Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om kommunikasjon i bloggene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 15:33   #101
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om kommunikasjon i bloggene

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker som så at om folk ønsker at jeg skal kommentere i bloggen deres, så gir de meg tilgang.

Som beskjeden bloggerookie og ikke blant de som har flest innlegg og gjør meg mest bemerket, vil jeg heller se på det på en annen måte: Jeg vil ikke gi tilgang til folk som ikke gir meg et vink om at de ønsker å lese bloggen min.

Gammel 08-07-09, 15:34   #102
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror bloggene i en viss grad amputerer forumet

Tja, kanskje på sett og vis. Det eksisterer vel mer på siden. Etter det jeg erfarer så er folk mye mer private i bloggene. Jeg har lagt ut bilde av sønnen min i min blogg for eksempel noe som ikke kunne falle meg inn å gjøre på forumet. Så jeg tror at mye av det som skjer i bloggene hadde uansett ikke vært tilgjengelig på forumet.

Men en god del av fjasingen har nok blitt flyttet over i bloggene. Men det var jo plagsomt for en god del av brukerne, så her må man nesten tenke at man ikke kan gjøre alle til lags.

Men om man ønsker å ha mer tilgang til bloggene så må man nok innse at det får man ikke med å være en passiv leser, de som utleverer seg ønsker som oftest å kjenne de som leser, så man må by litt på seg selv. Eller skrive jævlig bra kommentarer.

Gammel 08-07-09, 15:35   #103
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det vil jo bli noe annet. Lite dynamisk, på en måte.

Hvis poenget var at de skulle slippe å gå utenfor FP for å se om det var noe nytt i bloggen din, så ja. Men kanskje har stedet der du egentlig blogger muligheter for RSS-feed eller noen andre følgemuligher?

Hvis folk ikke gidder å følge bloggen din der den er, så er de uansett kanskje ikke så interessert, tenker jeg da.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:37   #104
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Som beskjeden bloggerookie og ikke blant de som har flest innlegg og gjør meg mest bemerket, vil jeg heller se på det på en annen måte: Jeg vil ikke gi tilgang til folk som ikke gir meg et vink om at de ønsker å lese bloggen min.

Jeg ser den. På den andre siden: Hvordan skal en som ikke har tilgang vite om det er en blogg hvor det hadde vært interessant å lese, eller om det er en superprivat blogg som man kun bruker som oppsummering for en slankekur, f.eks? De finnes også.

Jeg tror at jeg hadde gitt tilgang i utgangspunktet til de som var mest aktive i kaffebloggen jeg, det er det de svært mange gjør, og heller lukket de som ikke viser at de leser bloggen.

Gammel 08-07-09, 15:37   #105
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Når jeg inviterer folk hjem til meg og vi sitter og prater sammen og deler våre tanker om stort og smått vil jeg etter hvert ha reagert om noen av gjestene aldri sa noe som helst, men bare satt og lyttet. Det skjedde altså gang på gang, denne personen deltok ikke i noe som helst, men bare lyttet. Jeg ville ha synes det var rart. Jeg hadde ikke følt at jeg ble noe mer kjent med denne personen og jeg ville etter hvert muligens ikke invitert h*n hjem til meg flere ganger. Det blir litt det samme som når noen bare leser i bloggen der man deler mange private ting og at man ikke får noe respons fra enkelte. Det oppleves ikke greit, man må delta i det sosiale samspillet for å være en del av noe.

Her sier Heiko noe viktig. Jeg tenker i allefall slik at om jeg har noen som leser eller hører mine tanker og meninger så forventer jeg nesten litt at de tar del i vaset mitt fra tid til annen. Det er noe som bringer mening i tilværelsen og nye perspektiver enten det er morsomme sleivspark eller litt mer alvorlige tanker.

Gjennom denne tråden har jeg brått sett hvorfor noen av de jeg har savnet i bloggen min har vært savnet, de har blitt radert bort i siste intense rydding. Nå skal det være rimelig godt i gjenge igjen.

Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:39   #106
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fiskerimesse, her.

Hvis poenget var at de skulle slippe å gå utenfor FP for å se om det var noe nytt i bloggen din, så ja. Men kanskje har stedet der du egentlig blogger muligheter for RSS-feed eller noen andre følgemuligher?

Hvis folk ikke gidder å følge bloggen din der den er, så er de uansett kanskje ikke så interessert, tenker jeg da.

Joda, det er mange som følger den, men her inne er det ikke så mange som vet at den finnes og hvor den er.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:41   #107
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå skal det være rimelig godt i gjenge igjen.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:44   #108
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:45   #109
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke gi tilgang til folk som ikke gir meg et vink om at de ønsker å lese bloggen min.

Jeg skjønner den, men det er ikke alltid så lett å "vite" om noen har en blogg. Man ser det jo under avataren, men jeg klikker veldig skjelden der, jeg ser kun på oversikten under Blogger, og der kommer jo bare de jeg har tilgang på opp. Derfor savner jeg skjelden de bloggene jeg ikke har tilgang på, fordi jeg knapt tenker på at de eksisterer. Det betyr ikke at jeg ikke har interesse av dem, hadde jeg hatt tilgang.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:52   #110
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Joda, det er mange som følger den, men her inne er det ikke så mange som vet at den finnes og hvor den er.

Ja, altså, poenget var ikke å rakke ned bloggen din eller noe, men å forklare hvorfor jeg syns PM med bloggadressen var en Super Idé Som Løste Alle Dine Problemer™.

Gammel 08-07-09, 15:54   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men en god del av fjasingen har nok blitt flyttet over i bloggene. Men det var jo plagsomt for en god del av brukerne, så her må man nesten tenke at man ikke kan gjøre alle til lags.

Er greia at fjasinga plutselig er savnet?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 16:05   #112
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Du har da tilgang til den kuleste av de kule?

Det har jeg!

Jeg vil ikke gi tilgang til folk som ikke gir meg et vink om at de ønsker å lese bloggen min.

Jeg spør aldri noen om bloggtilgang, annet enn inne i bloggene hvis noen vifter med å lukke den. Samtidig så har jeg jo ingenting i mot å bli spurt av andre om bloggtilgang , jeg tok et nokså tilfeldig sveip gjennom medlemslista da jeg startet bloggen, og etter det har jeg helt glemt å sjekke om folk har tilgang eller ikke. Jeg blitt mer obs på det i det siste, og det er flere som jeg trodde hadde tilgang som det viste seg ikke hadde det.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 16:10   #113
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror aldri jeg har nektet noen tilgang hvis de har spurt, men hvis de etter å ha spurt aldri legger igjen en kommentar har det nok hendt at de har blitt fjernet igjen.

Jeg vurderer en liten ryddeaksjon snart i grunnen, det er mange som har tilgang nå som aldri er innom.

Jeg har ikke helt vennet meg til blogging ennå, jeg har ikke brukt det så mye. Dessuten savner jeg å kunne sitere, men jeg opplever det ikke som spesielt ekskluderende i grunnen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 16:20   #114
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Sitering er jo mulig, men litt tungvint siden det må gjøres for manuelt via [quote]-knappen og klipp og lim.

Den tekniske løsningen på bloggene er alle enige om at suger hoppetau, men HP har jo lovet oss at det en vakker dag skal stige en Ny og Bedre Løsning ned fra skyene. :Oh, happy day:

Gammel 08-07-09, 16:21   #115
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har spurt om tilgang en gang, fikk ikke noe svar ei heller tilgang. Det var med den ene gangen, og grunnen var at jeg lurte på noe som ble snakket om i forumet. Men jeg lever greit med det, og ble egentlig enda mer sikker på at FP-blogg-greia ikke er noe for meg. Blir for mye å følge med på.
De bloggene jeg følger ellers på nettet har jeg feed fra, de er også et alternativ som tilfører meg noe mer enn forum ellers når det kommer til design og innhold. FP-bloggene blir på mange måter en kvasi forum/ blogg løsning som appelerer lite og blir uoversiktelig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 16:49   #116
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror bloggene i en viss grad amputerer forumet

Det tror jeg også, på en måte.

Men man kan også se det som at de supplerer forumet. Noen ønsker seg et stort og åpent forum med masse forskjellige mennesker, og noen ønsker seg et litt mindre rom der de selv kan vite (og eventuelt også avgjøre) nøyaktig hvem som har mulighet til å delta. Ganske mange av oss ønsker noen ganger det ene og noen ganger det andre, og når FP tilbyr flere ulike ting, er det kanskje mindre grunn for oss til å gå andre steder for å få dekket andre behov.

Når det gjelder "balansen" i bloggtilgang, så ser jeg ikke helt hva f.eks. Joika mener. Jeg har en blogg som i prinsippet er åpen for alle på FP (jeg hiver inn nye med ujevne mellomrom, så snart jeg ser noen som er aktiv og som ikke står på kontaktlisten), men det er jo fordi jeg bare skriver ting der som jeg synes det er greit at alle på FP kan lese. Jeg kan på ingen måte se at det skulle forplikte noen til å gi meg tilgang til sin blogg. Jeg kan ikke engang se at det er noen logikk i at jeg skulle kreve det - det blir som om jeg skulle gå bort til noen jeg såvidt kjente på en fest, fortelle dem noe personlig om meg selv (uten at de ba om det), og så insistere på at de nå var forpliktet til å fortelle meg noe personlig om seg selv. (Nå er jeg jo admin og har tilgang til alt uansett, men jeg leser i veldig liten grad ting jeg ikke har blitt gitt personlig tilgang til, og jeg ville ment det samme som "vanlig bruker" også.)

Gammel 08-07-09, 17:36   #117
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, fnis, jeg er visst blitt kastet ut av en blogg skjønte jeg i dag. Jeg som bare trodde at vedkommende hadde hatt det for travelt med å blogge i det siste... Nå er det altså jeg som får det travelt med å lese meg opp i bloggen, siden jeg er "inne" igjen...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 17:38   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Vel, fnis, jeg er visst blitt kastet ut av en blogg skjønte jeg i dag. Jeg som bare trodde at vedkommende hadde hatt det for travelt med å blogge i det siste... Nå er det altså jeg som får det travelt med å lese meg opp i bloggen, siden jeg er "inne" igjen...

Ikke si kastet ut da, det høres så feil ut. Jeg bare hadde en svært grundig, hm, opprydning, og stort sett alle forsvant. Og tikket inn igjen, da jeg kom over paranoiaen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 17:43   #119
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Har man en åpen blogg så kan den vel googles og leses av andre også?

Øøøøøøøø. Kan man? Jeg har levd i den tro at det bare er FP-brukere som kan se den jeg.

Gammel 08-07-09, 17:47   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Øøøøøøøø. Kan man? Jeg har levd i den tro at det bare er FP-brukere som kan se den jeg.

Nei, er den åpen, så kan "hele verden" se den, og da blir den Google-indeksert også. (Det er grunnen til at jeg lukket min, og det er sikkert andre som tenker sånn også - og siden hver person som skal få tilgang må legges til manuelt, så er det ikke så rart om man ikke husker på absolutt alle.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.