Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ny solkrem-test!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-09, 01:23   #21
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny solkrem-test!

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Jeg fikk tilogmed hjelp av en dame til og velge de som skulle være best for mine allergiske barn. Kjenner jeg blir litt irritert!

Tullinger. Det er ikke første gangen jeg har opplevd/hørt om sånt heller. De kunne like godt sittet i kassa på Rimi, der hadde de i hvert fall ikke gitt seg ut for å være kvalifisert fagpersonell.

Gammel 17-06-09, 02:02   #22
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Tullinger. Det er ikke første gangen jeg har opplevd/hørt om sånt heller. De kunne like godt sittet i kassa på Rimi, der hadde de i hvert fall ikke gitt seg ut for å være kvalifisert fagpersonell.

Nei, det burde ikke være lov!

Gammel 17-06-09, 02:08   #23
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble og anbefalt den solkremen på apotek1 til mitt atopiske barn. Er det mulig.
Heldigvis kjøpte jeg den ikke, jeg hadde glemt kortet hjemme.

Gammel 22-06-09, 15:03   #24
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kom også over testen idag, og tenkte å legge den ut her.

Denne tråden med liste over solkremene trenger iallefall en oppdytt!
Bare litt synd det ikke var ENDA flere solkremer med, f.eks Dr Hauschka, Lavera Sun og Weleda.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 15:09   #25
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt Vichy Children spray de siste årene, den er heldigvis godkjent. Synes den er lett og fin og lite klissete.

Sist redigert av Irma : 22-06-09 kl 19:13.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 16:04   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Bare litt synd det ikke var ENDA flere solkremer med, f.eks Dr Hauschka, Lavera Sun og Weleda.

Som jeg sa litt lenger opp: disse kremene er testet av Grønn Hverdag tidligere, og så lenge de ikke har endret ingrediensene vil de komme like godt ut som før. Det er bare å sjekke de tidligere testene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 16:07   #27
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har både Babyline og Anglamark fra Coop - syns de er veldig bra.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 23:15   #28
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Som jeg sa litt lenger opp: disse kremene er testet av Grønn Hverdag tidligere, og så lenge de ikke har endret ingrediensene vil de komme like godt ut som før. Det er bare å sjekke de tidligere testene.

Aha!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 23:17   #29
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dr Hauscha kom hvertfall godt ut av det i UV-filter-testen, og jeg sjekket innholdet for det stoffet som det er snakk om her, og jeg kunne ikke se det der, så da fortsetter jeg med den med god samvittighet.

Gammel 22-06-09, 23:24   #30
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var hos Coop i dag jeg og ville kjøpe solkrem, men de hadde ikke sitt eget merke, bare alle mulige som ikke greide seg så bra i testen. Hvor i all verden får man kjøpt dette da?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 23:27   #31
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NB! Denne testen har ikke fokus på allergener, så solkremene som kommer bra ut _kan_ være veldig allergifremkallende på tross av at de scorer høyt.

Parabener som konserveringsmiddel trekker (som vanlig) veldig ned i testene til Grønn Hverdag, uten at disse stoffene er ulovlig å benytte hverken i solkrem eller annen kosmetikk. Siloxan er (nytt av året) det stoffet som er ansett som mest negativt. Dette er en fuktbinder i kosmetikk. Fullt lovlig å benytte og godkjent av Mattilsynet.
Bare sånn i tilfelle noen trodde at noen av produktene i testen var ulovlige å selge på det norske markedet.

Uansett hva dere velger å bruke, så husk at det viktigste for bruk av solkrem er god nok UVA og UVB beskyttelse, samt at solfiltrene er godkjente og stabile ved soleksponering.

God sol!

Gammel 22-06-09, 23:39   #32
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Hjelp og trøste. Vi som kjøpte en hel masse på Apotek 1 når de hadde kampanje, og så blir den slaktet. Kanskje ikke så rart at jeg ble svidd selv med faktor 25 da. Den går i søpla nå, storhandel på Obs ! i morgen, da blir det Englamark !

Det er ikke solbeskyttelsen som er testet i testen her så det er nok ikke forklaringa.

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Jeg fikk tilogmed hjelp av en dame til og velge de som skulle være best for mine allergiske barn. Kjenner jeg blir litt irritert!

cosmica (regner med at det er den du har kjøpt) fungerer veldig bra på allergiske personer. Jeg vet ikke hvordan disse andre er, men babyline var ikke så bra for oss.

Gammel 22-06-09, 23:45   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

cosmica (regner med at det er den du har kjøpt) fungerer veldig bra på allergiske personer. Jeg vet ikke hvordan disse andre er, men babyline var ikke så bra for oss.

Jeg kan bruke cosmica, men Glittergutten blir full av eksem. Av babyline også, den er for tett, rett og slett.

Gammel 25-06-09, 16:00   #34
hlindahl
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2009
hlindahl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

NB! Denne testen har ikke fokus på allergener, så solkremene som kommer bra ut _kan_ være veldig allergifremkallende på tross av at de scorer høyt.

Parabener som konserveringsmiddel trekker (som vanlig) veldig ned i testene til Grønn Hverdag, uten at disse stoffene er ulovlig å benytte hverken i solkrem eller annen kosmetikk. Siloxan er (nytt av året) det stoffet som er ansett som mest negativt. Dette er en fuktbinder i kosmetikk. Fullt lovlig å benytte og godkjent av Mattilsynet.
Bare sånn i tilfelle noen trodde at noen av produktene i testen var ulovlige å selge på det norske markedet.

Uansett hva dere velger å bruke, så husk at det viktigste for bruk av solkrem er god nok UVA og UVB beskyttelse, samt at solfiltrene er godkjente og stabile ved soleksponering.

God sol!

Kjapp kommentar til Billa og alle andre, fra en som jobber i Grønn Hverdag, og som har jobbet mye med denne testen: Jo da, vi har fokus på allergener også, og testvinnerne inneholder ingen antatt allergifremkallende stoffer.

Ellers: At noe er lovlig betyr ikke at det er trygt. Siloksaner anser vi først og fremst som et miljøproblem - i likhet med norske myndigheter, som har plassert den verste typen siloksan (som vi fant i 12 solkremer) på prioritetslista, som er "verstinglista" over miljøskadelige kjemikalier som fremdeles er tillatt brukt. (Og nei, det er ikke nytt av året at vi fokuserer på siloksaner, det har vi gjort siden 2007).

Parabener: Samtlige står på EUs kandidatliste over hormonforstyrrende stoffer. Fire av dem er vurdert som usikre av EUs ekspertkomité for kosmetikk (SCCP), og den norske vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM). Det er derfor vi advarer.

Ellers er jeg helt enig i det siste avsnittet ditt, Billa: Det viktigste er å velge en solkrem som beskytter godt nok. Samtlige undersøkte solkremer oppfyller de nye retningslinjene for merking og beskyttelsesevne fra EU.

Hele testen er tilgjengelig på www.gronnhverdag.no/sol. God sommer!

hlindahl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 16:42   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for informativt innlegg hlindahl!

Gammel 26-06-09, 11:38   #36
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg filleristet innkjøpssjefen til Coop fordi solkremen er umulig å få tak i. Jeg må kjøre minst 40 km for å få kjøpt den og jeg bor ikke akkurat ute i skogen oppe ved vidda.

De prøver visstnok å gjøre noe med saken, men enn så lenge kan ingen Prix-butikker, ei heller flere andre av kjedens butikker, en gang bestille solkremen inn til sitt sortiment. Håpløst!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 11:39   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg vet det, Nenne - det er skikelig dårlig. Jeg har vært både på Coop og Mega og ingen av dem hadde den. I tilleg var jeg på OBS!, men der glemte jeg å sjekke, så akkurat den får jeg ta på egen kappe.

Gammel 26-06-09, 11:46   #38
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg fant solkremen på Obs.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 12:28   #39
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Jeg fant også coop sin på obs, og jeg synes den er lettere å smøre ut en dr. hauschka sin.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 12:29   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Har den fysisk eller kjemisk filter? Blir man hvit over det hele av den?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.