Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Praha - tips fra de av dere som har besøkt byen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-09, 17:39   #1
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Praha - tips fra de av dere som har besøkt byen?

Jeg og Heiko skal 4 dager til Praha om et par uker, uten barn. Hva er verdt og se (utenom de største severdighetene, de skal vi finne på egen hånd)?

-Gode restauranter/barer
-Kule museer/klesbutikker
-Andre gøyale ting og finne på

Vi skal bo relativt sentralt så fint om det er ting som ligger i sentrum. Tror ikke vi gidder de helt store utfluktene, dette skal være en kosetur

Og hva er den greieste måten og kommer seg fra flyplassen og inn til sentrum?

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 17:40   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Praha - tips fra de av dere som har besøkt byen?

Jeg har vært på torturmuséet. Det var, hm, interessant.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 17:53   #3
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem har laget emneordene?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 20:18   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra flyplassen til sentrum: Taxi på forhåndsavtalt deal, finnes noe distribusjon på flyplassen. Jeg ville gått for det, vi skjønte iallfall ingenting av bussopplegget...

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:05   #5
alice
Newbie

alice sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
alice har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Og hva er den greieste måten og kommer seg fra flyplassen og inn til sentrum?

Anbefaler å ta buss 119 fra flyplassen, og gå av på endestasjonen som er t-banestasjonen Dejvicka. Derfra er det veldig enkelt å komme seg til sentrum.
Det er lurt å kjøpe flere-dagers-pass til kollektivtransporten.

Bor dere sentralt, er det veldig enkelt å finne severdigheter og lignende. Det er bare å gå, så snubler dere over et eller annet. På hotellet kan dere be om å få et turistkart hvor det står merket av en del.

http://no.wikipedia.org/wiki/Praha#Severdigheter

Anbefaler forøvrig å dra litt utenfor sentrum, spesielt for å finne gode restauranter. Vi opplevde ganske store prisforskjeller både på mat og øl bare ved å ta trikken 2-3 holdeplasser unna. Rett ved trikk/t-banestoppet I.P.Pavlova, i gaten nedenfor Kentucky fried chicken, ligger det en veldig bra liten restaurant, mener den heter Mosnych eller noe lignende. Utrolig god mat der, og veldig hyggelige priser.

God tur!

alice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:32   #6
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Fra flyplassen til sentrum: Taxi på forhåndsavtalt deal, finnes noe distribusjon på flyplassen. Jeg ville gått for det, vi skjønte iallfall ingenting av bussopplegget...

Vi betalte 2 kroner for å ta den den der bussen som lokalbefolkningen tar, det var vel inkludert en trikk eller to også hvis jeg ikke husker feil. Anbefales ikke, det tok TID, selv om det var svinebillig (2003 eller noe). Finnes kanskje en flybuss? Taxi er nok greiest.

Anbefaler den norskeide kule restauranten nede ved Karlsbruen. Det er den som ligger nede på høyresiden når en går over brua fra torvet til borgen, den som (tror jeg) har hvite parasoller og duker (ser litt dyr ut og er det, men maten er nyyydelig). Var det for to år siden i alle fall.

God tur!

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:34   #7
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alice, her.

Anbefaler å ta buss 119 fra flyplassen, og gå av på endestasjonen som er t-banestasjonen Dejvicka. Derfra er det veldig enkelt å komme seg til sentrum.
Det er lurt å kjøpe flere-dagers-pass til kollektivtransporten.

Det var veldig enkelt og greit ja Kostet nesten ingenting heller!!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:53   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabarbra, her.

Vi betalte 2 kroner for å ta den den der bussen som lokalbefolkningen tar, det var vel inkludert en trikk eller to også hvis jeg ikke husker feil. Anbefales ikke, det tok TID, selv om det var svinebillig (2003 eller noe). Finnes kanskje en flybuss? Taxi er nok greiest.

Anbefaler den norskeide kule restauranten nede ved Karlsbruen. Det er den som ligger nede på høyresiden når en går over brua fra torvet til borgen, den som (tror jeg) har hvite parasoller og duker (ser litt dyr ut og er det, men maten er nyyydelig). Var det for to år siden i alle fall.

God tur!

Er det Fish du mener?

Jeg hadde ikke brydd meg om billig transport fra flyplassen når dere er der på kosetur, jeg hadde hoppet raskt i taxi. Det er ikke SÅ dyrt, og det er et stykke inn til byen så lokalbuss tar nok tid ja. Flybuss så ikke vi noe til. Jeg har forøvrig erfaring med at de er glad i å bøtlegge turister som ikke skjønner instruksene ift billettkjøp i kollektivtransport (instruksene stod kun på tsjekkisk), så jeg er nok noe preget av det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 23:00   #9
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kvartalet mellom Tynska og Celetna. Er en kjempemorsom kunstbutikk i Tynska og en trelekebutikk i kvartalet. Mener å huske at det er SKIKKELIG store stoler på den åpne plassen der inne.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 23:06   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke hvor noe som helst var, men vi så i alle fall en veldig morsom dukketeaterforestilling basert på Yellow Submarine, husker jeg. Og så var vi på Alfons Mucha-museet, som var fint men ganske lite, og på det tekniske museet, som har flotte store damptog og gamle astronomiske instrumenter og slikt - det ligger litt utenfor sentrum, men dere finner det vel på nett/i guidebøker dersom dere er interessert. Det moderne kunstmuseet var fint, mener jeg også å huske, og så kan man jo benytte anledningen til å drikke absint når man er på bar.

Gammel 15-07-09, 00:30   #11
alice
Newbie

alice sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
alice har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg husker ikke hvor noe som helst var, men vi så i alle fall en veldig morsom dukketeaterforestilling basert på Yellow Submarine, husker jeg.

Det ligger like ved McDonalds i "hovedgata" ved Muztek t-banestasjon, tror jeg.

alice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 00:32   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gøye ting å finne på: se emneord.

Ellers er Praha en deilig rusleby, der man går inn her og der, men ikke har noen plan. Synes jeg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 01:34   #13
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Signerer 007
Praha er veldig liten, så alt er sentralt. Ikke ta trikk, bruk beina!
Jeg har et kanongodt restauranttips, hvis jeg bare kunne klart å huske navnet på stedet.... Det er virkelig verdt å oppsøke, altså. Det ligger ved jernbanestasjonen, og på skiltet er det bilde av et stort "grillspyd" som står oppover. Navnet er noe i den gata også -noe som har med spir eller spyd eller noe å gjøre (nå føler jeg meg sjikkelig hjelpsom, gitt....).

Ellers? Er dere glade i massasje? Billig og bra mange steder i byen.

Til og fra flyplassen: taxi. Billig og greit nok med den bussen det refereres til, men den tar veldig lang tid i forhold til taxi. Taxituren er kort og relativt grei pris.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 02:55   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Spis på en restaurant som heter Reykjavik hvis den fortsatt eksisterer.
De har noe av den beste maten jeg noen gang har smakt.

Utenfor sentrum finnes det et stor shoppingsenter hvis man blir lei av å traske gatelangs. Det ligger til venstre ut av byen hvis man ser opp på slottet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 07:54   #15
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Slottet er verd et besøk. I gaten opp til slottet finnes det mange cafeer, og et leketøysmuseum. Selv mannen ble ellevill over alle de kule gamle lekene. Da vi var der hadde de en egen barbieutstilling.

Ellers er mitt beste tips gode sko. Det blir fort mye gåring. :erfart:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 09:12   #16
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ta taxi fra flyplasset til hotellet. Det er fast pris på 650 Korunas. Ca 200 NOK. Turen tar ca. 20 minutter.

Ellers kan dere jo ta en tur i en veteranbil. De står på ett lite torg rett ved siden av gamletorget. (ved hotellet U Prince) Men fest evt. løse deler, fjæringen er ikke eksisterende. Ta den "lange" turen, så får dere se en god del man kanskje ikke ville sett på egen hånd.

Gammel 15-07-09, 09:17   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

:abonnerer:

Noen som vet om det er trygt å ha med seg barnevogn på den 119-bussen, eller om vi bør ha med bilsete og ta drosje?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 09:32   #18
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Gøye ting å finne på: se emneord.

Ellers er Praha en deilig rusleby, der man går inn her og der, men ikke har noen plan. Synes jeg.

Jo takk, jeg la merke til emneordene.
Rusle uten plan er jo det aller fineste.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 10:06   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte Vyšehrad veldig godt, hovedporten var veldig "Song of Ice and Fire"

Vi tok en dagstogtur til Kutná Hora, som er en gammel kjempefin by og da kan man gå innom ossariet i Sedlec samtidig. Jeg som liker bein syntes det var kjempefint.

Gammel 15-07-09, 13:20   #20
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg anbefaler absolutt å spise på Needle house Hybernia. De har fantastisk god mat til en billig penge. Den ligger i Hybernska 7

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnløs, flatfyll, praha

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.