|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva slags livsstil har du?Ansporet av tråden om hvor gammel man regner med å bli spør jeg, hva slags livsstil har du? Mange regner med at man skal bli gammel ut fra den livvstilen man har i dag. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
nju nja njo
|
Sv: Hva slags livsstil har du?Kommer nok ut på middels på sunnhetsskalaen.
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva slags livsstil har du?Jeg har en sunn livsstil, selv om jeg ikke er fanatisk. Jeg trener ganske mye, i utgangspunktet lange løpeturer ca. 3 ganger i uken (det er jo ikke ekstremt, men bra). Jeg spiser sunt til daglig, men er litt for glad i sjokolade. Jeg drikker alkohol i snitt 1 gang i uken, tenker jeg, men sjelden veldig store mengder lenger, og i tillegg 1-2 kopper kaffe om dagen. Jeg har aldri røykt annet enn på fest, og det har jeg også sluttet med for mange år siden.
|
|
|
#4 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags livsstil har du?Jeg lever med måte, alt med måte. Spiser både sunn mat og innimellom ikke så sunn mat men den sunne maten er i stor overvekt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
intro
|
Sv: Hva slags livsstil har du?Jeg er også forholdsvis sunn - trener 4 ganger i uka og går en del i tillegg, spiser nesten bare grovt, hjemmebakt brød, mye mat laget fra gunnen av, ganske mye frukt og grønnsaker. Jeg drikker så å si ikke brus, men nyter 1-3 glass vin ca. én gang i uka. (Det var noe verre før.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags livsstil har du?Jeg svarte i den tråden og svarte at hvis vi kun skulle basere på de tingene som ble listet opp, så ville jeg nok blitt gammel. Men livet er jo ikke slik. Det er ganske mye mer som bestemmer hvor gamle vi blir. Gener er en ting, helse en annen og ingen har noen garanti for å komme borti noe som brått forkorter livet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Hva slags livsstil har du?Ganske sunn livsstil her nå, tror jeg. Har gjort noen grep i løpet av det siste året - blant annet sluttet å røyke. Jeg trener ca 4 ganger per uke, og har middels aktiv jobb og fritid i tillegg. Jeg spiser fem måltider om dagen, 3 frukt per dag, grønnsaker som tilbehør til middag og lunsj så og si hver dag + som "puttemat" en og annen kveld, fisk til middag to ganger i uka, prøver å begrense farsemat (max en gang per uke). Tar Omega tre, velger fullkorn, grovt brød/knekkebrød, styrer unna kunstig søtning og mye halvfabrikata (noe blir det dog). |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags livsstil har du?Livsstilen min må betegnes som sunn, både mtp kosthold, aktivitet og evne til å nyte livet. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Hva slags livsstil har du?Ja må man være fanatisk for å få det til... lade opp til et langt liv mener jeg. Jeg drikker ikke brus engang. Det har jeg sikkert ikke gjort på gud vet hvor mange år. Et glass en gang i blant ja, men det er sjelden. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags livsstil har du?Jeg spiser ganske sunt (hvis jeg hadde spist litt mindre av det, og kutta sjokoladen), røyker ikke og drikker nesten aldri. Jeg går 10 min i hver ende av toget, og velger beina framfor bilen i de fleste tilfeller. Jeg har det ganske godt og er fornøyd med livet. Men det holder nok ikke til å kalles en sunn livsstil, så lenge jeg er så overvektig som jeg er... (hadde jeg vært normalt slank, hadde det sikkert holdt i massevis). |
|
|
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva slags livsstil har du?Jeg tror jeg sunnhetsmessig ligger på "middels pluss", kanskje. Vi har et sunt basiskosthold (ikke "kjempesunt", men kanskje litt over alminnelig sunt, med lite sukker og hvetebakst, aldri saft eller brus, grønnsaker hver dag, godt med kjøtt og fisk), og de siste månedene har jeg i praksis kuttet ut alt av kaker og godterier (så får vi se hvordan det blir på sikt). Drikker alkohol én gang i uken, sånn i snitt, og da typisk vin. Jeg har en veldig stillesittende jobb og en veldig stillesittende natur, men trener omtrent tre ganger i uken. Jeg har noen sykdommer/tilstander som jeg får medisin for og som dermed ikke har så mye innvirkning på helsen min som de ellers ville hatt. Jeg er riktignok veldig overvektig, men er i forholdsvis god form også dette tatt i betraktning, og er i ferd med å redusere vekten. Jeg røyker nesten aldri og har dessuten ganske lite stress og ganske mye trivsel i hverdagen, noe jeg også tror er veldig viktig for helsen.
|
|
|
#13 |
|
En som trener
|
Sv: Hva slags livsstil har du?
Jeg synes ikke du skal tenke sånn, du har ikke tabbet deg ut og jeg synes ikke du skal "beat yourself up". Ja, diabetes type 2 er i stor grad en livsstilssykdom, men det er ikke bare det. Det er mange gener involvert også, som gjør at man blir mer disponert, og man forstår ikke helt hvorfor mange med elendig livsstil ikke får diabetes og en del med relativt god livsstil får diabetes. Fedme er den aller største risikofaktor for diabetes type 2, og du er etter hva jeg forstår ikke spesielt overvektig? Det er en liten gruppe type 2 diabetikere som er slanke, og som man ikke helt forstår hvorfor har utviklet sykdommen. Sannsynligvis har den en annen mekanistisk bakgrunn enn den man ser for seg hos fete diabetikere. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Min pappas sambo er i denne gruppen. Hun er i ikke overvektig, har ikke diabetes i familien og går minst 1,5 time per dag med hund samt går med staver og småløper litt noen ganger i uken. Hun spiser sundere enn meg og kunne fra før veldig mye om kosthold og lavkarbo etc. Og så fikk hun diabetes. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pessimistisk Optimist.
jeg er vel det man kan kalle litt overvektig. Skjønt nå har jeg ikke vært i nærheten av en vekt på lenge, og bh'en mine må byttes i mindre kjenner jeg, og de andre klærne er også blitt romsligere. For fem år siden veide jeg 48 kilo, begynte vel å legge på meg for to år siden da jeg satte inn en hormon spiral. Normalt sett pleier jeg å gå 1 time pr dag, lager det meste av maten selv osv. Nå har jeg begynt på blodtrykksmedisiner, to uker siden faktisk, og ser at mye av forandringene som nå har skjedd i forhold til vekt har kommet etter det. Jeg ser ikke ut som om jeg har månefjes lenger. Og får av og på meg ringer. Samler man vann med diabetes? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
En som trener
|
Overvekt er en risikofaktor for å få diabetes type 2, men ubehandlet sykdom vil over tid gjøre at man går ned i vekt (om man ellers er i energibalanse vel og merke - noe man ofte ikke er om man er overvektig på stigende kurs). Skjønner du forskjellen? Karbohydratene i kosten vil ikke utnyttes (skilles ut i urinen) og man tærer på fettreservene. Ca 90% (om jeg ikke husker feil) av type 2 diabetikere er overvektige ved sykdomsdebut. De siste 10%-ene (som Pelens fars samboer) klør man seg litt i hodet av mtp de bakomliggende sykdomsmekanismene. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva slags livsstil har du?... så mange type 2-diabetikere som behandles vil gå opp i vekt, både fordi noen medisiner gir økt vekt i seg selv (som insulin og glitazoner), men også rett og slett fordi man slutter å tisse ut sukker når blodsukkeret normaliseres.
|
|
|
#18 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Hva slags livsstil har du?Glad dere fins jeg. Forumdamene. Det er mye jeg finner ut av og mye jeg forstår av å spørre her, lettere enn å finne ut av ved å lese ganske så mange interenett sider. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
både her og der
|
Sv: Hva slags livsstil har du?Drikker omtrent aldri alkohol, trener regelmessig, spiser mye fisk, kjøtt og grønnsaker, røyker ikke og spiser litt sjokolade i helgene. Tror jeg lever ganske sunt.
|
![]() |
|
|