Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du for å ta vare på miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-09, 23:44   #21
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør du for å ta vare på miljøet?

Selv om jeg selvfølgelig syns at alle bør være flinke, så er jeg enig i at det bør politiske virkemidler til i sterkere grad enn nå. Det trenger ikke å være påbud/forbud en gang. Det er lett for de å lage ordninger så det lønner seg for folk å være miljøbevisste.

Vi er nok ikke kjempeflinke. Men jeg tar offentlig kommunikasjon til jobb, det er da noe. Og vi arver en del klær og gir de vekk videre igjen til noen som blir glad for det og tar de i bruk.

Bruker neutral vaskemiddel i vaskemaskina - det er i hvertfall svanemerket.

Kildesortering har vi vært dårlige på, men fra oktober skal vi sortere mat, plast og papir. Til nå har vi bare sortert ut papir, men den blir tømt alt for sjelden for oss. Vi er to familier som deler en boks, og den blir full på 123 etter tømming.

Gammel 20-06-09, 00:24   #22
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Ting vi ikke bruker lenger gir vi til Fretex eller loppemarked (via skolekorps) - så støtter vi disse også. Klær som ikke går til overnevnte - spesielt barneklær - gir vi videre til andre, eller selger. Gjelder barneutstyr også. Vesla arver en del klær.

Vi (jeg) er ramme på å kildesortere - også el-avfall. Fyller opp vaskemaskin og oppvaskmaskin. Prøver å begrense lysbruk/oppvarming. Kjøper endel økologisk og Fairtradeprodukter. De gangene jeg handler via Yves Rocher krysser jeg av for "plant et tre" istedenfor å motta gave. Jeg har også vært med på å plante trær i regnskogen i Brasil.

Vår største "synd" er på bil. Det går ikke opp å benytte kollektivtrafikk til og fra jobb (begge pendler) når innenfor tidsfristene for henting av barn i bhg/sfo.

Gammel 20-06-09, 02:00   #23
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stemmer Venstre
Bruker handlenett
Sorterer søppel
Bevisst på strømforbruk
Shopper lite og handler en del i bruktbutikker

Men jeg kjører altfor mye bil. Må bli flinkere. Burde fått meg el-bil.

Gammel 20-06-09, 02:23   #24
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Vi kildesorterer, slokker lyset i rom vi ikke bruker, bruker tøybleier, bruker ikke tørketrommelen mer enn vi må, bruker handlenett og fruktnett. Vi bruker matbokser, ikke matpapir. Prøver og bruke bare bokser på det vi fryser ned, men har enda ikke funnet en metode der jeg kan fryse ned brød uten plastpose.

Vi sykler og går en del, men buss og tog blir det lite av grunnet der vi bor, så bilene blir brukt en del. Mannen kjører til jobb hver dag og leverer ungene på veien, jeg bruker min bli svært lite nå som jeg ikke jobber.

Prøver og dusje raskest mulig, lar ikke vannet renne mens vi pusser tenner. Lar gutta bade i lag, det liker de best og.

Vi gjør en del, men kunne helt klart vært bedre.

Gammel 20-06-09, 09:05   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gleder oss til å omsider starte med kildesortering, og reklamerer veldig for det (i alle betydninger av ordet ). I dag så sorterer vi så mye vi har anledning til i Oslo.

Vi går mye og tar kollektivtransport. Det er flere grunner til det, men miljøperspektivet er en av dem. I tillegg har vi en ekstremt bensingjerrig bil.

Selger mye på finn.no fremfor å kaste det.

Miljø er viktig for oss, og jeg er veldig glad for at jeg og mannen er så samstemte på dette. Men man kunne jo alltid ha gjort mer.

Gammel 20-06-09, 09:13   #26
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal kjøpe dunker til kildesortering når vi flytter. Bruker også handlenett for det meste. Prøver å være bevisst når jeg handler, og kjøper i hovedsak svanemerkede produkter. Økologisk mat har jeg ikke råd til å kjøpe så mye av, men det blir litt av det også. Prøver å være bevisst på strøm/vann-forbruket, og jeg bruker mye offentlig transport siden jeg ikke har lappen. Når vi flytter blir det busskort på oss begge, og så får bilen stå så mye som overhodet mulig.

Har også en liten Miljøagent i huset, så i dag skal vi inspisere panteautomaten på Kiwi og Rema.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 09:16   #27
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Små bidrag:
*slår av vannet når jeg pusser tennene
*skruer av dusjen når jeg såper meg inn og når jeg barberer legger
*resirkulerer plast, hermetikk, glass, tekstiler
*kjøper det jeg kan på bruktmarkedet
*spiser lite rødt kjøtt
*tar buss og spaserer en del

Gammel 20-06-09, 09:18   #28
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Glemte å si at jeg selger og kjøper brukte klær og utstyr, både til meg selv og barna.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 13:23   #29
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er engasjert i Regnmakerne på ulike måter.
Ellers gjør jeg følgende:
* korte dusjer og har montert sparebudsj
* kortreist mat
* slår av alle lys
* ingen apparater på standby
* resirkulerer alt jeg kan
* kjøper brukt og gir bort/selger det vi ikke bruker
* reiser kollektivt
* bruker få eller ingen plastposer
* er bevisst når jeg kjøper noe, bytter ikke ting som virker
* forteller andre om hva man kan gjøre og er generellt opptatt av at informasjon rundt dette at alle kan gjøre litt vil gjøre at kloden blir et bedre sted å leve

Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 13:29   #30
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det viktigste jeg gjør, er kanskje å forbruke mindre. Jeg er så lei av "ting" og shopping, og jeg er ikke lenger opptatt av å hele tiden ha det nyeste og flotteste. Lillesøster har nesten bare pent brukte klær (arvet og kjøpt her inne faktisk). Å forbruke mindre er jo også lurt med tanke på sparekontoen.

Vi sorterer søppel, kjører veldig lite bil, tørker klær ute på snora når det er vær til det.

Vi stemmer SV (som Mim var inne på lenger opp her)!

Gammel 20-06-09, 13:44   #31
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg plukket opp et tips fra programmet "Skogheims". En familie hadde kurver til de klærne som var brukt, men likevel ikke ordentlig skitne. Så gikk ungene til kurven sin og fant det de trengte. Høres kanskje ekkelt ut, men det er bedre enn å vaske på helt ubetydelig skitne klær, synes jeg.

Gammel 20-06-09, 14:52   #32
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Vi kildesorterer, ingen av oss har førerkort og følgelig ingen bil, vi har varmepumpe, vi velger økologisk og andre miljøvennlige alternativer når vi kan (les: har råd! ), vi er veldig glad i gjenbruk av både klær, møbler og annet utstyr (babyen som er på vei trenger vi ikke kjøpe noenting som helst nytt til), vasker fulle maskiner med både klær og oppvask, har ikke tørketrommel og slår av lys når vi legger oss/er ute av rommet.
Det var vel det jeg kom på foreløpig ...

Jeg har blitt mye mer bevisst på dette her de siste årene.
Bgynner man å bli voksen. tro?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.