Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beltestol i forsetet?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 20:16   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Beltestol i forsetet?

Kan man ha det? Er det trygt?

Gammel 16-06-09, 20:18   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: beltestol i forsetet?

Det har jeg også lurt på. I bil uten airbag altså.

Gammel 16-06-09, 20:29   #3
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: beltestol i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Det har jeg også lurt på. I bil uten airbag altså.

Eller i bil hvor airbagen kan kobles ut.

Gammel 16-06-09, 20:45   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beltestol i forsetet?

Var visst litt for kjapp med å poste spørsmål, fant opptil flere svar selv når jeg undersøkte litt

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=32924

http://www.dinside.no/278743/sikkerh...r-barnet-sitte

Gammel 16-06-09, 22:34   #5
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Corbeille er litt kul
Standard

Hvorfor skal airbaggen kobles ut dersom man bruker beltestol i forsetet?

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 22:38   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

En airbag er beregnet på en 80-kilos person, og slår seg ut med temmelig stor kraft.

(Har jeg hørt... sikkert noen andre som har dokumentasjon på dette...)

Gammel 16-06-09, 22:39   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Corbeille, her.

For den er laget for voksne og vil kunne skade et barn.

Gammel 16-06-09, 22:52   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt greit å bruke beltestor foran hvis airbagen er utkoblet.

Opprinnelig lagt inn av Corbeille, her.

Fordi airbag er laget for voksne. Det betyr at et barn (under 140 cm, mener jeg det er) vil bli truffet av airbagen i panna, noe som kan gi store nakkeskader når hodet slenges bakover i helt feil vinkel.

I tillegg er airbag laget for å treffe en voksen person, med en voksen persons skjelett og muskler. Airbagen treffer barnekroppen med alt for stor kraft og kan i verste fall skade barnet like mye som den beskytter. I praksis betyr det at en airbag kan komme til å "slå i stykker" barnet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 22:56   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette sier Trygg Trafikk:

Sitat:

- Barnas plass er bak, men må du likevel plassere barnet foran, må du huske å koble ut airbagen, hvis barnet er under 140 centimeter høyt, forteller Dahlen.

Hardt sammenstøt
Grunnen er at kollisjonsputen vil treffe barn under den høyden i ansiktet og ikke i brystet, slik den skal.

Flere foreldre plasserer lavere barn på pute, slik at det skal komme høyere opp i setet. Det er ikke en god løsning. Grunnen har med kroppens utvikling å gjøre. Når en kollisjonspute utløses, kommer den mot deg i rundt 300 km/t. Da bør barnet ha utviklet robuste knokler for å tåle det knallharde sammenstøtet.
- Den kan forårsake stor skade på mindre barn. Ja, til og med dødsfall, advarer Dahlen.

Dermed kan kollisjoner i lave hastigheter, som er ufarlige for voksne, få tragiske utfall for barn.

Å huske på virkningen av airbagen er viktigere jo yngre og mindre barnet er.
- Hos spedbarn utgjør hodet en langt større andel av kroppsvekten enn hos voksne. Blir de truffet vil belastningen på nakken bli stor, sier fagkoordinatoren.

Gammel 16-06-09, 23:04   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Da får man ta en taxi eller buss? Sykle? Byttelåne bil?

Eller satse på at det går bra, og ta konsekvensene dersom det skjer noe, vel vitende om at man visste det kunne ende sånn.

Gammel 16-06-09, 23:17   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Hva om man MÅ ha en unge fremme, og ikke kan koble ut air bagen. Og for å ta den bort så koster det 15 000 kr og strømnettet må omgjøres. og man kan ikke koble den tilbake og bilen faller masse i verdi om man tar den bort, og man selv ikke eier bilen..

Snakk om en "varebil" med 3 seter fremme mens er bare bag ved fører og ytters pasasjer.

Hvordan løse det best.
6åringen er 125 cm høy og 20 og noen kg, tror han er 22 kg.
2 åringen er 10 kg og 80 og noen cm.
Begge må sitte forovervent i denne bilen, for bilstolene må ut på kontoret til mann når han har kjørt de i bhg, og så inn med de når han skal hente de.

Da finner man et annet kjøretøy å frakte ungene i.

Gammel 16-06-09, 23:26   #12
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, hvis poenget er høyden på airbag'en, hva hvis barnet (under 140 cm) sitter i beltestol? Da kommer jo barnet høyere opp? Altså, jeg har ikke tenkt å gjøre noe uforsvarlig og gjør det heller ikke og blablabla, jeg bare er nysgjerrig.

Og så lurer jeg på om det er tryggere å sitte i baksetet enn i forsetet når det ikke er airbag. Beltestol (med 130 cm barn oppi) begge deler.

Gammel 16-06-09, 23:31   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Acsa, les sitatet Teofelia har fra Trygg Trafikk. Der står det første du spør om.

Gammel 16-06-09, 23:32   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Men, hvis poenget er høyden på airbag'en, hva hvis barnet (under 140 cm) sitter i beltestol? Da kommer jo barnet høyere opp? Altså, jeg har ikke tenkt å gjøre noe uforsvarlig og gjør det heller ikke og blablabla, jeg bare er nysgjerrig.

Som du ser av sitatet mitt lenger opp, så sier Trygg Trafikk at det likevel ikke er godt nok, selv om barnet sitter på pute.

Sitat:

Og så lurer jeg på om det er tryggere å sitte i baksetet enn i forsetet når det ikke er airbag. Beltestol (med 130 cm barn oppi) begge deler.

Det skal være hipp som happ. Trygg Trafikk sier i alle fall at det ikke finnes noen mer eller mindre sikre seter i bil, med mulig unntak for midten bak.

Gammel 16-06-09, 23:42   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Men hvor går egentlig grensa? Min snart 7 åring er over 130 høy og 30 kg. Stor og robust gutt med andre ord, kan han sitte i beltestolen foran en sjelden gang?

Eneste gangen det eventuellt vil være aktuellt er når jeg skal frakte noe og trenger å legge ned baksetene. Har ikke gjort det hittil og ser ikke for meg at jeg gjør det i nærmeste fremtid, men når er de eventuellt store nok?

Og et tilleggsspørsmål, grensa på beltestolen sier 36 kg. Jeg ser for meg at minsten passerer den vekta før jeg kommer til å være bekvem med å kutte ut setet, er det en sikkerhetsmessig grense eller er det bare en øvre standardgrense de har satt?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:43   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Her4 spør jeg hva som er best av 2 onder og dere kommer med helt idiotiske svar.
Vi bor ikke i Oslo, kan ikke bare stikke hode ut døra og ta et tog\trikk\buss eller what ever

Hva vil du at vi skal si da? At dine barn er unntatt fra skaderisiko fordi det ikke finnes noen enkle løsninger på problemet ditt?

Det har fint liten hensikt å klage og himle med øynene til oss. Det er ikke vår skyld at du har et bilsikringsproblem, og vi kan ikke frita deg for problemet bare fordi det er et reelt problem. "Ja, jeg ser at det vil være vanskelig å løse bilsikringsproblemet ditt. Derfor innvilges dine barn herved garanti mot skader i trafikkulykker." Neppe.

Slik det ser ut ut i fra hva du beskriver, er den mest fornuftige og billigste løsningen å spytte de 15 000 i bilen som trengs for å kunne kjøre ungene sikkert. Alternativt kan du gamble på at det ikke skjer en ulykke eller at de skal komme uskadd fra den på tross av dårlig bilsikring.

Gammel 16-06-09, 23:45   #17
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Tror jeg heller ringer noen som gir meg ordentlige svar en bare bambus svar

Syns da virkelig ikke du fikk 'bambus' svar!

Så lenge det ikke er anbefalt av den grunnen at det kan være livsfarlig for barna finner du vel ingen som sier det er greit bare fordi det hadde vært det enkleste svaret?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:45   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Så da kjøper du oss en til bil da?
Eller kommer hit opp å kjører mine unger i bhg?

Det er ikke mitt ansvar å sikre dine unger. Du spør hva du bør gjøre, og du får et helt kurant svar. Lev med at ungene dine er dårlig sikret eller løs problemet.

Gammel 16-06-09, 23:46   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Er ikke vår bil!!!!!!!!!!!!!
Og gjør vi det så må vi kjøpe bilen og den koster 500 000.

Da trenger du et annet transportmiddel. Eller du kan gamble. Ditt valg.

Gammel 16-06-09, 23:49   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror jeg heller ringer noen som gir meg ordentlige svar en bare bambus svar

Er ikke vår bil!!!!!!!!!!!!!
Og gjør vi det så må vi kjøpe bilen og den koster 500 000.

Har du drukket, eller?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.