Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jo Nesbø

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-09, 18:17   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Jo Nesbø

Det nærmer seg ferietid og da sluker jeg bøker.

Jeg ser bøkene til Jo Nesbø om Harry Hole blir anbefalt varmt av ganske mange, så jeg tenkte jeg skulle få lest en eller flere av de. (Faller de i smak blir det sikkert de fleste etterhvert.)

Er det viktig å lese de i den rekkefølgen de kom ut? Og er det evt. bøker som ikke var like bra som andre som man evt. kan/burde hoppe over?

Såvidt jeg klarte å se var Kakkerlakken første boken, stemmer det?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 18:18   #2
Venna
Fullverdig medlem

Venna sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Venna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jo Nesbø

Du bør lese de i rekkefølge, for å følge hele Harry's historie.
Og, nei, du trenger ikke hoppe over noen.
Og, ja, tror Kakerlakkene er første bok.

Gammel 20-06-09, 18:19   #3
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Flaggermusmannen er først. Det er også den dårligste, syns jeg, men de er kronologiske, så det er småtteri som går igjen og som kan være greit å vite. Det er vel ikke sånn at man MÅ, men det er nå litt tilbakeblikk osv som ikke kommer til å gi noen mening for deg om du ikke har lest de andre bøkene først.

isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 18:20   #4
Venna
Fullverdig medlem

Venna sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Venna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, Flaggermusmannen er første boka....

Gammel 20-06-09, 18:22   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk for svar begge to!

Da starter jeg med Flaggermusmannen og ser. (Og har det i bakhodet at de andre sannsynligvis er bedre.)

-Pippi
Gammel 20-06-09, 18:23   #6
isola
Kakemonster

isola sin avatar

isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg ble litt irritert og skuffet av den altså, men tenkte at jeg fikk lese Kakerlakkene også, og evt droppe resten etter det om det ikke ble bedre. Nå har jeg lest alle. Den siste (Snømannen) var så intens at jeg måtte ta pustepauser.

Gammel 20-06-09, 18:25   #7
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg husker at jeg leste Flaggermusmannen på den tiden den kom ut, og syntes ikke den var noe. Så droppet jeg hele Nesbø, dumme meg.

I fjor sommer kom jeg over "Frelseren" på hytta, og jeg endte opp med å gå bakover i Harry Hole-sagaen for å få meg alt.
Gi ikke opp er altså mottoet.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 18:29   #8
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De to første må leses for Harry Hole-historien sin del, men de er begge ganske dårlig. Fra bok nr 3 og utover er det mye bedre.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 18:55   #9
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns hele serien er bra, men de to første bøkene er mine favoritter.

Gammel 20-06-09, 19:01   #10
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg likte aller best Snømannen.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 19:42   #11
Debra
Lovende

Debra sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Debra er litt kul
Standard

Snømannen er bare sitrende bra!

Debra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 21:07   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ville absolutt lest dem fra begynnelsen av, men synes de blir klart bedre etter hvert som man kommer litt ut i serien.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 21:09   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med røkla. Les fra starten og hold ut de to første. De blir bedre og bedre utover.

Gammel 20-06-09, 21:23   #14
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Er enig i at alle er veldig bra, men at Flaggermusmannen er minst bra. Kos deg, heldige deg som ikke har lest dem ennå!

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 21:24   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

nummer en og to er helt grei krim, men ikke like bra som de lenger uti. Men det er med å tegne et bilde av Harry.

Jeg synes kanskje snømannen var litt dårligere enn bøkene før, det var et par detaljer der jeg ikke fikk helt til å stemme. Men den var helt klart spennende, så det grenset til grøssende.

Gammel 20-06-09, 21:36   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste ikke bøkene i rekkefølge, men vil anbefale deg å gjøre det. Hvis du derimot ikke liker bok 1 og 2 så er det ikke slik at du må fullføre dem. Det er fullt ut mulig å hoppe rett på Snømannen uten å ha lest de andre først.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 21:42   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg leste ikke bøkene i rekkefølge, men vil anbefale deg å gjøre det. Hvis du derimot ikke liker bok 1 og 2 så er det ikke slik at du må fullføre dem. Det er fullt ut mulig å hoppe rett på Snømannen uten å ha lest de andre først.

Det er jo MULIG. Men tenk å være i den heldige situasjon at man ikke har lest noen av dem. Da kan man leve seg helt inn i Harry, og man blir glad i han. Samt man får lese mange gode bøker. OG som en ekstra bonus kommer 8. bok til høsten, og man har alle de 7 første ferskt i minne.

Gammel 20-06-09, 21:44   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er jo MULIG. Men tenk å være i den heldige situasjon at man ikke har lest noen av dem. Da kan man leve seg helt inn i Harry, og man blir glad i han. Samt man får lese mange gode bøker. OG som en ekstra bonus kommer 8. bok til høsten, og man har alle de 7 første ferskt i minne.

Ja jeg mener jo at det er verd å lese alle 7, men tenker at det vil være synd å stoppe på nr. 1 og 2 og gi seg fordi man ikke liker dem. Da kan man heller droppe dem og begynne rett på de beste.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 21:47   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Jeg er nok ikke av de mest kresne, så jeg prøver å starte fra starten av.

Skal bare lese den siste til Liza Marklund først, så starter jeg på Flaggermusmannen.

-Pippi
Gammel 20-06-09, 23:52   #20
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja jeg mener jo at det er verd å lese alle 7, men tenker at det vil være synd å stoppe på nr. 1 og 2 og gi seg fordi man ikke liker dem. Da kan man heller droppe dem og begynne rett på de beste.

Joa, men har man lest nr 1 og 2 HAR man jo de beste igjen!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.