Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-09, 16:19   #101
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er det greit å henge ut enkelte grupper på FP?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor i alle dager det har blitt pk å hetse en gruppe mennesker på FP.

Det har ikke BLITT slik. Det har ALLTID vært slik her.

Gammel 18-06-09, 16:26   #102
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da sier du også at menneskene som er tilhengere av partiet er like mye verdt som alle andre, hvorfor er det da greit å henge dem ut? Et menneske er vel et menneske med likt menneskeverd enten det er en
Frp-er eller en SV-er eller noe annet. Jeg synes det er ekkelt når det er ok å rakke ned på mennesker på grunn av hva de stemmer, dersom en skal snakke om toleranse må denne også strekke seg over de man ikke liker eller kan identifisere seg med også.

Hvis du med å "henge ut" mener at jeg gjør velgeren bevisst på hva han eller hun faktisk gir sin dyrbare stemme til, så ja - da henger jeg ut enkeltmennesker. Jeg synes ikke det er å henge ut folk å skrive ned på papiret (i dette tilfellet skjermen) hva et parti står for og hva man misliker med det. FRP brukte faktisk av sin "dyrbare" tid på å motarbeide den nye ekteskapsloven, og jeg har overhode ingen respekt for mennesker som med viten og vilje gir sin stemme til et parti som diskriminere mennesker på bakgrunn av (her) legning. Slike holdninger er nok ikke unike for FRP, det finnes helt sikkert AP-ere og SV-ere som deler menneskesyn med FRP, og det er ikke greit det heller, og det nøler jeg ikke med å si med store bokstaver.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 16:33   #103
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes det er forskjell på å harselere med en politikk og å rakke ned på et menneske.

Det har du rett i, men de to hører sammen når det gjelder å harselere med de som evt stemmer Frp her på forumet. Det blir nærmest satt et likhetstegn mellom politikken og mennesket her, og da er mennesket som stemmer Frp en egoist av dimensjoner, rasist og har selvsagt et lavt ansett yrke, eller altfor lite utdannelse og er mindre begavet enn resten av røkla. NB! Jeg gjør oppmerksom på at JEG tar sterk avstand fra slike karakteristikker av Frp-velgere!!

Venstre øker i popularitet på siste meningsmålinger, og Frp taper. Det er å anta at Frp mister velgere til Venstre. De av oss som stemmer Venstre kan kanskje argumentere litt for hvorfor dèt skjer?.....

Gammel 18-06-09, 16:36   #104
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Greit at det er ytringsfrihet her i landet, men det er lov å skjønne at vinklingen i pressen ofte er laget av folk som vet hva de driver med og ikke nødvendigvis viser sannheten.

Mitt syn på FrP er ikke formet av pressens snedige vinkling - jeg har lest FrPs partiprogrammer og de taler for seg selv.

Hetsing skal man holde seg for god for. Men skarp kritikk, derimot, er en annen skål. FrP fronter et menneskesyn og et verdigrunnlag jeg blir uvel av. Jeg vil ikke kalle mitt syn på Frp-ere fordommer - om man stemmer FrP, går man god for partiets verdisyn. Da har man automatisk stilt seg i et dårlig lys i mine øyne. Man bedømmer andre mennesker utfra deres handlinger - partivalg er en handling, og vi får jo bare alle stå inne for våre parti- og demed verdivalg.

Gammel 18-06-09, 16:36   #105
Skvetten
Passiv

Standard

Sitat:

Frp er et parti for sosiale tapere

Er det morsomt at Frp-medlemmer voldtar og dreper?

det er desverre en overvekt av FRP`ere som driver med voldtekter/utnytting av mindreårige/drap osv osv.

Er kanskje en del her inne som burde vært Frp'ere hvis dere virkelig er så fordomsfulle... Lenge leve dobbeltmoralen

er bare til glede for oss som synes at FrP er noen tullinger allerede

Ikke rart dere gikk, sikkert FrP-folk

Jeg har ikke sagt at alle som stemmer FrP er rasister. Jeg mener bare det er større sjanse for at en som sier slike utsagn er FrP-velger.

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med politisk rasist, men fordommer mot FrP-velgere, ja det har jeg, men jeg gir vel FrP-folk en sjanse på lik linje med alle andre

Om man skulle begi seg ut på prosjekt avskaffe FrP fordommer, da sliter man. De blir rett og slett bekreftet for ofte.

Ja, selvsagt FrP. Kunne jo ikke vært noen andre. No way!

Noen sitater, samtlige fra FP. Det er dette jeg snakker om ikke opplysningen som du snakker om, det er stor forskjell på å debattere politikk og komme ned på dette nivået som er vist ovenfor. Det er ikke opplysning, det kan kalles uthenging, det er i allefall hva vi ville kalt det dersom det gjaldt en annen gruppe mennesker.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 16:37   #106
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Venstre øker i popularitet på siste meningsmålinger, og Frp taper. Det er å anta at Frp mister velgere til Venstre. De av oss som stemmer Venstre kan kanskje argumentere litt for hvorfor dèt skjer?.....

Nei, det vil jeg ikke tro stemmer. Bildet er sikkert mer sammensatt enn dette.

Gammel 18-06-09, 16:39   #107
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det er å anta at Frp mister velgere til Venstre. De av oss som stemmer Venstre kan kanskje argumentere litt for hvorfor dèt skjer?.....

Kanskje akkurat disse velgerne plutselig har blitt smartere og snillere?

Ben "Something in the drinking water perhaps?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 16:41   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, der var to av mine jo, Skvetten. Tatt litt ut av sin sammenheng, I might add.

For øvrig står jeg for at enhver som vet hva man stemmer for når man stemmer FrP, har et helt annet verdisyn enn meg. Det betyr ikke at jeg går ut i fra at han eller hun går med grilldress.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 16:42   #109
Elin

Elin sin avatar

Standard

Det er jo slik jeg har oppfattet det veldig mange brukere som er høyt utdannet og som er velartikulerte med velfunderte meninger. Dermed slår det meg som enda mer ubegripelig hvorfor en slik brukergruppe kan akseptere at en menneskegruppe hetses.

Det er ikke en vedtatt sammenheng mellom høy utdannelse, velartikulerte, velfunderte meninger og høy sosial/emosjonell intelligens. Mange ganger er det jo faktisk tvert i mot. IQ vs EQ.

Gammel 18-06-09, 16:45   #110
Elin

Elin sin avatar

Standard

Vi klarer til og med å slippe taket når det gjelder overgripere, selv de hetser vi ikke her. Da er det pk å se at også en overgriper er et menneske.

Jeg stemmer ikke Frp. Jeg kan fint hetse overgripere (jordas avskum), og jeg kan ikke se et menneske i en overgriper. Beklager. Jeg er PU.

Gammel 18-06-09, 16:52   #111
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oi, der var to av mine jo, Skvetten. Tatt litt ut av sin sammenheng, I might add.

Det skal da ikke sies hvem dem er sine. De er klippet og limt som eksempler alle som en etter at det ble lagt frem en morsomhet på andres bekostning i en annen tråd. Det ga inspirasjon til denne tråden fordi jeg har bitt meg merke i at denne gruppen ofte står lagelig til når vi trenger en hoggestabbe.

Jeg stemmer ikke Frp. Jeg kan fint hetse overgripere (jordas avskum), og jeg kan ikke se et menneske i en overgriper. Beklager. Jeg er PU.

Jeg tenkte mer på den gangen vi diskuterte Joseph Fritzl og det var mange som mente at han også er et menneske og at vi måtte besinne oss. Greit nok at vi vil se enkelte i tjære og det som verre er, noe annet er det å si dette høyt.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 16:55   #112
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Glemte å si noe om forskjellen på frp-politikk og velgermassen.
Velgermassen til frp har ofte ikke skjønt politikken til frp. Det å kritisere frp sin politikk dekker ikke da det å si noe om en gjeng som stemmer på noe de ikke helt skjønner hva er, for det har ikke noe med politikken til dette partiet å gjøre egentlig.

Nemlig! Godt poeng! Dette fenomenet forklarer Thomas Marsdal ganske grundig i boken sin "Frp-koden".
Kultureliten er nyttige idioter for Frp

Gammel 18-06-09, 16:55   #113
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er dette utsagnet å henge ut eller stigmatisere noen?

Sitat:

Det kan skje i de beste familier at en eller annen velger å stemme FrP.

Hvis det er det - er det ikke da den som leser som legger noe i Frp i utgangspunktet som ikke er bra?

For det andre - jeg gjentar - jeg kan ikke se å ha sett hetsing av frp-ere her. Det er ikke hetsing om man for eksempel gjengir et statistisk fakta. (Som jeg går ut fra at det er snakk om der hvor det henvises til at blant en del kriminelle er det overvekt av Frp-ere.) Det ser ikke pent ut, det er jeg enig i. Men det er fremdeles et fakta - ikke hetsing.

Kritikk kan man også ta ganske langt før det blir hetsing. Man kan også være ganske så bloddryppende uenig uten at det er hetsing.

Men når det kommer til dette med at man ikke kan ha en holdning til et menneske bare på grunn av hva dette mennesket står for - hvorfor ikke det? Er ikke hva mennesket velger å stå for en av de tingene som virkelig er med å definere hva dette mennesket er for en person?

For meg er det slik at om man velger å sitte sammen med for eksempel rasister og hyle i deres kor så må man nesten finne seg i å bli oppfattet som rasist.

Og når man velger å gi sin stemme til frp så må man nesten finne seg i å oppfattes som en frp-er og som en som faktisk mener personlig det partiet sier. Om alenemødre, solidaritet, arbeidsmiljø, alkoholpriser og det hele.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 17:00   #114
Skvetten
Passiv

Standard

Joda, Smilefjes men igjen se på enkelte av de utsagnene. Politikk er en ting å karakterisere en gruppe mennesker ut fra hva ens egen oppfatning av en sånn eller slik velger er kan oppfattes som stigmatisering av disse.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 17:03   #115
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ben "Something in the drinking water perhaps?" Murphy

he,he,he skulle ønske det var så enkelt... Deler raust ut vann til de som vil ha!!

Gammel 18-06-09, 17:05   #116
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes faktisk ikke de utsagnene er så ille jeg. Med det forbehold om at de henger på greip og at det stemmer med de statistiske faktaene osv så er det greit for meg at noen sier høyt både at det er sånn og hva man mener om det.

Det er utsagn hvor noen har litt temperatur, men det er greit nok - det er det ofte på fp. Og det er ikke til å komme fra at det er hysterisk når en frp-topp kjører i fylla altså. Det er like morsomt som om Kristin Halvorsen skulle finne på å avsløre seg i Se&Hør som en som er svart dagmamma på si på sommeren.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 17:07   #117
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes faktisk ikke de utsagnene er så ille jeg. Med det forbehold om at de henger på greip og at det stemmer med de statistiske faktaene osv så er det greit for meg at noen sier høyt både at det er sånn og hva man mener om det.

Jeg synes de er usmaklige og det hadde de vært uansett hvem de ble brukt mot. De projiserer holdninger som jeg synes er gufne.

Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 17:16   #118
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig i at det er stuerent å hetse Frp-folk på FP. Jeg synes det er en uting, og jeg får en vond smak i munnen når det - lett tilslørt - blir hevdet "at det må da være OK å hetse Frp folk fordi de foreslår så mange teite ting". Ja, det stemmer helt klart at Frp som parti foreslår mange teite ting, men det gir ikke blanco fullmakt til å hetse dem. Det er nøyaktig samme argumentasjonen som at "Hvis en kvinne har vært så teit at hun har giftet seg med en voldelig fyr så har hun bare godt av deng - kanskje hun tenker seg om neste gang hun er på mannfolkjakt" eller klassikeren: "Når man sprader dritings rundt omkring med korte skjørt og en masse mannfolk man ikke kjenner så innviterer man til voldtekt"

Argumentasjonen er akkurat den samme. Fordi at en person innehar bestemte egenskaper eller har gjort bestemte ting (stemme Frp, gå i korte skjørt i fylla, gifte seg med en voldelig mann) så fortjener vedkommende den behandlingen. Man kan ikke unnskylde dårlig oppførsel med egenskaper hos andre. Det er alltid den som gjør ting som er ansvarlig.

Jeg blir helt kvalm av en slik argumentasjon - og det er samme f for meg om argumentasjonen går ut på at det er lov å hetse folk som stemmer Frp eller andre. Og det verste av alt er at det gjerne er folk som fyrer seg så inn i hampen hvis argumentasjonen blir brukt som jeg gjorde i eksemplene ovenfor, som synes det er greit å hetse folk som stemmer Frp.

Man skal ikke unnskylde sin egen oppførsel på grunn av egenskaper med andre. Mobbing er feil - selv om man mobber noen som er dumme. Voldtekt er feil - uansett hvordan kvinnen oppførte seg. Slå er feil - selv om den andre var provoserende. Rasisme er feil - selv om rasisten er kølsvart og rasismen retter seg mot hvite. Denne argumentasjonen med at "Det er din feil at jeg oppfører meg slik" er ikke holdbar.

I love you!!

Gammel 18-06-09, 17:16   #119
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lest gjennom tråden og er jo med på at FRP-velgere er en gruppe som får mye pes på dette forumet. Men er det så ille da? Politisk standpunkt er noe man velger og bør kunne stå for. Et og annet utsagn har helt sikkert vært over kanten, men slik blir det når vi er mange brukere på dette forumet, og ikke alle alltid formulerer seg like elegant.

Det blir utrolig kjedelig og humørløst hvis det ikke skal være lov til å harselere litt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 17:20   #120
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet en ting til som vi hetser. Og der går vi lenger enn ved frp-ere.

De som liker franske biler. De får verre karakteristikker.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.