Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 00:50   #21
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra navntråden - oppkalling

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kjendiser spurte du også om, ja. Jeg er ikke fremmed for å velge et navn fordi f.eks. en forfatter jeg setter stor pris på heter det samme, det er jeg ikke, men fremdeles ville hovedkravet være at det var et navn jeg ellers likte.

Jeg leser en bok nå der en av hovedpersonene heter Skunk. Oppkalt etter Skunk Anansie. Det er nå bare en bok, men .

Gammel 10-06-09, 00:54   #22
Left
Passiv

Standard

Jeg er oppkalt etter begge mine bestemødre, og guttene mine har ett navn etter sine bestefedre (De har dobbeltnavn begge to). Den eldste etter morfar, og den yngste etter farfar. Synes det er koselig. Faren min døde før eldste ble født, så det var kanskje medvirkende årsak?
Hadde jeg fått ei jente nå, så skulle hun fått navnet Oprah Gwyneth. Ja, særlig.

Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:56   #23
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjendisoppkalling har aldri vært aktuelt, men da jeg ble gravid med Snuppa ble det plutselig veldig viktig for meg å bruke navn fra familien. Mannen var veldig opptatt av å kalle opp - etter seg selv.

Snuppa har et navn som har blitt mye brukt på begge sider i min familie, samt jentevarianten av farens kallenavn. Lillebror har mellomnavnet til faren min, og mellomnavnet til min farfar. For oss var det viktig å kalle opp, men ikke for enhver pris. Nå har vi heldigvis mange fine navn i familien, og ingen som blir sure hvis de ikke blir oppkalt.

Det var forresten mannen som foreslo å kalle opp etter pappa, og det er delvis en gest - at han syns pappa er en bra person. Faren min er så stolt over at vi har valgt hans navn at han ikke tør å bruke det. Lillebror heter bare Guttungen.

Gammel 10-06-09, 01:03   #24
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Poden er oppkalt etter sin far, farfar og særlig oldefar.

Han har dobbeltnavn. Vi kallte opp første fornavn først og fremst pga. tradisjon (opplagt for de fleste vil jeg tro), men jeg synes på ingen måte at det er ett stygt navn, tvert i mot.
Andre fornavn deler han også med oldefar (altså de har samme dobbeltnavn). det var mitt "favorittnavn" før vi i det hele tatt var gravid og det jeg bruker til ham til daglig.
Jeg ville aldri kalt ham opp om jeg syntes navnene var stygge, men jeg ville nok aldri hatt nøyaktig samme navn på min sønn som hans far (osv.osv.) men der spiller tradisjon stor rolle og dette var/ er veldig viktig for sambo og hans familie.

Angående kjendiser: Jeg tror ikke det. Med mindre det var ett navn jeg likte, men garantert ikke fordi jeg synes denne kjendisen var en flott person uten at navnet i seg selv ga meg noe.

Gammel 10-06-09, 01:03   #25
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge jentene mine har mellomnavn som er oppkalling fra min side. Begge navnene er på en måte et slags sleksnavn fra min side hvor mange generasjoner har hatt samme mellomnavn. Vi har ett på moren min sin side og ett på faren min sin side.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 01:10   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta våre er ikke oppkalt etter noen som helst. (Men det ga oss pittelitt kvaler et lite øyeblikk at Storebror heter nøayktig det samme som en karakter i en tv-serie. )

Gammel 10-06-09, 01:18   #27
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Eldstemann er oppkalt etter fars farfar og mors farfar. Det var veldig viktig for far å kalle opp etter sin farfar.

De andre gutta er ikke oppkalt etter noen.

Jeg kunne ikke tenkt meg å kalle opp ungene mine etter noen kjendiser, men var det et navn jeg likte, og en kjendis jeg likte godt het det, tror jeg det hadde forsterket mitt gode forhold til det navnet og derfor syntes det var greit å gi mitt barn det. Jeg vil ikke si at barnet da hadde blitt kalt opp.

Gammel 10-06-09, 01:23   #28
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Datteren min er egentlig ikke oppkalt, men prøv å si det til bestemor. Hun mener bestemt at Mari Nemine er oppkalt etter Marvin(bestefar) og Nemine(bestemor), noe hun selvfølgelig får lov å glede seg over, men sannheten er at jeg valgte de vakreste navnene jeg visste og det var tilfeldigvis dem. Ellers synes jeg oppkalling er en fin gest. Jeg kunne valgt i mange pene og morsomme navn om vi skulle kalle opp. Petrikke, Nella, Agda.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 01:30   #29
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er jo halvt italiensk og mellomnavnet mitt er det samme som pappa hette bare i jenteform. Fornavnet mitt har jeg etter mamma. Forkortelse av hennes navn.
Mellomnavnet til Christian er det samme som pappa sitt fornavn. Nicholas fikk et mellom navn etter ene onkelen til mannen i Italia, både fordi vi syntes det var fint og fordi vi liker ham veldig godt.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 03:31   #30
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Vi valgte det vi synes er det aller fineste navnet, og oppdaget etter vi hadde bestemt oss at min farmors far het det samme. Lille er altså ikke planlagt oppkalt, men ettersom farmor alltid har vært en viktig person i livet mitt, føles det veldig fint og riktig at valget ble slik.

Jeg ville neppe gitt barnet mitt et navn jeg ikke likte bare for oppkallingens del. Mannen er oppkalt, og det er fullstendig uaktuelt å føre den navnetradisjonen videre, for å si det sånn.

Kjendisoppkalling ville ikke falt meg inn engang.

Gammel 10-06-09, 04:07   #31
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere, mellomnavn er vel egentlig et av det som vi normalt ser på som etternavn om man har to? Eller surrer jeg helt her? Om man heter Anne Pedersen Larsen så er Pedersen mellomnavnet.

Herremannen har to fornavn, men vi bruker bare et. Det er litt tradisjon i både min familie og mannens at man har to fornavn, men at det ene kun brukes. Idiotisk egentlig, men det er jo vanlig i Sverige der jeg kommer fra. Der er man i folkeregisteret markert med vilket navn som er "tilltalsnamn" så de vet hvilket man bruker til vanlig om ikke begge brukes. Til poenget.

Når vi skulle se på navn til Herremannen så googlet Pelenmannen på vårt etternavn og da fant han Herrremannens fornavn som han likte. Jeg likte det også. Alle med vårt etternavn er i slekt, men de fleste bor i andra land. Vi aner ikke hvem disse (det var flere, men mange av dem var døde) personene er/var, men Pelenmannen syntes det var en enkel måte å finne navn som passet med vårt etternavn. Det andre fornavnet hans (som egentlig er det første, men ikke det vi bruker til daglig) er et som vi syntes passet godt sammen. Både jeg og Pelenmannen har en grandonkel som vi har vært veldig glade i og som hadde det navnet. Det er ikke et vanlig navn i Norge og det klinger nok ikke så godt her heller, men det ga oss gode tanker på grunn av disse fantastiske grandonklene. I Sverige er det også et litt kult navn. Det navnet er Carl.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 04:21   #32
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pelen, er det ikke ganske vanlig at man har tre fornavn i Sverige? Jeg har i alle fall møtt flere som har det, det er jo relativt uvanlig her.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 04:23   #33
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen oppkalling her, forresten. Hadde jeg skullet få en gutt nå hadde jeg imidlertid vurdert oppkalling etter min far. Kjendiser ville ikke falt meg inn. Jeg vet om en som heter Elvis, det synes jeg er ganske sært.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 05:10   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kjendiser spurte du også om, ja. Jeg er ikke fremmed for å velge et navn fordi f.eks. en forfatter jeg setter stor pris på heter det samme, det er jeg ikke, men fremdeles ville hovedkravet være at det var et navn jeg ellers likte.

Enig med Skildpadda, jeg glemte å svare på det.

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Pelen, er det ikke ganske vanlig at man har tre fornavn i Sverige? Jeg har i alle fall møtt flere som har det, det er jo relativt uvanlig her.

Jo det er ganske vanlig. 2 eller 3 navn har nok de fleste, men jeg gjetter at 2 er det vanligste. Faren min har 3.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 08:01   #35
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Er det ikke slik at alt utenom det første navnet blir mellomnavn så sant det ikke er bindestrek? Dvs Tor Inge Hansen Svensen har to mellomnavn mens Tor-Inge Hansen Svensen bare har ett?
Mistenker sterkt at jeg tror feil her.

Vi vuderte lenge oppkalling men valgte det bort i redselen for sure miner.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 08:18   #36
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Malin har svigermors fornavn som mellomnavn, og Leon har sitt fornavn fra oldefaren sin fra Trinidad.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 08:59   #37
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Er det ikke slik at alt utenom det første navnet blir mellomnavn så sant det ikke er bindestrek? Dvs Tor Inge Hansen Svensen har to mellomnavn mens Tor-Inge Hansen Svensen bare har ett?
Mistenker sterkt at jeg tror feil her.

Vi vuderte lenge oppkalling men valgte det bort i redselen for sure miner.

Både Tor Inge og Tor-Inge har samme mellomnavn, Hansen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 09:06   #38
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste jente har en "vridd" oppkalling etter en tante på farssiden, gutten er oppkalt etter en (inngift) onkel på morssiden - fordi han er eksentrisk og morsom, yngste jente er ikke oppkalt, men har mellomnavn med *fars navn*+datter.

Jeg kunne oppkalt etter en "kjendis", men da måtte det være noen med en helt spesiell betydning for meg + at navnet var et navn jeg likte.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 09:08   #39
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Ingen av mine er oppkalt. Jeg hadde egentlig lyst til å gjøre det med gutta mine, men vi ble ikke helt enige og da fikk de et annet navn.

Kjendisoppkalling er ikke aktuelt, heller ikke oppkalling hvis jeg syns navnet er stygt.

Gammel 10-06-09, 09:20   #40
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Spinoff fra navnetråden - oppkalling

Kjendisoppkalling var ikke aktuelt her heller, jeg vet ikke om Oprah ville ha blitt så godt mottatt...

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.