|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådNei, jeg følger alltid med. Er livredd de skal drukne og det kunne ikke falt meg inn å ikke vokte dem som en hauk. Jeg vil jo at de skal lære seg å svømme, men jeg vil følge med skikkelig i lang, lang tid fremover.
|
|
|
#42 |
|
Shake it out!
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådVi har svommebasseng. Ungene faar aldri bade alene, verken han på 4 eller hun på 8. Eldstemann er sel, svommer som en fisk. Minstemann bader med redningsvest. Vi sitter gjerne på land, men følger med dem. Gjestene vi har naa lar datteren bade med ring eller armringer, og har allerede vaert en gang uti med klær fordi hun havner opp-ned... Hadde hun vaert alene med meg hadde jeg insistert på vest.
|
|
|
#43 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådMinstejenta på 2 kan selvsagt ikke være alene i vannet, men hun får sitte i sanden/vannkanten "alene", med oss noen meter unna. Storebror på snart 5 får være alene på grunnen med armringer, så sant det ikke er hammerhai eller lignende i området. Når han bader fra båten, er det noen uti med ham. Det er alltid minst ett sett øyne på på barna til en hver tid.
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttråd
Noe av det å bli svømmedyktig og vanntilvent handler om at man skal være trygg på å få hodet under vann. Dersom man ikke er trygg på det vil sånt kunne føre til panikk i en gitt situasjon og panikk gir drukning.
Det er så trist. En konsekvens av at de voksne ikke har sikret godt nok er det vel ofte også.
For det første Scarlett, det er ikke slik at voksne reagerer så fort når et barn går under vann (har utført livredning og livreddende førstehjelp på mangt et barn etter foreldrenes uoppmerknomhet (autorisert livredder og har arbeidet på en strand både i utlandet såvel som i dette landet)). Det som har vært gjengs er at det er foreldre som bare har hatt et lite øyeblikk hvor de ikke har holdt øye med barnet. Så fort kan det gå. En annen ting er at det ikke er så mange som er trent til å reagere med ryggmargen når en slik ulykke ser, mange mennesker blir handlingslammet i en slik situasjon. Vi kan alle si at vi ville klart det, men det vet man ikke før man står det eller er godt drillet på å gjøre akkurat det som skal til. |
|
|
|
#45 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådHvis man kan drukne i timesvis etterpå av bare å ha vært under et øyeblikk eller to, bør da ingen bade, med eller uten voksen. Mine barn er like mye under som over vann når vi leker med dem i vannet uten armringer.
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Det er ikke retningslinjer men tanker etter et langt liv med mennesker og vann. Dersom man skal være alene på stranden med to barn bør man jo være av den aktive typen som er i vannet med barna når barna er i vannet. Det er min mening og jeg vil anta at antallet drukningsulykker ville gå ned dersom foreldre faktisk var i vannet med sine barn i en langt større grad. |
|
|
|
#47 |
|
Passiv
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådJeg har en ellveåring som har svømt som en fisk (bare at med hodet over vann) siden han var seks. Og en åtteåring som tar noen tak, men han er ikke svømmedyktig skikkelig. |
|
|
|
#48 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådJeg synes det er vanskelig å ha 100 % oversikt hele tiden. Jeg skjønner godt at drukningsulykker skjer, og at det ikke skjer bare de som er slepphendte. Toåringen får ikke tusle alene, men seksåringen får det, og er det noe med toråingen som stjeler oppmerksomheten min et kort øyeblikk, mister jeg gjerne seksåringen ut av syne og må bruke litt tid på å finkjemme stranda med øynene til jeg ser henne og har kontroll igjen. Det skal så lite til og ungen kan gå under vann i løpet av det korte øyeblikket, og det er ekstra skummelt når stranda vrimler over av folk. Vi foretrekker derfor plaskebasseng i hagen, da kan jeg sitte rett ved siden av med en bok og ha det jeg vil kalle 100 % oversikt til enhver tid! |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#50 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådVi er alltid ute sammen med barna, de er uten armringer. Største svømmer, kommer seg opp og henter luft og svømmer videre. Barn må lære at de synker.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådDe drukningsulykkene som skjer er bare så tragisk. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådSnuppa på snart 6 vil selv ha armringer på seg i vann for tiden, men hun har gått på svømmekurs hele vinteren uten ringer og begynner å bli tryggere nå. Men så lenge hun selv føler at det er best med armringer får hun lov til å bruke det. Hun "svømmer" ikke akkurat, men klarer fint å holde seg flytende og i bevegelse på egenhånd nå. Men vi har jo vært i basseng med henne flere ganger i uken de siste årene, og vi er nesten alltid begge to i vannet sammen med henne. Jeg er litt hysterisk av meg i forhold til baderinger, da jeg selv holdt på å drukne fordi jeg tippet rundt i en sånn da jeg var 3-4 år, så baderinger er forbudt her, hvis det da ikke er sånne kjempestore vi sammen henger på i lek. Ellers er vi stort sett alltid i vannet sammen og koser oss med det, helst på steder med minst mulig folk selv om strender og de mest solrike stedene da utgår. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Fortynnet
|
Vet du, dette syns jeg rett og slett er tull å si. Jeg har hatt småbarn i snart 23 år og har alltid passet på dem veldig godt på stranda. Det er faktisk helt forsvarlig å sitte på land, noen få meter unna, mens ungene bader med armringer på en langgrunn strand, selv om de ikke kan svømme 100%. Selv om jeg ikke er i vannet hele tiden så har jeg øynene på dem absolutt hele tiden, og jeg har aldri opplevd noen farlige situasjoner eller nestenulykker. Jeg vet at ikke alle følger så godt med når de sitter på stranda altså. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådKunne ikke falle meg inn å la Mazungen bade alene og jeg er sikker på at hun ikke vil heller. I fjor var hun litt alene med en venninne i vannet men da var vi flere som passet på. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
I endring
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådJa guttungen her er også nøttebrun og han blir iallefall smørt hver annen time med faktor 30. (også etter hvert bad da selv om kremen skal være vannfast)
|
|
|
#57 |
|
© All rights reserved
|
Jeg er helt enig med Maxi. (Men har kun hatt barn i 15 år.) Strendene her vi bor el lang-grunne, har lite folk og er oversiktelige, og jeg ser ikke vitsen med å fotfølge seksåringen som tusler i vannkanten med vann opp til knærene. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg er klar over det, men alt til sin tid. Nå forsøker vi på å bli så trygg at man faktisk kan leke og utfolde seg litt i vann. Forsøke å flyte litt. Føle litt på det å faktisk ikke ha beina nedi. Å få vann i ansiktet og etter hvert hodet blir neste steg. Vi tar små skritt, jamfør en annen tråd jeg har her inne. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådAltså, jeg er enig med deg, Skvetten, at det aller beste er å være 20 cm unna barna til en hver tid. Dvs. nest etter å være på land. På samme måte som det beste er å la være å kjøre bil i det hele tatt, eller klatre i svaberg, eller være ute i solen mellom 10 og 14. Men etter min mening er det oppsyn som er det essensielle, ikke nødvendigvis avstand. Det er nok av fraværende voksne som vasser uengasjert i vannkanten med avisen, og det er farligere enn å sitte 5 m unna og følge med. F.eks.
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 05-07-09 kl 10:13. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Inspirert av en flytebadedrakttrådPappaen her blir for øvrig brun bare han ser værmeldingen, og i det minste storebror har arvet legningen. Han er snart nøttebrun, til tross for at han smøres som et "hvitmonster" med 50 SPF.
|
![]() |
|
|