Sv: Betale barn for å gå i kirken
vi har jo beveget oss litt bort fra utgangspunktet, men det er jo bare fruktbart.
Jeg er lærer og hos oss er det ikke snakk om en juleavslutning som i avsluttning. Det er en gudstjeneste før jul og de som ikke ønsker å delta er på skolen med et alternativt krl opplegg. Dvs de driver med samme faget men uten den forkynnende delen det helt naturlig blir i en gudstjeneste.
Hos oss (stor skole med over 500 elever) er det ikke mange som velger fritak. Selv en del muslimer er med fordi foreldrene dems syns det er nyttig at de får med seg dette som norsk tradisjon. De er ikke videre redd for at barna skal konvertere pga en gudstjeneste. De etnisk norske barna som har fritak er stort sett human etikere, der foreldrene har tatt et klart standpunkt.
Det er ikke vanskelig å få fritak, problemet mitt i forhold til denne avisatikkelen var jo at foreldrene ønsket at barna skulle være med, men for å få det til måtte de betale poden penger. Å skylde på skolen her blir for drøyt. Hvis man ikke kan klare å bestemme dette for barnet, når det er noe en ønsker selv så har man et mer generellt problem med oppdragelsen mener jeg.