|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
En som trener
|
HavregrøtJeg har fått med meg at mange lager havregrøt til frokost hver dag og at det er ulike måter å gjøre det på. Med eller uten melk, med eller uten sukker, tykk/tynn konsistens, diverse frukt, rosiner, nøtter osv i. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Sv: HavregrøtJeg lager den slik:
In vino veritas Sist redigert av safran : 12-07-09 kl 10:25. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: HavregrøtKnerten er kjedelig. Han vil ha sin havregrøt enkel: 1 dl havregryn, 1 dl vann, 1 dl melk og et par saltkorn. Kjøres i mikro 2 x 1 minutt (rører mellom de to gangene).
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: HavregrøtJeg lager det på slump. Jeg tar en neve havregryn i kjelen, bittelitt vann, varmer opp og sper med melk. Når det er ferdig tar jeg en bitteliten klunk sunn olje oppi (avocado, oliven eller valnøtt), rosiner og kanel. Av og til annen frukt i biter også. Serveres med liten smørklatt.
|
|
|
#5 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: HavregrøtLager på slump. Havregryn, en neve kruskakli og skummet/ekstra lett melk. Rører av og til inn et beger vaniljeyoghurt etter at grøten har kokt opp. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: HavregrøtHer foretrekker jeg og snuppa grøten laget slik: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: HavregrøtVeldig enkel variant her. litt vann, et par never havremel, kokes til passe tykk. Har i litt salt i vannet. Spises med sukker og melk på. Evt blandes med en moset banan. Eller med eplemos og kanel på.
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Sv: HavregrøtVi følger oppskriften ifht lettkokte havregryn, og bruker halvparten av væskemengden med vann og halvparten med Q-melk ekstra lett. Jeg fristes ikke av havregrøt på vann. Er dessverre ikke så kreativ når det gjelder hva man putter oppi, så for egen del blir det en dæsj sukker. Poden får som regel litt rosiner. Jeg spiser ikke havregrøt jevnlig.
|
|
|
#9 |
|
Ekvilist
|
Sv: Havregrøt
Hm, kanskje jeg skulle prøvd vanlijeyoghurt?
|
|
|
#11 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: HavregrøtJeg bruker samme varianten som de fleste her, men i tillegg har jeg eple i biter oppi grøten mens den koker. Serveres med kanel. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: HavregrøtJeg lager den slik:
|
|
|
|
#13 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Sv: HavregrøtGår det ant å lage havregrøt uten melk?
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Jada. Det går an å lage på bare vann, men jeg syns det er vassent. Soyamelk er det jeg syns blir best, for å få den litt "tykke" følelsen av melk. Rismelk blir vassent og veldig søtt.
|
|
|
#16 |
|
Type R ;)
Bruker verken soyamelk eller rismelk. Aldri prøvd det.aldri smakt det. Aldri hatt behov for det
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Vel, jeg svarte bare på spørsmålet ditt. De har soyamelk i de fleste matvarebutikker. Og hvis du ikke vil lage vassen havregrøt som ikke har vanlig melk, så har du behov for det nå.
|
|
|
#18 |
|
Type R ;)
ok.Jeg får prøve en gang uten melk først
|
|
|
|
#19 |
|
Midtsommerprinsesse
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: HavregrøtJeg klarer ikke lage grøt, men mannen lager den slik som er beskrevet bak på posen til lettkokte havregryn. Koker den med melk og tilsetter linfrø. Når den er ferdig tar vi i avocadoolje og bittelitt vaniljesukker. Serveres med kanel, sukker og bittelitt smør (for de sære ungene.).
|
|
|
#20 |
|
Ute av produksjon
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: HavregrøtEin neve eller to med havregryn, passelig med vatn - i microen til den har fått den rette konsistensen. Litt salt og sukker, sper ut med soya-erstatningen for fløyte. Min litle mjølkeallergikar får det til kvelds, veldig populært.
|
![]() |
|
|