Sv: Hva er verdens beste rødvinsglass?
Opprinnelig lagt inn av torsk, her.
Jeg har glass fra Riedel sin Vinum-serie, som bare er dyr, men ikke horribelt dyr som Sommelier-serien (som vel er håndlagde?). Vinum-serien har også forskjellige glass for de forskjellige typene. Jeg har 416/15-glasset som er Chianti/Zinfandel-glasset, men som også er et veldig bra allround-glass:

Også har jeg nylig kjøpt meg to stk. av Bordeaux-glasset i samme serie:

(Begge disse glassene er forresten på tilbud i en kampanje hos Kitchn til og med i morgen.)
Riedel har jeg vært borti på et vinsmakerkurs. Glasset skal jo være designet perfekt for vintypen de er ment for (og det er nok det beste i forhold til formål) men det hadde gjerne fått være mer "spennede" i utforming.
Synes det Robyn la ut fra Hadeland var veldig fint, og det Lille Ru har fra Orrefors.
Opprinnelig lagt inn av valborg, her.
Vi har Iittala Essence vinglass. Relativt rimelige. Fungerer svært bra til vårt formål!

Disse liker jeg veldig godt, vi har champagne-glass i den serien...og jeg hadde gjerne hatt rødvinsglass også, men de har jo absolutt ikke klassisk vin-glass fasong; mister man mye av vinens aroma, mån tro? (Har smakt Amarone i disse, men da er kanskje vinen så god i utgangspunktet at glasset ikke greier å dempe noe? For det smakte jo fantastisk! )
|