helt enige der.

Er becoselen god ellers? Er den klipsfestet eller knyttete? Kan man krølle den sammen til en bitteliten sak og ha i veska som med mei tai? Og den funker på både mage og rygg?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.