Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Jente kontra kvinne/dame

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 22:25   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jente kontra kvinne/dame

Jeg begynner å bli voksen, eller ikke bare begynner å bli voksen, men jeg er faktisk voksen.
Jeg er ikke en liten jente lenger, men en kvinne, eller heter det dame?
Jeg hørte på TV en gang ( ) at damer og herrer går i selskap og kvinner og menn driver med sport.
Når man søker på jobber for eksempel, er det egentlig nødvendig å si noe om kjønnet? Og jeg kjenner at jeg klarer ikke å kalle meg selv en jente. Jada, jeg skulle selvfølgelig ønsket at jeg var evig ung etc, men jeg vil jo gjerne bli tatt seriøst også.
På jobbmarkedet, tror dere det har noe å si hvor seriøst man blir tatt, alt etter hvordan man ser på seg selv?
Og hva kaller dere dere selv? Jenter, damer eller kvinner?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:26   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Dame eller kvinne, alt etter som. Jente omtaler jeg så og si aldri meg selv som.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:28   #3
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Jente, dame, kvinne, kjærring, snuppe... alt til sin tid, det kommer ann på dagsformen.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:32   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er både jente og kvinne. Ikke dame.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:36   #5
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kvinne, dame, jente alt etter som. Jeg omtaler meg ikke som jente, men jeg går jo feks på jentefest og drar på jentetur, med kvinner som ikke akkurat var født i forgårs.

Gammel 11-06-09, 22:37   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser ikke på meg selv som en dame egentlig, til det er jeg for lite elegant.
Når går man fra å være jente til kvinne?

Gammel 11-06-09, 22:38   #7
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er nok bare jente. Og siden dette var litt hentet ut i fra min søknad tråd så vil jeg tro at å presentere seg som jente eller kvinne om man vill i de mannsdominerte miljøene jeg søker jobb i bare er positivt.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:39   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Frøy, det er ikke bare din søknad altså, jeg tok meg i det selv, den siste søknaden jeg skrev, og så begynte jeg å tenke på hva slags signaler sender jeg egentlig ut om jeg sier at jeg er en jente?

Gammel 11-06-09, 22:42   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville vært skeptisk til en voksen dame som presenterte seg som jente i jobbsammenheng hvis jeg var arbeidsgiver.

Gammel 11-06-09, 22:43   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Dame, jente, kjerring. Dame i jobbsøknader.

Gammel 11-06-09, 22:43   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ser ikke på meg selv som en dame egentlig, til det er jeg for lite elegant.
Når går man fra å være jente til kvinne?

Jeg er jente/kvinne alt etter situasjonen.

Gammel 11-06-09, 22:44   #12
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ville vært skeptisk til en voksen dame som presenterte seg som jente i jobbsammenheng hvis jeg var arbeidsgiver.

Når er man voksen dame? (ung 25åring)

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:44   #13
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Voksne damer som omtaler seg selv som "jenter" løper dritings i en stor gjeng i Grete Waitz-løpet og er høylytte på bar de to gangene i året de er ute.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:44   #14
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

I søknader skriver jeg kvinne, hvis jeg i det hele tatt gidder å nevne det. Kjønnet gir seg stort sett av seg selv når man leser navnet mitt, mener jeg. Og hvis jeg ikke nevner kjønn selv, tenker jeg at det er en måte å signalisere at jeg synes det ikke burde være av stor betydning i jobbsøkersammenheng.

Ellers er jeg kone, dame, kvinne eller jente litt etter som. Innimellom kjenner jeg meg som kjerring, gamlemor, hurpe, tante og huppetitte også.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:45   #15
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men når går man over til å bli en voksen dame?
Hvor går grensen? sånn ca...

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:46   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er ikke jente i jobbsøkersammenheng. Der presiserer jeg strengt tatt ikke kjønnet i det hele tatt. Navnet bør være hint nok.

Gammel 11-06-09, 22:46   #17
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trollet, her.

Men når går man over til å bli en voksen dame?

*venter på Mauser*

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:47   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Når er man voksen dame? (ung 25åring)

Hvis du søker jobber nå etter endt utdanning er du en voksen dame etter mine begreper.

Dette går fint: "Jeg er en 18 år gammel jente som søker sommerjobb....", men dette er ikke bra: "Jeg er en 23 år gammel jente som søker jobb som...". Da er man voksen og bør skrive kvinne eller omskrive sånn at man ikke nevner kjønn i det hele tatt.

Gammel 11-06-09, 22:53   #19
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Jeg tror det kommer mye an på hvilken jobb det søkes i også.

jeg har tatt i mot mange søknader til stillinger i butikk. Og jeg tror ikke jeg kan huske en eneste som har presentert seg som dame?
Jenter på 18-25 kan jeg fint kalle jenter, og stusser ikke over det i søknadene. Jeg hadde stusset mer om ei på 19 hadde kalt seg dame faktisk.
Og guttene som har søkt har vel også kallt seg gutter, ikke menn, mener jeg å erindre.

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:59   #20
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kvinne.

Jeg omtaler aldri meg selv som jente. Men, i likhet med nolo, så er jeg med på jenteturer, jentekvelder, ogsåvidere.

Jeg ville brukt ordet dame dersom jeg hadde pyntet meg spesielt.

I en søknad ville jeg brukt kvinne, dersom jeg i det hele tatt skrev noe om kjønn. Vanligvis regner jeg med at navnet er en god nok indikasjon.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.