Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-09, 07:10   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Jeg har ikke den store respekten for frp-velgere. Og har ingen problemer med å si at jeg ikke har det. På samme måte som det faktisk er andre grupper i samfunnet jeg heller ikke har den minste respekt for.

Forskjellen på å rakke ned på en som velger helt frivillig å være tilhenger av et parti hvor man dyrker forskjeller er ganske åpenbar. Man er ikke født frp'er. Eller uforskyldt blitt det. Det er et valg man har tatt som jeg går ut fra at man kan stå inne for med stolthet - og det har jeg også inntrykk av at frp'erne gjør. Er man ikke fornøyd med valget så kan man bare endre det igjen. Det er ikke like lett for en som røyker. (Selvom jeg elsker parallellen til frp-velgere og andre livsstilsproblemer. )

De fleste frp'ere er sågar gjerne stolte av valget sitt. Og de har gjerne null forståelse for at deres valg om billig bensin og billig sprit har et par små konsekvenser for samfunnet vårt og mange svake grupper - for det gjelder jo ikke dem selv personlig.

Med den solidaritetstankegangen jeg opplever fra frp og deres tilhengere så mener jeg det er noe midt mellom greit og en plikt å si hva jeg mener om dem.

Men klart - nynazister er verre altså. Det bare er ikke så mange av dem som av frp-velgere.

De gruppene jeg ikke synes det er greit å henge ut er da altså en gruppe hvor man for eksempel ikke kan velge å være med eller ikke uten videre. Eller hvor man er med i en gruppe fordi man har vanskeligheter av noe slag, er svakerestilte osv.

Andre grupper er helt ok å ta for seg.
Som gruppen med de som snyter på skatten. Eller med de som stjeler, de som bruker vold eller de som er for fremme av ren skjær egoisme og rasering av felles goder.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 07:12   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Glemte å si noe om forskjellen på frp-politikk og velgermassen.
Velgermassen til frp har ofte ikke skjønt politikken til frp. Det å kritisere frp sin politikk dekker ikke da det å si noe om en gjeng som stemmer på noe de ikke helt skjønner hva er, for det har ikke noe med politikken til dette partiet å gjøre egentlig.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 07:37   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler at jeg har mitt på det tørre all den tid jeg ikke har sagt at jeg aldri stigmatiserer. Og Frp og deres velgere er vel av den gruppen jeg innrømmer at jeg stigmatiserer.

Det finnes et par oppegående frp-ere, men det er et stykke mellom dem.

Gammel 18-06-09, 08:05   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vi snakker som regel alltid om grupper: Homofile, røykende småbarnmødre, sykemeldte, FrPere.
Sorry; Don`t see the big difference.

Du ser at det er en viss forskjell å ta et politisk valg og å være homofil eller alenemor?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:06   #25
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Dersom noen hadde argumentert for høyresiden her inne hadde de jo blitt kjeppjaget.

Det er mange høyrefolk her inne altså. Så hvis inntrykket ditt er at dette er et SV-forum så må det være fordi det er noen enkeltbrukere som du har forlest deg på. Jeg, blant annet, er lyseblå. Og jeg diskuterer støtt her inne med folk som åpenbart er mer blå enn meg.

Ellers vil jeg ikke si at FrP-velgere er en gruppe som trenger beskyttelse. Politisk standpunkt er selvvalgt, og sier noe om hvilke verdier mennesker har. FrP har vist en tendens til å være harde mot svake grupper i samfunnet, og det er nok en viktig årsaksforklaring til hvorfor denne politiske grupperingen harseleres med.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:31   #26
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Frp-hetsen, d.v.s. all generaliseringen og den tåpelige karakteriseringen av en stor gruppe mennesker basert på partitilhørighet, er skikkelig lavmål. Har noen gjort noe dumt, uansett hva det måtte være, tar det ikke lang tid før en eller annen påpeker at vedkommende nødvendigvis må være Frp-velger for å gjøre noe så dumt og det helt uavhengig av om det har noe med politikk å gjøre. Det begynner egentlig å bli ganske forutsigbart og kjedelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:34   #27
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nenne: Er det egentlig mange som gjør det? Jeg skjønner hva du mener, for jeg har jo sett det samme, men det er ikke gjengs for FP, vil jeg påstå. De fleste brukerne her skriver ikke sånt.

Gammel 18-06-09, 08:38   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke enig i at man er frp-velger om man gjør/mener/sier noe dumt altså. Det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt at jeg mener at urovekkende mange av de som velger å stemme på frp ikke forstår (jeg håper de ikke forstår, for det er for ille om de rett og slett gir beng) i hvilke konsekvenser en politikk fra frp får for de aller svakeste i samfunnet vårt.

For meg er et av de aller, aller viktigste utsagnene som er sagt om verdien av et samfunn dette med at man skal dømme et samfunn ut fra hvordan det tar vare på sine svakeste.

Det å ignorere disses behov for å få billig bensin er i min verden kvalifiserende til å bli fortalt rett ut at man er i total skjæring med de verdiene jeg mener alle deltagere i et samfunn bør sette høyest.

Og for ordens skyld - jeg vet at det finnes de som stemmer på frp som gjør dette ut fra en forståelse av hva de stemmer på og fordi de mener dette er riktig. Jeg vil ikke betegne disse heller som sympatiske, men de skal få slippe å omtales som dumme.

En som stemmer på noe han overhodet ikke vet hva er etter så tydelig beskjed som er gitt om akkurat frp er så uansvarlig i dette at jeg ikke skjemmes for å si at jeg har lite sansen.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:42   #29
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Én viktig forskjell på FrP-velgere og f.eks. homofile eller minoritetsgrupper i befolkningen er at man velger å være FrP'er, mens man ikke velger å være homofil (sannsynligvis), eller å være fra Afghanistan eller Pakistan eller Somalia. :har ikke lest tråden i detalj:

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:44   #30
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Glemte å si noe om forskjellen på frp-politikk og velgermassen.
Velgermassen til frp har ofte ikke skjønt politikken til frp. Det å kritisere frp sin politikk dekker ikke da det å si noe om en gjeng som stemmer på noe de ikke helt skjønner hva er, for det har ikke noe med politikken til dette partiet å gjøre egentlig.

Det var en merkelig ting å si, syns jeg. På hvilket grunnlag kan du påstå det?

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:45   #31
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå er det vel slik at velgere vingler veldig og det stod en artikkel i fjor om at vinglingen er størst mellom FrP og AP. Mener man at FrP-velgere er idioter i grilldress, er sannsynligheten stor for at idiotene i grilldress også i perioder utgjør en stor andel av APs velgermasse, eller er det slik at grilldressen faller av når det vingles over?

Good one.

Gammel 18-06-09, 08:55   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå er det vel slik at velgere vingler veldig og det stod en artikkel i fjor om at vinglingen er størst mellom FrP og AP. Mener man at FrP-velgere er idioter i grilldress, er sannsynligheten stor for at idiotene i grilldress også i perioder utgjør en stor andel av APs velgermasse, eller er det slik at grilldressen faller av når det vingles over?

:kjenner at jeg trenger å benekte ting - om ikke annet så for meg selv:

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:56   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pippi - det er gjort undersøkelser på hva folk har fått med seg av politikken til partiene de velger å stemme på. Frp sin velgermasse vant ikke helt opp for å si det sånn. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det - skal se om jeg finner det igjen.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 08:59   #34
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns ikke det er greit å henge ut enkeltgrupper. Når Frp er nevnt spesielt, så må jeg si at det gjelder jo ikke kun her på fp. Jeg leser leserinnlegg på leserinnlegg i media om dagen, fra bl.a den nåværende regjerings partier. Dert blir for dumt når det eneste d kan skrive om er hvor forferdelig norge vil få det med frp's politikk og hvor utrolig dumme folk er hvis de stemmer på de. Også klarer de ikke å skrive et eneste ord om hva de står for selv eller hva de gjør, de som faktisk har makt og anledning til å få gjort noe.

Husker jeg rakket ned på sv's politikk her inne. Da fikk jeg rasende rødprikker hvor jeg bl.a ble gjort oppmerksom på at det faktisk var veldig mange medlemmer som stemte sv her inne. Og hva så? Jeg mener fremdeles at sv fører en slett politikk. Jeg mener fortsatt at stoltenberg og co gjør en elendig jobb på mange av de områdene som betyr noe for meg. Helse, barn, familie, likestilling osv osv. Jeg klarte vel å si noe sånn som at jeg ikke forsto at sv var i regjering, siden de er i mindretall. Det samme syns jeg da Bondevik klarte kunststykket å bli landets statsminister.

Jeg klarer ikke å repektere politikere, uansett parti, da jeg syns de lyver om det meste bare for å komme til makten. De har mistet troverdigheten for lenge siden. Noen som husker Kristin Halvorsen da hun sto frem og lovte velgerene at hun skulle gå av hvis hun ikke klarte å få til full barnehagedekning innen en viss tid? Intervjueren gikk på henne flere ganger og spurte om hun virkelig mente det eller om det kun var valgtriks. Joda, hun mente det. Da tiden kom, ingen full barnehagedekning var nådd og hun ble konfrontert med det, så blånektet hun for at hun hadde lovet noe sånt. Og hun er ikke alene om å love noe hun aldri har tenkt å holde. Forskjellen er at hun påstod at hun var annerledes.

Jeg stemmer, som jeg mener alle bør gjøre, men savner et parti som evner å omgjøre ord til handling.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 09:06   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pippimamma - mener du seriøst at sv og dagens regjering gjør en dårlig jobb med helse, barn, familie og likestilling? Og at dette vil bli bedre ivaretatt med frp?

Også føler jeg vel at det blir feil å si at man henger ut enkeltgrupper om man peker på dem som stemmer frp. Det blir som å si at man henger ut enkeltgrupper om man snakker om menn. Det er nesten 30 % av befolkningen - det er ikke en liten minoritetsgruppe som henges ut for sin annerledeshet som ikke er selvvalgt akkurat.

At du har fått rødprikker og beskjed om å ikke kritisere SV fordi mange her stemmer det hørtes jo litt i overkant ut, men jeg vet ikke hvilken tråd og hva som har stått i evt prikker da.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 09:07   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

(Frp velgerne er nesten 30 % altså - jeg har fått med meg at menn er omtrent halvparten. )

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 09:10   #37
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns heller ikke noe særlig om generalisering og tåpelig karakterisering, men kan nok ha lettere for å overse det (både som ikke legge merke til eller bry seg om) når det handler om FrP-velgere, siden det ikke handler om meg og mitt. :innrømmer:

Men jeg blir sittende litt i stuss nå – snakker vi om en eller flere tråder fra de siste to ukene, eller er det bare et personlig inntrykk? Jeg kjøper ikke helt påstandene i HI om at det er helt PK her inne «å hetse en gruppe mennesker», og skulle veldig gjerne sett at det refereres til konkrete eksempler som innlegg eller tråder. (For eksempel så gir søk på «imbesile» gir helt andre treff og «idioter grilldress» gir bare denne tråden.) Hets er såpass konkret at det burde kunne gjengis, tenker jeg.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 09:16   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er jeg som hetser.

Og jeg har ikke tatt grilldress i bruk i det hele tatt. Det er tråden om slanking av barn (nei, jeg tuller ikke) vi snakker om.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 09:22   #39
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tidligere lett innrømmet at jeg har fordommer mot Frp-velgere.
Det er så og si utelukkende basert på at de Frp-velgere jeg har kjennskap til, er på ville veier og stemmer Frp fordi de vil ha mindre skatt og billigere sprit. Og den typen mennesker har jeg fordommer mot, enkelt og greit.

At man ser sammenligninger med Frp og Se&Hør-lesere, er i all hovedsak basert på spørreundersøkelser på forumet, som jo viser det helt tydelig.

Gammel 18-06-09, 09:24   #40
Skvetten
Passiv

Standard

Har tittet litt gjennom noen tråder for å se om det bare er et inntrykk jeg har. Det er nemlig slik at jeg vet at det er FrP politikere her inne og jeg må si at jeg selv reagerer på at det er mulig for en meget oppegående brukermasse å stigmatisere mennesker på grunn av partitilhørighet.

Søket og den korte jakten brakte følgende:
Hvor mye galt kan en FrP-regjering gjøre?
http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=68141&highlight=fremskrittspartie t%2C

http://www.foreldreportalen.no/forum...ittspartiet%2C

Sitat:

Om man skulle begi seg ut på prosjekt avskaffe FrP fordommer, da sliter man. De blir rett og slett bekreftet for ofte.

Ja, selvsagt FrP. Kunne jo ikke vært noen andre. No way!

FrP, et parti fullt av bad guys?
http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=10607&highlight=fremskrittspartie t%2C

Sitat:

Frp er et parti for sosiale tapere
Er det morsomt at Frp-medlemmer voldtar og dreper?
det er desverre en overvekt av FRP`ere som driver med voldtekter/utnytting av mindreårige/drap osv osv.
Er kanskje en del her inne som burde vært Frp'ere hvis dere virkelig er så fordomsfulle... Lenge leve dobbeltmoralen
er bare til glede for oss som synes at FrP er noen tullinger allerede

Sjokkert (rasisme foran unger)
http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=39650&highlight=fremskrittspartie t%2C

Sitat:

Ikke rart dere gikk, sikkert FrP-folk
Jeg har ikke sagt at alle som stemmer FrP er rasister. Jeg mener bare det er større sjanse for at en som sier slike utsagn er FrP-velger.
Nå vet jeg ikke helt hva du mener med politisk rasist, men fordommer mot FrP-velgere, ja det har jeg, men jeg gir vel FrP-folk en sjanse på lik linje med alle andre

Sist redigert av Skvetten : 18-06-09 kl 09:36. Årsak: Tatt bort sitat som desverre hadde kommet med og som var feil for konteksten.
  Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:47.