|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!
Grunnen til at jeg er så bastant er fordi jeg virkelig er overbevist om at vaginal fødsel er det beste for de som klarer å gjennomføre det. Jeg kjenner så mange som har vert akkurat der HI er nå men som har overvunnet angsten og kommet ut av det med en positiv og god opplevelse. Jeg føler at jeg er i min rett til å uttale meg om ks er en enkel utvei eller ikke fordi jeg selv har hatt planlagt ks. Ks har ikke bare fysiske men også psykiske risikoer, disse er mindre dokumentert men i høy grad en risiko.
|
|
|
|
#22 |
|
Unik
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Eg var der du er no. Men førstemann gjekk masse "galt" i forhold til kva det skulle og burde. Så då eg venta nr 2 satte jordmora meg opp til samtaler med kvinneklinikken så fort som mulig.
|
|
|
#23 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg kan ikke se at noen fremstiller det som en enkel løsning, Pulverheksa, men som en god løsning for noen. For meg var det absolutt det.
|
|
|
|
#24 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!HI; se bare på denne tråden, til og med ikke-leger og mennesker som har ikke-inngående kunnskaper om din situasjon later til å tro hva som er Det Beste for deg. Jeg synes det er tull. Drive å fraråde folk KS og så komme med en eller annen skremselshistorie om alt som gikk galt med tanta til kusina til bestevenninna. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg er ute på synsende grunn, men jeg kjenner ei førstegangsfødende (fra Bulgaria, bosatt i Norge) som fikk KS uten annen medisinsk grunn enn at hun nektet å føde vaginalt. Det er derfor fullt mulig å nekte og man må tydeligvis stå på litt og forhøre seg på flere sykehus.
|
|
|
#26 |
|
blant fjord og fossevell
|
Jeg synest overskriften lyser av akkurat denne fremstillingen.
|
|
|
|
#29 |
|
Ekvilist
|
Så du mener at det ikke er noe særlig risiko fysisk og psykisk i forbindelse med vaginal fødsel, sammenlignet med KS? Hvis vi skal ta :jeg er et datapunkt-varianten: så kan jeg tilføye at vaginal fødsel også kan være en risiko psykisk sett. Jeg har selv gått i lang tid hos psykolog for å bearbeide den første fødselen og det som fulgte med. Det jeg synes er interessant er denne stadige "vaginal fødsel er det tryggeste og beste for mor og barn". Hvor tar man det fra at KS medfører høy risiko? Slik jeg har forstått overleger som jobber med dette er det knapt økt risiko for alvorlige komplikasjoner ved KS sammenlignet med vaginal fødsel. På tross av at KS-pasienter ofte er av typen med høyere risiko generelt. Slik jeg har forstått det er hovedbegrunnelsen for vaginal fødsel dette at KS er mye dyrere å gjennomføre. Og det er selvsagt grunn god nok til å ha som prinsipp at vaginal fødsel er det foretrukne, og det man anbefaler.
|
|
|
#31 |
|
Ekvilist
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Pulverheksa, nå må du tenke deg om før du åpner kjeften igjen synes jeg.
|
|
|
#32 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Når jeg leser at noen nekter å føde vaginalt så tenker jeg at det er viljen det er noe galt med. Derfor trekker jeg sluttningen om at dette er en som ser på ks som en enkel løsning.
|
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Nekter å føde vaginalt!Keisersnitt er vel nesten like individuelle som vaginale fødsler. Jeg har en venninne som hadde en grusom fødsel vaginalt første gang, med nr to var det planlagt KS, noe annet var ikke aktuelt for kroppen hennes. Men hun fortalte meg i etterkant at hun aldri hadde trodd at KS skulle bli så ille som det ble i ettertid. Jeg har en annen venninne som har to KS uten noen problemer, og enda en venninne med to KS hvor det siste nesten tok livet av henne og hun var dårlig i lang tid. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Ekvilist
|
Det er stuerent å dele erfaringer. Det er etter min mening ikke stuerent å benytte seg av ren synsing for å definere andre menneskers holdninger. Det å sitte med en følelse av at en vaginal fødsel er et for høyt fjell å bestige har da ingen verdens ting med ens holdning til keisersnitt å gjøre. Jeg for min del følte at valget mellom vaginal fødsel og KS var som valget mellom pest og kolera.
|
|
|
#36 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg leser en kvinne med stor fødselsangst som har behov for stor støtte og tilrettelegging uansett hvordan hun ønsker at barnet skal bli forløst. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
maler
|
Sv: Nekter å føde vaginalt!Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg kan ikke tenke meg at du blir tvunget på noen måte til å gå gjennom en vaginal fødsel til. Forsøkt overtalt og bearbeidet, ja. Tvunget, nei. Det er nemlig slik at hvis mor er veldig engstelig og slett ikke vil, bedrer ikke det akkurat prognosene for at alt skal gå på skinner. Jeg har veldig vondt av deg, det må være forferdelig å føle at man ikke blir hørt i en så viktig sak.
|
|
|
#38 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=27026 |
|
|
|
|
|
#39 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nekter å føde vaginalt!Min erfaring: Jeg har hatt fødselsangst og har blitt nektet keisersnitt. I mitt tilfelle var det en riktig avgjørelse, i og med at jeg ble tatt ekstra godt vare på under en igangsatt og kontrollert fødsel med en kjent jordmor. Dette pga. fødselsangsten.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Nekter å føde vaginalt!Til HI: Utrolig leit at fødselsopplevelsene dine har vært så dramatiske. Jeg skjønner godt angsten din og maktesløsheten. Jeg er ganske sikker på at de du går til samtale med ønsker det beste for deg, så hvis keisersnitt er den beste løsningen for deg så får du nok det. |
|
|
|
![]() |
|
|