Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

6-timersdag, hva synes dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-09, 19:54   #61
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 6-timersdag, hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Skifte jobb
Flytte

Får man barn må man finne alternative løsninger til det beste for barna. Man vil vel tilbringe mest mulig tid sammen med dem?

Ja tenk om det hadde vært så lett.
Du har tydeligvis ikke lett for å sette deg inn i andres situasjon iallefall.

Vi har 25 min til jobb, om jeg hadde jobbet 6 timers dag, så hadde ungene hatt 7. Og ja, jeg kunne jo flyttet da, nærmere jobb, og lenger fra familien? Lenger fra faren til de to eldste? Lenger fra nettverket vi har?

Å ha barnehage der man jobber? Jeg velger heller der jeg bor, så ungene kan bygge nettverk til de begynner på skolen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 20:41   #62
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er lat og viser bare til det Jan Bøhler sier. Jeg synes vi jobber veldig lite i Norge i forhold til andre land og når vi tenker langt frem i tid så har vi et enormt stort behov for sinnsykt mye arbeidskraft som "gud vet hvor vi skal finne". 37.5 timers uka i seg selv er et utrolig stort gode, jeg synes vi er kjempepriviligerte som ikke har lenger arbeidsuke en det .....
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=560180

Jeg er enig og synes vel problemet heller er at det er så altfor mange jobber som ikke lar seg begrense til 37.5 timers uke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 22:15   #63
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

6 timer * 4 gir jo akkurat 24 timer.

Ja,det er riktig, men pr i dag jobber nattevaktene 10 timer.
Hvordan skal man da fordele dag og kveldsvaktene?
Og hvem synes det er gunstig å jobbe fra 21-03 f.eks, hvis man skal følge oppdelingen av døgnet slik du skisserer? Evt. fra 18.30-00.30.

Det sier seg jo selv at blir helt høl i huet.

Så jeg er fortsatt spent på hvordan turnusene i det ganske land blir.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 23:38   #64
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Ja tenk om det hadde vært så lett.
Du har tydeligvis ikke lett for å sette deg inn i andres situasjon iallefall.

Vi har 25 min til jobb, om jeg hadde jobbet 6 timers dag, så hadde ungene hatt 7. Og ja, jeg kunne jo flyttet da, nærmere jobb, og lenger fra familien? Lenger fra faren til de to eldste? Lenger fra nettverket vi har?

Å ha barnehage der man jobber? Jeg velger heller der jeg bor, så ungene kan bygge nettverk til de begynner på skolen.

Jeg sa jo maks 7 timersdag til de under 3 år da. Jeg skrev også at jeg forstod det kunne bli problemer med avstander også. Jeg svarte på det hovedinnkelegger spurte om. Om vi var enige med 6-timersdager, og ja hvis det mulig å få til, så er jeg enig i det ja.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 23:44   #65
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Nå er ikke dette en diskusjon om hvor lenge barn skal være i barnehagen, men du, Kråka, får det til å høres ut som om folk flest ikke vil ha barna sine kortere i barnehage. Det regner jeg med at de fleste vil, og ergo blir det automatisk slik at det kommer barna til gode om foreldrene får kortere arbeidsdag.

Hva er grunnen til kortere arbeidsdager da? Være mer sammen med familien? Få enda mer fritid? Få litt mer dagtid sammen med ungene før leggetid? Eller skal den brukes til husvask? Handling? Eller hva med de som ikke har barn? Vil det gjelde bare barnefamiliene, eller vil det gjelde alle? Hvis vi voksne skal få være redusert tid på jobben, så bør det gagne ungene også, synes jeg, og derfor kom jeg på at de kan ha maks 7 timersdag til de er 3. Men det gikk jo ikke så greit for de med lang kjørevei, aleneforeldre osv.

Gammel 06-07-09, 23:55   #66
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er grunnen til kortere arbeidsdager da? Være mer sammen med familien? Få enda mer fritid? Få litt mer dagtid sammen med ungene før leggetid? Eller skal den brukes til husvask? Handling? Eller hva med de som ikke har barn? Vil det gjelde bare barnefamiliene, eller vil det gjelde alle? Hvis vi voksne skal få være redusert tid på jobben, så bør det gagne ungene også, synes jeg, og derfor kom jeg på at de kan ha maks 7 timersdag til de er 3. Men det gikk jo ikke så greit for de med lang kjørevei, aleneforeldre osv.

Selvfølgelig er det for at man skal få mer tid sammen med barna og at de ikke skal få så lange dager i barnehagen, men se mer til foreldrene sine. Og for at tidsklemma ikke skal bli fullt så tøff. Slik at hverdagen går opp på et vis for de fleste. Jeg tror nok at de aller fleste barn ville fått kortere dager av 6-timersdager for foreldrene, det folk her reagerer på er at du vil begrense oppholdstiden i barnehagen til max en halvtimes reisevei for foreldrene. Det går til nød her i byen, men du kan nærmest glemme det i hovedstaden.

Jeg kan ikke forstå hvordan 6-timersdag skal gjennomføres da. Selvfølgelig hadde det vært deilig med mindre tidsklemme, men da ser jeg for meg at arbeidsdagen hadde blitt vel slitsom. Det kommer nemlig ikke noen og tar med seg papirbunkene sine om jeg sier hadet etter ettermiddagsrapporten klokka 15. Og hvis dette kun skal gjelde eldre, svake, syke og småbarnsforeldre tror jeg det sier seg selv hva slags arbeidskraft som ikke blir spesielt attraktiv. (Jeg ser i hvertfall for meg at det hadde blitt mye uffing på min arbeidsplass over disse småbarnsforeldrene som løper avsted når ettermiddagsrapporten er ferdig, det er vanskelig nok å gå etter endt arbeidsdag for å ha et håp om å rekke barnehagen før den stenger).

Gammel 07-07-09, 00:16   #67
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er grunnen til kortere arbeidsdager da? Være mer sammen med familien? Få enda mer fritid?

Poenget med kortere arbeidsdag - for NOEN arbeidsgrupper, er at de har tung arbeid som gjør at den type arbeidstakere IKKE står lenge i arbeid fordi de rett og slett sliter seg ut. Hjelpepleiere og hjemmesykepleie og slikt.

Ikke papirpushere og andre kontorrotter. Og det er ikke for at man skal være hjemme og leke husmor. Det har man allerede åpnet for i lovverket med at man har rett på å gå ned i stilling, og så øke den igjen, når man har barn. Fritt frem for dem som har råd tl det.

Gammel 07-07-09, 00:26   #68
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Ja,det er riktig, men pr i dag jobber nattevaktene 10 timer.
Hvordan skal man da fordele dag og kveldsvaktene?
Og hvem synes det er gunstig å jobbe fra 21-03 f.eks, hvis man skal følge oppdelingen av døgnet slik du skisserer? Evt. fra 18.30-00.30.

Det sier seg jo selv at blir helt høl i huet.

Så jeg er fortsatt spent på hvordan turnusene i det ganske land blir.

1-7, 7-13, 13-19 og 19-01, f.eks.

Tror hvor mange muligheter som hadde åpnet seg, tenker jeg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 00:47   #69
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Begynne 1 på nattevakt måtte vært fint for B-menneskene. Fine tider det, Dronningen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.