Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-09, 18:28   #41
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en spinoff fra vaksinetråden: HPV-vaksinen

All infoen jeg har funnet, peker på at sunn fornuft er langt fra nok til å unngå HPV, nettopp fordi man fortsatt ikke har identifisert alle måtene det smitter på.
Med andre ord: Kondom er faktisk ikke nok.

Gammel 17-03-09, 18:54   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om ikke måtene er identifisert, blant annet leste jeg at smitten kan finnes naturlig i områdene rundt baken, så burde jo vaksinen strengt tatt gis i småbarnsalderen.

Gammel 17-03-09, 18:59   #43
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge en engelsk side jeg fant, NHS sin muligens, så sto det noe om kreft ikke bare i livmoren men litt sånn hist og pist - for å si det pent.

Men det klart; man vet vel at jo flere partnere, jo høyere risiko og uten kondom = definitivt høy risiko, så sunn fornuft og gode vaner er definitivt stedet å starte ...

Jeg visste forresten ikke at det var tatt inn i vaksinasjonsprogrammet, men så har jeg ikke jenter heller da.

Gammel 17-03-09, 19:21   #44
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg visste forresten ikke at det var tatt inn i vaksinasjonsprogrammet, men så har jeg ikke jenter heller da.

Nyheten ble vel sluppet i løpet av den siste uka, så du er ikke så langt etter.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 19:31   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg er en sånn en selv som ikke gidder å gå inn på alle linker, legger jeg litt til info rett i tråden ang. bivirkningene:

Sitat:

– Jeg er helt uenig i at vi ikke har brukt nok tid på risikovurderinger. Dette er sentralt i rapporten, sier han.

Godt nok?
– Men dette er industriens egne risikovurderinger?

– Ja, vi må ta utgangspunkt i det industrien påpeker, men det er stilt krav til hvordan bivirkninger skal rapporteres. Det er gitt 40 millioner doser på verdensbasis, med svært få bivirkninger på kort sikt, sier Stene-Larsen.

Usikkerhet
Han bekrefter imidlertid at man ikke kan si noe om langtidsbivirkninger av vaksinen. – Derfor vil Folkehelseinstituttet følge den nøye. Men lite tyder foreløpig på at det knytter seg store bivirkninger til vaksinen, sier Stene-Larsen.

Dette vil Folkehelsa gjøre – uavhengig av legemiddelindustrien.

– Det spørsmålet det knytter seg mest usikkerhet til, er likevel om effekten av vaksinen kan bli dårligere enn man har trodd. I så fall vil kostnadene ved vaksinen bli høyere i forhold til effekten, sier han.

Det er altså først og fremst langtidseffekten, og ikke bivirkningene, som har vært det vanskeligste spørsmålet for Folkehelseinstituttet. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan være bivirkninger vi ikke vet om enda, men som Esme sier; det er en potensielt dødelig sykdom og veldig få indikasjoner på vanskeligheter. Jeg holder fast ved mitt standpunkt så langt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 19:43   #46
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

En sannhet med modifikasjoner. Man vet ingenting om langtidsvirkninger.

Uklart formulert fra min side, jeg mente at det var det som var stridens kjerne nå, altså grunnen til at bioteknologinemda ønsker en bredere drøfting på dette. Det jeg har lest er i grunnen det Scarlett siterer over her.

Gammel 17-03-09, 21:16   #47
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok gitt vaksinen om min datter var 12 år, ja. Mine barn har forøvrig begge fått Prevenar, en vaksine som også er relativt ny og uutprøvd.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 21:46   #48
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har fått vaksinen, for mange år siden.

Gammel 02-04-09, 11:05   #49
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.abcnyheter.no/node/86357

Gammel 02-04-09, 11:29   #50
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er En Som Vaksinerer og jeg kjenner at jeg er veldig glad for at jeg slipper å ta stilling til dette nå. På den ene siden er det såpass mye underlivskreft i familien at jeg ønsker at Mini skal ha den ekstra bekyttelsen en slik vaksine vil kunne gi (da hun muligens er bærer av gener som gjør at livmorhalskreft "tar" lettere hos henne.) På den andre siden vil jeg jo ikke at barnet mitt skal fungere som en prøvekanin. Hadde det vært noen vits for meg å ta den så hadde jeg glatt tatt den.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 12:45   #51
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fundert frem og tilbake på dette en stund, men finner ikke noe svar. Eldste mi er straks 14 år så jeg må snart bestemme meg. Å snakke med henne om det har ingen hensikt siden hun har så sprøyteskrekk at hun hører ikke annet enn det ene ordet (jeg har prøvd tidligere, men ga opp).

Gammel 02-04-09, 13:10   #52
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg har fundert frem og tilbake på dette en stund, men finner ikke noe svar. Eldste mi er straks 14 år så jeg må snart bestemme meg. Å snakke med henne om det har ingen hensikt siden hun har så sprøyteskrekk at hun hører ikke annet enn det ene ordet (jeg har prøvd tidligere, men ga opp).

Det er jo ypperlig. Da kan du bare true; om du i det hele tatt TENKER på å ha sex uten kondom, da må du ta sprøyte!

Gammel 02-04-09, 21:58   #53
Noras mamma
Aktiv

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Noras mamma er litt kul
Standard

Jeg var med i forskninsprosjektet før vaksinen ble godkjent. Viste seg at jeg fikk vaksinen.

Gammel 29-05-09, 19:54   #54
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg drar opp en snart 2 mnd gammel tråd i og med at jeg kom over dette i sted: Divisjonsdirektør Hanne Nøkleby ved Folkehelseinstuttet stilte til nettprat fredag kl. 12:30-13:30 for å informere om HPV-vaksinen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 20:34   #55
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jaggu, han hadde ikke tunga beint i munnen når han skrev.

Gammel 29-05-09, 20:40   #56
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er glad min datter ikke er i en alder hvor jeg ville ha måttet forholde meg til dette på nåværende tidspukt.

Bioteknologinemnda sine råd veier tyngt for meg så jeg ville nok sagt nei takk. Jeg har også erfaringer med celleforandringer men det gjør ikke at jeg stiller meg noe mer positivt til denne vaksinen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 02:19   #57
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har nå fått tilbudet til vår tolvåring, og har blitt enige om ikke å ta imot tilbudet.

Gammel 28-06-09, 20:46   #58
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi har nå fått tilbudet til vår tolvåring, og har blitt enige om ikke å ta imot tilbudet.

Vi er litt der vi også tror jeg ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.