Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Prikkesystemet og markedsplassen

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-09, 20:52   #21
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Refleksjoner om forumet

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

Jeg er også relativt ny her inne og har også tenkt på dette med prikker - men av en annen grunn.

Når jeg begynte her på forumet låg Kjøp/Salg-sidene åpne for alle. Det ble forandret (såvidt jeg skjønner for at ingen skulle utnytte FP bare for å selge?) og nå trenger man 100 innlegg og 100 prikker for å få tilgang til disse sidene. For egen del har jeg aldri solgt noe herinne, bare kjøpt (barnetøy og barneutstyr...og alltid blitt fornøyd! ) og den muligheten savner jeg. Det er dyrt å drive barnefamilie, så jeg kjøper gjerne pent brukt hvis det går an; som på FP. Jeg skjønner jo at jo flere innlegg jeg skriver, desto bedre kjent blir forumet og forumistene med meg - og kan kanskje bedømme om jeg er en seriøs kjøper eller ikke. Men, hva har prikkene med det å gjøre? Synes det burde være bedre med en enda høyere innleggskvote i sånne fall enn at prikkene skal påvirke akkurat den tilgangen.

Dette er jeg enig i, faktisk. Men en med mange innlegg og sikkert mange prikker trenger jo ikke være en man kan stole på når det gjelder salg (akkurat erfart), så det er jo heller ingen garanti.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 20:52   #22
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Prikkene i forhold til markedsplassen, er vel der for å sikre at folk ikke kommer inn her og spammer forumet med 100 meningsløse innlegg for å få tilgang. Markedsplassen er til for aktive brukere av FP, og det går rimelig fort å komme til 100 i rykte dersom man engasjerer seg og skriver innlegg som andre finner spennende/informative/engasjerende/provoserende/:fyll inn det som passer:.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:00   #23
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt riktig at man skal ha en viss mengde innlegg og rykte for å bruke markedsplassen. Om man synes det er tungt å skrive 100 innlegg og få 100 ryktepoeng (det er ikke mye altså, skriver man et veldig godt innlegg i en av de mer seriøse debattene kan man få oppimot 50-60 poeng bare på det) så vet jeg ikke helt hvorfor man er på et diskusjonsforum? Da viser man jo at man er her kun for markedsplassen, og det mener jeg forumledelsen har rett til å synes er en Dum Ting.

Gammel 09-07-09, 21:01   #24
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

....og det går rimelig fort å komme til 100 i rykte dersom man engasjerer seg og skriver innlegg som andre finner spennende/informative/engasjerende/provoserende/:fyll inn det som passer:.

Vel, i sånne fall er det nok der feilen ligger for meg, for prikke-antallet er ikke i det hele tatt i samsvar med innleggsantallet. Med denne takten trenger jeg ca 800 innlegg for å få til 100 prikker... Eller, kanskje jeg trenger et mer spennende liv å referere fra?

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:03   #25
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, i sånne fall er det nok der feilen ligger for meg, for prikke-antallet er ikke i det hele tatt i samsvar med innleggsantallet. Med denne takten trenger jeg ca 800 innlegg for å få til 100 prikker... Eller, kanskje jeg trenger et mer spennende liv å referere fra?

Jeg synes ikke det er en sånn helgærn ratio, jeg. Og som Esme sier det så fortreffelig over meg her at et skikkelig godt innlegg i en mer seriøs debatt vil øke poengkvoten ganske betraktelig.

Gammel 09-07-09, 21:04   #26
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Men det er ikke så rart at man lurer litt ang prikker, hvis man ikke fra før er en dreven forumbruker fra andre sider med prikker! Det kan virke ganske uvant å vanskleig å få "taket på"

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:04   #27
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at det er godt at det kom et krav om innlegg. Det var plagsomt mange som bare solgte en stund.

Gammel 09-07-09, 21:13   #28
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er personlig veldig glad for poenggrense i tillegg til krav om antall innlegg, for det krever ikke mye å få 100 innlegg om det eneste man skriver er "enig", "sånn er det her også", "helt enig", "tøff" etc. Spesielt når tråden er flere måneder eller et år gammel og føles rimelig utdebattert.

Gammel 09-07-09, 21:13   #29
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Men det er ikke så rart at man lurer litt ang prikker, hvis man ikke fra før er en dreven forumbruker fra andre sider med prikker! Det kan virke ganske uvant å vanskleig å få "taket på"

Det er absolutt lov og forståelig å lure, og forumledelsen prøver også å svare alle som spør. Samtidig så ligger informasjonen lett tilgjengelig i FAQ-en, og det ligger nesten alltid en tråd med prikkespørsmål på første siden i Informasjonsforumet, så det kan være lurt å lete litt først før man spør.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:18   #30
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Er ikke så veldig kjent med prikkesystemet jeg heller, og veldig fersk her inne. Jeg har tenkt at jeg ikke gidder å sitere en veldig godt innlegg som en haug andre allerede har applaudert, men at jeg heller viser med en prikk at jeg syns det var bra skrevet. Mulig jeg bruker systemet helt feil, og heller burde ha skrevet smarte/kloke/informative/osv innlegg, men jeg er av den forsiktige typen som føler litt på at jeg trenger tid for å bli husvarm og ikke minst har jeg begrenset kapasitet i hjernen for tiden så det er sjeldent det kommer noe smart ut i grunnen. Så jeg får vente og se om jeg blir smartere på sikt eller om jeg rett og slett må innse at jeg med min begrensede tilgang får rusle litt i kulissene og lese det jeg finner som er av interesse for meg, og la være å tenke på alt jeg går glipp av. *god plan*

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:22   #31
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

et skikkelig godt innlegg i en mer seriøs debatt vil øke poengkvoten ganske betraktelig.

Og hvis man ikke har noe fornuftig å si, hjelper det ofte med en limerick - helst om wienerbrød.

Gammel 09-07-09, 21:23   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Er ikke så veldig kjent med prikkesystemet jeg heller, og veldig fersk her inne. Jeg har tenkt at jeg ikke gidder å sitere en veldig godt innlegg som en haug andre allerede har applaudert, men at jeg heller viser med en prikk at jeg syns det var bra skrevet. Mulig jeg bruker systemet helt feil, og heller burde ha skrevet smarte/kloke/informative/osv innlegg, men jeg er av den forsiktige typen som føler litt på at jeg trenger tid for å bli husvarm og ikke minst har jeg begrenset kapasitet i hjernen for tiden så det er sjeldent det kommer noe smart ut i grunnen. Så jeg får vente og se om jeg blir smartere på sikt eller om jeg rett og slett må innse at jeg med min begrensede tilgang får rusle litt i kulissene og lese det jeg finner som er av interesse for meg, og la være å tenke på alt jeg går glipp av. *god plan*

Jeg pleier selv, når jeg er på nye nettsteder, å henge i bakgrunnen en stund for å se hva "sjargongen" er og hva de uskrevne reglene som ethvert sted har. Så jeg synes det er en lur ting jeg.

Men man går glipp av veldig lite altså, man har medlemssalongen og markedsplassen man kommer til ved 100/100. Medlemssalongen er ikke spesielt trafikkert og jeg tror nok mange blir litt skuffet når de får tilgang. "Jøss var det ikke mer fart her?" Og så er det Medlemssalongen 2 som har 1000/1000 som tilgangskrav, og der er det enda roligere.

Gammel 09-07-09, 21:23   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er helt vanlig at det tar lengre tid å oppnå prikker enn å oppnå innleggstall. Men jeg forstår godt at man kan være litt utålmodig.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:35   #34
amelia
Superaktiv

amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

mange gode innspill her Nå får jeg enda litt bedre innsikt i prikkekulturen også Den er kanskje ikke så gæærn likevel?

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:42   #35
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler meg ikke spesielt populær, selv om jeg visstnok er/var "med i en gjeng", husker ikke hvilken.
Jeg har mange prikker, røde som grønne, og har sikkert skrevet noe lurt, noe dumt, noe helt på trynet, fått prikk for bikkja mi, barnebarna mine, ønsker om god sommer, etc, etc.
Gir jeg, er det veldig impulsivt.

Prikkesystem er stort sett bare teit. Det har jeg alltid syntes, men når det først er der, bruker man det jo. Også får man også ofte prikketråder, da. Og de KAN være morsomme om man kjeder seg veldig. :enkel:

Gammel 09-07-09, 21:43   #36
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er helt riktig at man skal ha en viss mengde innlegg og rykte for å bruke markedsplassen. Om man synes det er tungt å skrive 100 innlegg og få 100 ryktepoeng (det er ikke mye altså, skriver man et veldig godt innlegg i en av de mer seriøse debattene kan man få oppimot 50-60 poeng bare på det) så vet jeg ikke helt hvorfor man er på et diskusjonsforum? Da viser man jo at man er her kun for markedsplassen, og det mener jeg forumledelsen har rett til å synes er en Dum Ting.

Jeg kan jo bare svare for meg selv. I 2007 når jeg meldte meg inn her var det fordi en av brukerne inviterte meg. Hun ville at jeg skulle lese bloggen hennes. Det var det eneste jeg gjorde den gang da, hadde ikke tid til annet i ammetåkeland. Når hun avsluttet bloggen, glemte jeg bort hele forumet. I vår fant jeg forumet igjen og har begynt å skrive. Jeg synes ikke det er tungt å skrive (selv om det ikke er på morsmålet mitt en gang! ), som jeg nevnte får innleggs-kvoten for å komme inn gjerne være høyere. Jeg synes at jeg har hatt en grei takt - hadde det bare vært Markedsplassen som hadde holdt meg her hadde jeg nok skrivet innleggene raskere, og bare blitt ferdig med det. Men, jeg liker Markedsplassen som del av forumet. Jeg synes også det blir unaturlig som ny å skrive i hver eneste tråd og kommentere alt for å holde et høyt aktivitetsnivå og vil heller kommentere og skrive når jeg har noe på hjertet.

Jeg er herinne fordi det er et foreldreforum - hvor man bland annet kan diskutere. Jeg kommer aldri til å bli den flinkeste debattøren herinne (enkelte imponerer meg voldsomt! ), og innleggene mine kommer mest sannsynlig ikke til å bli "50-60-poengere"...men det er vel rom for sånne som meg også? Jeg tror nok jeg kan bidra mer i interiør/mat/barn/helse-sider enn i de heteste debattene, selv om det er mindre "prikk-innbringende".

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:43   #37
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å svare på litt av alt det som er i HI: Tilgangskrav, der de gjelder, er satt fordi forumledelsen vil ha et aktivitetskrav. Man vil altså at noen ting skal være forbeholdt brukere som har vist en viss aktivitet i forumet over tid. Hvorfor blande prikker/ryktepoeng inn i det hele? Vel, du har jo effektivt vist i dag hvor raskt man kan masseprodusere 100 innlegg. 100 ryktepoeng tar litt mer tid, men ikke lang tid hvis man deltar litt.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:47   #38
amelia
Superaktiv

amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

synes jeg kjenner meg igjen i det du sier klart det er rom for deg også *klem*

Jeg kan jo bare svare for meg selv. I 2007 når jeg meldte meg inn her var det fordi en av brukerne inviterte meg. Hun ville at jeg skulle lese bloggen hennes. Det var det eneste jeg gjorde den gang da, hadde ikke tid til annet i ammetåkeland. Når hun avsluttet bloggen, glemte jeg bort hele forumet. I vår fant jeg forumet igjen og har begynt å skrive. Jeg synes ikke det er tungt å skrive (selv om det ikke er på morsmålet mitt en gang! ), som jeg nevnte får innleggs-kvoten for å komme inn gjerne være høyere. Jeg synes at jeg har hatt en grei takt - hadde det bare vært Markedsplassen som hadde holdt meg her hadde jeg nok skrivet innleggene raskere, og bare blitt ferdig med det. Men, jeg liker Markedsplassen som del av forumet. Jeg synes også det blir unaturlig som ny å skrive i hver eneste tråd og kommentere alt for å holde et høyt aktivitetsnivå og vil heller kommentere og skrive når jeg har noe på hjertet.

Jeg er herinne fordi det er et foreldreforum - hvor man bland annet kan diskutere. Jeg kommer aldri til å bli den flinkeste debattøren herinne (enkelte imponerer meg voldsomt! ), og innleggene mine kommer mest sannsynlig ikke til å bli "50-60-poengere"...men det er vel rom for sånne som meg også? Jeg tror nok jeg kan bidra mer i interiør/mat/barn/helse-sider enn i de heteste debattene, selv om det er mindre "prikk-innbringende".

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:48   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Selvfølgelig så er det helt greit å tusle rundt og bare svare i de trådene man liker!

Men siden det finnes brukere som svært åpenlyst kun er interessert i markedsplassen, og det har vært en uønsket utvikling, så har man måtte sette tilgangskrav. Da går det dessverre også ut over de som er interessert i forumet som en helhet, både diskusjoner og markedsplass, som deg da.

Gammel 09-07-09, 21:49   #40
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Signerer torsk.

amelie, du har vært her siden 2007 og vært veldig aktiv på markedsplassen; så hvordan FP fungerer burde ikke være ukjent for deg. Markedsplassen skal være et tilbud for mennesker som deltar på resten av FP, det er en tilleggsgode som aktive FP-brukere har tilgang til. Nå har vi økt tilgangskravet, men på sikt kan det også bli aktuelt å ha et kontinuerlig aktivitetskrav for å fortsatt ha tilgang til markedsplassen, feks X innlegg og X ryktepoeng siste 30 dager. Hvis du primært ønsker en markedsplass så kan jeg anbefale www.finn.no.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.