|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NAV i utforbakke ...
Min mor har veldig mange dårlige erfaringer med sosialkontoret, faktisk har hun kommet gråtende hjem derfra mer enn én gang, men hun (eller jeg) hadde allikevel aldri valgt å bli hjemløse i stedetfor å oppsøke sosialkontoret enda en gang altså. Men man får jo velge selv.
|
|
|
#42 |
|
Ringskrømt
|
Jeg ser ikke helt relevansen, Iset, all den tid mennesker er og reagerer forskjellig. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: NAV i utforbakke ...Det er sant, men jeg klarer bare ikke å skjønne at noen kan velge å heller bli hjemløse enn å prøve å få den hjelpen de har krav på og trenger. For all del, han bestemmer jo selv, jeg klarer bare ikke å forstå det.
|
|
|
#44 |
|
Ringskrømt
|
Sv: NAV i utforbakke ...Jeg har også problemer med å skjønner det, men jeg har heldigvis aldri vært i den situasjonen selv. Jeg bare antar at NAVs oppførsel, det å stoppe pengene hans fra en dag til en annen, har gitt ham både sinnet, fortvilelsen og staheten til å fortsette å kreve det som er rettmessig hans. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: NAV i utforbakke ...Det rimelige i saker der man undersøker svindel vil være å fortsette med stønad til det blir avgjort om det faktisk dreier seg om svindel eller ikke. Og så la retten avgjøre straffeutmåling dersom vedkommende blir dømt som svindler. Først da er folk som karen i artikkelen klar for å stille seg i sosialhjelpskøen. Sist redigert av Brutus_ : 15-06-09 kl 20:30. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Ekvilist
|
Men det vil jo alltids være hundre-og-fjørti-tusen saker hvor folk mener at NAV tar feil, berettiget eller ei. Skal man yte hjelp til absolutt alle som vil ha?Sosialhjelp er helt riktig ytelse i de tilfellene hvor en person f.eks er i tvist med NAV i forhold til om man er berettiget en ytelse (eller svindel, som ble mistenkt i dette tilfellet), og hjelpen fra NAV stoppes. Det er en rettighet! Argumenterer man for at man ikke bør søke hjelp hos sosialtjenesten ved behov, så argumenterer man også i mot det som etter min mening er det viktigste sikkerhetsnettet man har i velferdsstaten Norge. Det er helt normalt at sosialtjenesten utbetaler hjelp i påvente av søknad om en ytelse eller avklaring i forhold til en ytelse hos NAV. Dette er jo av de viktigste oppgavene man har i en sosialtjeneste, fange opp folk som faller mellom stoler eller som av ulike grunner blir stående med for lite eller ingen inntekt.
|
|
|
#47 |
|
Whatever, never mind
|
(Jeg er ikke Irma, men svarer allikevel.) |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ekvilist
|
Jeg har opplevd lignende situasjoner mange ganger, som sagt er sosialtjenesten en selvfølgelig instans i slike situasjoner - dersom personen ikke har en formue og/eller jobb og falle tilbake på. Det skal selvsagt ikke ha noen innvirkning i forhold til klingende mynt hva slags lovbrudd vedkommede har gjort. Hvordan skulle det foregått i praksis egentlig?
|
|
|
#49 |
|
Ringskrømt
|
Man bør ikke stoppe et menneskes ytelser før man har klarhet i saken, nei. Og hvorfor NAV ikke bør gjør det er vel denne artikkelen et bevis på? |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#52 |
|
weird
Sv: NAV i utforbakke ...Jeg vet ikke jeg. For å ta et eksempel:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Ekvilist
|
Jeg skrev at den nedlatende holdninger og ordbruk (som også sees mye av i media) er en av årsakene til at det er en terskel å søke hjelp. Selvsagt er det også en terskel at man må dokumentere sin økonomiske situasjon. Spesielt for de som har utviklet angst for papirer og denslags og som kanskje har opparbeidet seg massiv gjeldsproblematikk fordi de ikke har orket å kontakte sosialtjenesten. Min opplevelse i møte med nye brukere ved sosialtjenesten er at myter om hva sosialtjenesten er, redselen for å bli dårlig behandlet og skamfølelsen man opplever ved å måtte søke hjelp er en større hindring for enn å måtte anskaffe ligninga for fjoråret. Når terskelen er såpass høy som det den åpenbart er, så synes jeg at påpekninger av typen sosialhjelp = offentlig administrasjon bidrar i negativ retning. Jeg har et stort engasjement i forhold til at de som fyller vilkår for hjelp faktisk får hjelp. Helst kjapt. Da er det fortvilende av at det skapes et bilde om en tjeneste som leter med lykt og lupe etter realiserbare verdier og at man blir økonomisk umyndiggjort den dagen man mottar sosialhjelp. Og at begrepet "sosialen" og andre nedlatende kommentarer holdes i hevd nærmest demonstrativt.
|
|
|
#54 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: NAV i utforbakke ...Vel, hans uføre i så måte kan han kanskje takke seg selv for, i forhold til at han velger å bo utendørs fremfor å oppsøke sosialen ...men NAV har like fullt gjort en tabbe her, og det er jo ikke akkurat første gang - og med ganske stor sikkerhet ikke den siste!! Vi sliter selv med NAV; dog gjelder det noe helt annet, men vi sliter allikevel og det er utrolig tungt å hele tiden møte veggen i et system som overhode ikke fungerer slik det skal - da hjelper det faktisk ikke at de som jobber der gjør sitt beste, for det er langt fra godt nok når papirer til stadighet forsvinner og stønader man har krav på ikke blir utbetalt, og systemet de opererer med er langt fra vanntett!!!
|
|
|
#55 |
|
Permakulturell
|
Sv: NAV i utforbakke ...Slik jeg ser det, er den største feilen som er begått her gjort av NAV. Dette i form av å trekke inn alle utbetalinger i stedet for å avvente dom i sak. Tenk hvor mye som kunne vært unngått for den hjemløse.
|
|
|
#56 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg kjenner (godt) noen som ble arbeidsløse i år, NAV hadde 3-4 måneders behandlingstid på arbeidsledighetstrygden, de gikk på sosialen, og fikk beskjed om å bruke kredittkort fram til NAV begynte å betale ut det de skulle. Det var ikke noe formue å bruke av.
|
|
|
#57 |
|
Ekvilist
|
Sv: NAV i utforbakke ...Det strider ikke mot lovverket å oppfordre til å benytte seg av et lån dersom man har klare utsikter til at man kan tilbakebetale lånet innen rimelig tid. Tre-fire måneder vil nok anses som rimelig tid. Krever man dette bør man samtidig vite dagpengene vil dekke søkers livsoppholdsutgifter, og forutsetningen må selvsagt være at vedkommede faktisk har muligheten for å ta opp et lån. Det er for øvrig normalt at sosialtjenesten yter sosialhjelp som lån (eller forskutterer, og henter inn igjen pengene fra NAV arbeid), dersom søkeren venter penger inn innen rimelig tid - det være seg etterbetaling av dagpenger, uføretrygd eller en slump feriepenger.
|
|
|
#58 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: NAV i utforbakke ...Jeg synes det blir feil å si at han får skylde seg selv fordi han ikke gikk på sosialen, når det er NAV arbeid (eller hva nå trygden hans går under) som har gjort en feil.
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: NAV i utforbakke ...Jeg vil ikke spekulere i denne konkrete saken, men jeg kan spekulere litt generellt.
|
|
|
|
#60 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja.