Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 17:46   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Eller helt andre ting - hva vet jeg.

Gammel 09-06-09, 17:54   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte like mye på "alvorligere" ting, som f.eks. politikk, utdanningssystem, osv. Det er sikkert like store forskjeller mellom det politiske systemet i Norge og enkelte andre europeiske land som flere steder utenfor Europa.

Og det er ingen automatikk i at man gidder å lære seg dette bare fordi man er fra et land ikke altfor langt unna Norge, selv om Nordmenn veldig ofte ser ut til å tro at alle i Europa kan det meste om Norge, mens alle med en annen hudfarge trenger opplæring i alt fra flaggvettregler til grunnloven.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 18:18   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tenkte like mye på "alvorligere" ting, som f.eks. politikk, utdanningssystem, osv. Det er sikkert like store forskjeller mellom det politiske systemet i Norge og enkelte andre europeiske land som flere steder utenfor Europa.

Og det er ingen automatikk i at man gidder å lære seg dette bare fordi man er fra et land ikke altfor langt unna Norge, selv om Nordmenn veldig ofte ser ut til å tro at alle i Europa kan det meste om Norge, mens alle med en annen hudfarge trenger opplæring i alt fra flaggvettregler til grunnloven.

Ja, jeg lurer på om nordmenn "flest" er klar over at Norge ikke engang er MED på mange europakart?? Det er liksom bare en skygge ved siden av Sverige.

Passer ikke helt til selvbildet, nei.

Gammel 09-06-09, 19:00   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Kan du ikke lese hele innlegget. Jeg sier at det er en bivirkning jeg er villig til å ta med på kjøpet, at enkelte kan pugge seg til det.

Jeg leste hele innlegget ditt. Og det er en holdning jeg ikke skjønner. Hvis man vil at noen skal få kunnskap om noe, bør man sørge for at de får nettopp det. Ikke teste hvor flinke noen er til å pugge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:12   #5
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg leste hele innlegget ditt. Og det er en holdning jeg ikke skjønner. Hvis man vil at noen skal få kunnskap om noe, bør man sørge for at de får nettopp det. Ikke teste hvor flinke noen er til å pugge.

Som sagt, jeg er åpen for forslag.
Men jeg synes ikke man skal kreve så veldig mye i en slik test, hvis den skal brukes for å sile ut statsborgere. Bare for å sikre at den som tar dem ikke har sovet seg totalt bort i undervisningen. Eller hva tenker du?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:16   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Bønna: Tror du virkelig på alvor at noen som står på en slik test har mer respekt for sitt nye hjemland enn noen som ikke har kunnet svare? Eller at vedkommende bryr seg mer?

Min erfaring som ytlänning er i hvert fall at de som ønsker seg et norsk statsborgerskap vil vanligvis gjøre hva som helst for å få det, om de så må pugge døgnet rundt. Det vil ikke få folk fra å søke om statsborgerskap- uansett hva slags skumle motiver de måtte ha og uansett hvor lite de egentlig liker Norge.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:20   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Bønna: Tror du virkelig på alvor at noen som står på en slik test har mer respekt for sitt nye hjemland enn noen som ikke har kunnet svare? Eller at vedkommende bryr seg mer?

Min erfaring som ytlänning er i hvert fall at de som ønsker seg et norsk statsborgerskap vil vanligvis gjøre hva som helst for å få det, om de så må pugge døgnet rundt. Det vil ikke få folk fra å søke om statsborgerskap- uansett hva slags skumle motiver de måtte ha og uansett hvor lite de egentlig liker Norge.

Det er en mulighet jeg holder åpen, men jeg synes prinsippet er fint for det. Man gir signal om at ønsker at statsborgere skal ha et minimum av kunnskap om landet, jeg synes det er helt greit jeg? ER det det dere protesterer på, eller er det noe annet?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.