|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Melde til barnevern i yrkessammenhengJeg har inntrykk av at det er store forskjeller mellom ulike yrkesprofesjoner mht når de finner det betimelig å sende en bekymringsmelding til barnevernet.
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Melde til barnevern i yrkessammenhengJøss, det hadde virkelig ikke vært noen grunn til å melde mine foreldre til barnevernet for at jeg drakk før jeg var myndig. Den var god.
![]() |
#4 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Melde til barnevern i yrkessammenhengJeg jobber som lærer i Oslo indre Øst, og vi melder i vei til BV, men det skjer frustrerende lite, og det som skjer tar tid. Det er for lite ressurser i BV, og alt for mange saker. Vi melder når vi er bekymret, og det er ikke sjelden.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Melde til barnevern i yrkessammenheng
Vil nå inderlig håpe at de er alene om det for å si det sånn, ellers blir det litt vel mange meldinger som ikke burde vært gitt inn til bvt. |
![]() |
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: Melde til barnevern i yrkessammenhengJeg jobber i barnehage og som ansatt i barnehage har personalet meldeplikt dersom vi mistenker at hjemmesituasjonen er til skade eller ulempe for barnet på noen måte. Vi melder rutinemessig dersom vi mener det foreligger grunn til bekymring. Dette kan f.eks. være observasjoner av barn og foreldre, f.eks. i hente/bringesituasjoner, eller utsagn barna kommer med som vekker bekymring. Etter min mening er det bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite, selv om saken eventuelt skulle bli henlagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Du kan så si. Nå håper jeg jo at HI har misforstått politiets meldinger, og at det ikke er et slikt misbruk av skrale ressurser i både den ene og den andre etaten. Ikke det at ungdomsfyll er en bra ting, men å blande inn bv i form av bekymringsmelding er jo litt vel drastisk. |
![]() |
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Ja, rett og slett fordi det er et samarbeid med rusforebyggende team i kommunen. De aller fleste med rusproblemer begynner tidlig, og finner de dritings ungdom som må kjøres hjem, så melder de også til bv. Så har bv og evt familiekontakt hos politiet et møte med ungdommen og foreldrene.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 06-07-09 kl 00:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ringskrømt
|
Helt utrolig misbruk av ressursene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Originala
|
Som ansatt i helsesektoren har jeg taushetsplikt etter bestemmelsene i helsepersonelloven. Unntaksbestemmelsene som gjelder opplysning til barnevernet inntrer ved mistanke om grov omsorgssvikt, og da må jeg ha mer opplysninger enn en magefølelse som sier meg at "noe skurrer" for å røpe et pasientforhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Travelt opptatt
|
Kommer an på hvor man bor. Det finnes faktisk kommuner her i landet hvor de har et veldrevet barnevernsapparat, nok fosterhjem og støttekontakter, og et politi som har tid til å drive forebyggende arbeid. Dessverre blir det færre og færre slike steder.
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Melde til barnevern i yrkessammenhengSyns dere virkelig det er misbruk av ressursene at barnevernet tar en sjekk når overstadig berusete tenåringer i ungdomsskolealder tas hånd om og kjøres hjem av politiet? Det synes ikke jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har tro på forbedring
|
Nei, jeg synes at de skal kjøre hjem overstadig berusede ungdommer - men å melde de inn til barnevernet vil jeg kanskje anse som unødvendig iblant. Iallefall om det er snakk om en 16-åring som har drukket seg full på rusbrus.
![]() |
#15 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Melde til barnevern i yrkessammenhengHva med en overstadig beruset 12-åring som er ute i byen og ikke kan ta vare på seg selv? 13-åring? 14-åring? Hvor går grensen for at man skal ta en sjekk på hvordan forholdene er hjemme? Jeg er fullstendig klar over at tenåringer kan drikke seg fulle uten at det er noe i veien med omsorgen, men jeg syns likevel ikke det er negativt at barnevernet kobles inn. De oppdager vel fort om de ikke trengs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Det synes ikke jeg heller.
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
Ja, det synes jeg, uten å benekte at det finnes neglisjerte overstadig berusa 15-åringer out there. Og bv tar vel bare ikke en "sjekk"? Etter hva jeg har hørt og lest er kontrollene mye mer omfattende enn som så. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
Det må jeg virkelig si meg enig i altså. |
![]() |
![]() |
#19 |
Har tro på forbedring
|
Jeg ser den der. I hodet mitt er det 16 år, men det er sikkert ut fra egne fylleerfaringer. Det er jo så mye som spiller inn. Å møte en 16-åring i byen som er overstadig beruset er just ikke bra det heller. Men uansett så vet jeg ikke om barnevernsvakta bør kobles inn jeg da....*kjenner jeg ikke har gjort meg opp en klar formening om dette - spør meg når gutta blir større*
![]() |
#20 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Melde til barnevern i yrkessammenhengHvis foreldrene ikke klarer å hindre at 13-14-15-åringen drikker seg sanseløst beruset, så trenger de kanskje hjelp til det? Og tenåringen trenger å bli hjulpet. Det er et farlig liv å være dritings femtenåring. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|