|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Beltestol i forsetet?Kan man ha det? Er det trygt?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: beltestol i forsetet?Det har jeg også lurt på. I bil uten airbag altså.
|
|
|
#3 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: beltestol i forsetet?
Eller i bil hvor airbagen kan kobles ut.
|
|
|
#4 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Beltestol i forsetet?Var visst litt for kjapp med å poste spørsmål, fant opptil flere svar selv når jeg undersøkte litt
|
|
|
#5 |
|
...med jordbær...
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Beltestol i forsetet?Hvorfor skal airbaggen kobles ut dersom man bruker beltestol i forsetet? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Beltestol i forsetet?En airbag er beregnet på en 80-kilos person, og slår seg ut med temmelig stor kraft.
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Beltestol i forsetet?Det er helt greit å bruke beltestor foran hvis airbagen er utkoblet.
Fordi airbag er laget for voksne. Det betyr at et barn (under 140 cm, mener jeg det er) vil bli truffet av airbagen i panna, noe som kan gi store nakkeskader når hodet slenges bakover i helt feil vinkel. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Beltestol i forsetet?Dette sier Trygg Trafikk:
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ute av drift
Sv: Beltestol i forsetet?Da får man ta en taxi eller buss? Sykle? Byttelåne bil?
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Sv: Beltestol i forsetet?
Da finner man et annet kjøretøy å frakte ungene i. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Audacious
|
Sv: Beltestol i forsetet?Men, hvis poenget er høyden på airbag'en, hva hvis barnet (under 140 cm) sitter i beltestol? Da kommer jo barnet høyere opp? Altså, jeg har ikke tenkt å gjøre noe uforsvarlig og gjør det heller ikke og blablabla, jeg bare er nysgjerrig.
|
|
|
#13 |
|
Ute av drift
Sv: Beltestol i forsetet?Acsa, les sitatet Teofelia har fra Trygg Trafikk. Der står det første du spør om.
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Som du ser av sitatet mitt lenger opp, så sier Trygg Trafikk at det likevel ikke er godt nok, selv om barnet sitter på pute.
Det skal være hipp som happ. Trygg Trafikk sier i alle fall at det ikke finnes noen mer eller mindre sikre seter i bil, med mulig unntak for midten bak. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Beltestol i forsetet?Men hvor går egentlig grensa? Min snart 7 åring er over 130 høy og 30 kg. Stor og robust gutt med andre ord, kan han sitte i beltestolen foran en sjelden gang?
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Hva vil du at vi skal si da? At dine barn er unntatt fra skaderisiko fordi det ikke finnes noen enkle løsninger på problemet ditt? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Syns da virkelig ikke du fikk 'bambus' svar!
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke mitt ansvar å sikre dine unger. Du spør hva du bør gjøre, og du får et helt kurant svar. Lev med at ungene dine er dårlig sikret eller løs problemet. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Beltestol i forsetet? |
|
|