Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Det er nok problemer fra alle kanter når det gjelder integrering. Og det tror jeg det er "naturlig" at det er. Og det er vel nettopp derfor enkelte vil bruke mer pisk (les: statlig inngripen) i integreringsprosessen. Dette med getthofisering er jo et tilbakevendene tema. Bør vi tvinge folk til å bo mer som staten mener er ønskelig? Jeg tror dette blir vanskelig å gjennomføre, for at folk regner det som en inngripen i sin personlige sfære. Men hvem vet? Alt er tross alt en vanesak. I USA regner de jo det å eie og oppebevare våpen som en privatsak, her i Norge synes vi det er en selvfølge med våpenregister, vandelsattest fra politiet, forbud mot bæring av våpen etc. Muligens er helt den private sfæren en vanesak? 
Ja selvfølgelig er det mer en nok av utfordringer men jeg reagerte på et innlegg som utelukkende var skrevet som om dette var et et-veis problem, at minoriteter må tvinges til å oppsøke felles møteplasser. Veldig mange prøver i mange mange år å integrere seg i det norske sivilsamfunnet med det er ganske mange mekanismer der som er særdeles lite inkluderende.
|