Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Melde til barnevern i yrkessammenheng

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-09, 15:04   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Melde til barnevern i yrkessammenheng

Jeg har inntrykk av at det er store forskjeller mellom ulike yrkesprofesjoner mht når de finner det betimelig å sende en bekymringsmelding til barnevernet.

Vår lokale politi melder automatisk til barnevernet hvis de kommer over umyndige som bedriver kriminell og/eller rusrelatert virksomhet, feks at 15-åringer blir funnet fulle.

I jobben jeg har nå hender det man møter barn og foreldre, og nylig meldte arbeidsstedet et barn, fordi de ved 3 anledninger synes mor har virket ruset.

Selv har jeg jobbet et sted der man møtte barn og familier på nært hold og fikk vite ganske mye. Der var det særlig ett barn man ikke trodde hadde det særlig bra hjemme, pga ressurssvake foreldre (snakker ikke her om hverken rus eller konkret mishandling - mer type vanskjøtsel). Etter veldig mye om og men, masse møter osv ble det til slutt sendt en melding. Over lengre tid bedret ting seg likevel ikke og det ble vurdert å sende en ny melding. Etter me om og men ble det aldri noe av (jeg var ikke inne i disse beslutningene), men hvordan barnet hadde det endret seg ikke.

Har også venner som er lærere som forteller at mulige barnevernssaker tar veldig mye energi og tid, fordi det er mye rapporter som skal skrives, møter de skal delta på osv osv.

Å bli meldt til bv er selvsagt en belastning. Samtidig synes jeg ikke profesjoner bør ha alt for høy list, og heller stole på magefølelsen. Så får det heller vært opptil ekspertene (bv) å avgjøre om barnet har det bra eller ikke.

Hva mener andre?

Gammel 05-07-09, 16:57   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng

Melder de automatisk fra til barnevernet når de finner beruset ungdom?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 17:03   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, det hadde virkelig ikke vært noen grunn til å melde mine foreldre til barnevernet for at jeg drakk før jeg var myndig. Den var god.

Gammel 05-07-09, 17:10   #4
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber som lærer i Oslo indre Øst, og vi melder i vei til BV, men det skjer frustrerende lite, og det som skjer tar tid. Det er for lite ressurser i BV, og alt for mange saker. Vi melder når vi er bekymret, og det er ikke sjelden.

Gammel 05-07-09, 17:17   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vil nå inderlig håpe at de er alene om det for å si det sånn, ellers blir det litt vel mange meldinger som ikke burde vært gitt inn til bvt.

Når det kommer til rus er det vel der det er mistanke om illegale rusmidler det blir meldt, dette går som regel direkte til bv-vakten i byene. Det samme gjelder med overstadig beruset ungdom, politiet overlater dem i bv-vaktens varetekt.

Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 18:48   #6
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobber i barnehage og som ansatt i barnehage har personalet meldeplikt dersom vi mistenker at hjemmesituasjonen er til skade eller ulempe for barnet på noen måte. Vi melder rutinemessig dersom vi mener det foreligger grunn til bekymring. Dette kan f.eks. være observasjoner av barn og foreldre, f.eks. i hente/bringesituasjoner, eller utsagn barna kommer med som vekker bekymring. Etter min mening er det bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite, selv om saken eventuelt skulle bli henlagt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 19:08   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Vil nå inderlig håpe at de er alene om det for å si det sånn, ellers blir det litt vel mange meldinger som ikke burde vært gitt inn til bvt.

Ikke så rart bv mangler ressurser, når de må bruke tiden sin på sånt!

Gammel 05-07-09, 19:11   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Ikke så rart bv mangler ressurser, når de må bruke tiden sin på sånt!

Du kan så si. Nå håper jeg jo at HI har misforstått politiets meldinger, og at det ikke er et slikt misbruk av skrale ressurser i både den ene og den andre etaten. Ikke det at ungdomsfyll er en bra ting, men å blande inn bv i form av bekymringsmelding er jo litt vel drastisk.

Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 23:51   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, rett og slett fordi det er et samarbeid med rusforebyggende team i kommunen. De aller fleste med rusproblemer begynner tidlig, og finner de dritings ungdom som må kjøres hjem, så melder de også til bv. Så har bv og evt familiekontakt hos politiet et møte med ungdommen og foreldrene.

Men dette er jo egentlig en digresjon fra åpningsinnlegget, som var bredere ment enn hva poitiet har som rutine i min kommune.

Sist redigert av Pelle : 06-07-09 kl 00:04.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 08:14   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, rett og slett fordi det er et samarbeid med rusforebyggende team i kommunen. De aller fleste med rusproblemer begynner tidlig, og finner de dritings ungdom som må kjøres hjem, så melder de også til bv. Så har bv og evt familiekontakt hos politiet et møte med ungdommen og foreldrene.

Men dette er jo egentlig en digresjon fra åpningsinnlegget, som var bredere ment enn hva poitiet har som rutine i min kommune.

Helt utrolig misbruk av ressursene.

Gammel 06-07-09, 08:46   #11
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Å bli meldt til bv er selvsagt en belastning. Samtidig synes jeg ikke profesjoner bør ha alt for høy list, og heller stole på magefølelsen. Så får det heller vært opptil ekspertene (bv) å avgjøre om barnet har det bra eller ikke.

Hva mener andre?

Som ansatt i helsesektoren har jeg taushetsplikt etter bestemmelsene i helsepersonelloven. Unntaksbestemmelsene som gjelder opplysning til barnevernet inntrer ved mistanke om grov omsorgssvikt, og da må jeg ha mer opplysninger enn en magefølelse som sier meg at "noe skurrer" for å røpe et pasientforhold.

Som nabo har jeg hatt en lav terskel en gang. Det gjaldt et barn jeg visste veldg lite om, men der summen av atferd, at han var mye aleine og gikk dårlig kledd gjorde at jeg tok noen telefoner og meldte min bekymring. Ikke at det behøvde å være noe, men da kunne i alle fall andre ta stilling til det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 08:57   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Kommer an på hvor man bor. Det finnes faktisk kommuner her i landet hvor de har et veldrevet barnevernsapparat, nok fosterhjem og støttekontakter, og et politi som har tid til å drive forebyggende arbeid. Dessverre blir det færre og færre slike steder.

Gammel 06-07-09, 09:19   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syns dere virkelig det er misbruk av ressursene at barnevernet tar en sjekk når overstadig berusete tenåringer i ungdomsskolealder tas hånd om og kjøres hjem av politiet? Det synes ikke jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 09:24   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Syns dere virkelig det er misbruk av ressursene at barnevernet tar en sjekk når overstadig berusete tenåringer i ungdomsskolealder tas hånd om og kjøres hjem av politiet? Det synes ikke jeg.

Nei, jeg synes at de skal kjøre hjem overstadig berusede ungdommer - men å melde de inn til barnevernet vil jeg kanskje anse som unødvendig iblant. Iallefall om det er snakk om en 16-åring som har drukket seg full på rusbrus.

Da jeg var 16 drakk to av venninnene mine seg så sanseløst fulle at de havnet på glattcelle. Ingen kjære mor og hjemkjøring av politiet her i byen altså...

Gammel 06-07-09, 09:27   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med en overstadig beruset 12-åring som er ute i byen og ikke kan ta vare på seg selv? 13-åring? 14-åring? Hvor går grensen for at man skal ta en sjekk på hvordan forholdene er hjemme? Jeg er fullstendig klar over at tenåringer kan drikke seg fulle uten at det er noe i veien med omsorgen, men jeg syns likevel ikke det er negativt at barnevernet kobles inn. De oppdager vel fort om de ikke trengs.

Gammel 06-07-09, 09:38   #16
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Det synes ikke jeg heller.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 09:47   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, det synes jeg, uten å benekte at det finnes neglisjerte overstadig berusa 15-åringer out there. Og bv tar vel bare ikke en "sjekk"? Etter hva jeg har hørt og lest er kontrollene mye mer omfattende enn som så.

Jeg synes selvsagt at man skal melde fra til bv hvis man er oppriktig bekymret for ungdommen, men at det skal være en slags automatikk i å melde full ungdom til bv ser jeg virkelig ikke poenget med. Foreldrene kan umulig få meg seg alt tenåringen deres foretar seg, (med mindre de fotfølger ungen, da), så jeg synes foreldrene burde være første instans.

Gammel 06-07-09, 09:47   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Det må jeg virkelig si meg enig i altså.
Dersom man driver rusforebyggende arbeid på denne måten vil det jo si at bvt får veldig mange saker som skal behandles i og med at det er rimelig utbredt blant ungdom å drikke alkohol til en viss grad. Dersom bvt da skal iverksette tiltak i forhold ti lveiledning og samtale med foreldre til ungdommer som faller innefor "normal" kategorien er det jo rett og slett hårreisende og det vil gå ut over tilbudet til de som virkelig trenger dette.

Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 09:49   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med en overstadig beruset 12-åring som er ute i byen og ikke kan ta vare på seg selv? 13-åring? 14-åring? Hvor går grensen for at man skal ta en sjekk på hvordan forholdene er hjemme? Jeg er fullstendig klar over at tenåringer kan drikke seg fulle uten at det er noe i veien med omsorgen, men jeg syns likevel ikke det er negativt at barnevernet kobles inn. De oppdager vel fort om de ikke trengs.

Jeg ser den der. I hodet mitt er det 16 år, men det er sikkert ut fra egne fylleerfaringer. Det er jo så mye som spiller inn. Å møte en 16-åring i byen som er overstadig beruset er just ikke bra det heller. Men uansett så vet jeg ikke om barnevernsvakta bør kobles inn jeg da....*kjenner jeg ikke har gjort meg opp en klar formening om dette - spør meg når gutta blir større*

Gammel 06-07-09, 10:02   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Hvis foreldrene ikke klarer å hindre at 13-14-15-åringen drikker seg sanseløst beruset, så trenger de kanskje hjelp til det? Og tenåringen trenger å bli hjulpet. Det er et farlig liv å være dritings femtenåring.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.