|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Passiv
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?
Det er ikke hva jeg sier, men om du føler at det er riktig for deg, bevares kjøp deg fri. Når jeg velger å gjøre det fra tid til annen på hotell har jeg ingen dårlig samvittighet for at jeg velger meg stillheten uten små barn. |
|
|
|
#62 |
|
Passiv
|
Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Ta en som sitter i rullestol som ikke kommer inn på hotellet i storbyen fordi det ikke er tilpasset og grunnen kanskje er at de ikke ønsker rullestolbrukere velkommen. Det er en type segresjon jeg ikke synes om. Når det finnes hoteller hvor man ønsker ro og barn ikke er ønsket eller kristne hoteller som ikke vil la homofile par sjekke inn, vel så synes jeg det er greit nok om folk ønsker å bo der. Hadde jeg hatt små barn og virkelig ønsket å bo på hotellet hvor jeg ikke var velkommen hadde det nok sikkert vært veldig sårt. |
|
|
|
#63 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#64 |
|
|
Du virker ikke utpreget empatisk selv i denne tråden, ser du ikke det? |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Unger som gråter er jo ikke noe problem. De gråter jo ikke tyve timer i døgnet. Unger på fly er vel heller ikke noe problem. Unger på lekeland får folk dundre meg bare tåle mener jeg. |
|
|
|
#66 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Selv på familieresorter har jeg ikke opplevd sukkerhøye tiåringer som ødelegger for alle.
|
|
|
#67 |
|
saftig
|
*kremt* Jovisst kan unger på fly være et problem. Og jeg har ingen problemer med å forstå at for noen så er unger på fly et veldig stort problem. Og noen barn gråter faktisk veldig mye, og noen voksne er ikke like flinke til å passe på at barna deres ikke tømmer brus i fanget på mennesker på raden foran eller bak, eller hindrer barna i å dunke og sparke i setet og pelle fremmede damer i håret. Ikke alle har like stor toleransegrense for lyd heller, og den grensen er ikke alltid styrt av viljen.
|
|
|
#68 |
|
can-jur
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Feriesteder har forskjellige målgrupper, ungdommer, familier, pensjonister, det er noe helt annet enn å forby den gruppen man ikke ønsker.
|
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jo, altså unger kan selvsagt forstyrre ganske så mye på en flytur. Det jeg mente var mer at en flytur er begrenset i tid. Hele ferien ødelegges ikke om flyturen er hakket slitsom. Også er det jo lov å snakke til folk da. Om noen har en unge som bør få beskjed om å sette seg ned på flyet og ikke gir denne beskjeden så er jeg sterk tilhenger av at man kan gi oppfordringen selv. Tildels nokså tydelig også. :tilstår å ha bedt en unge sette seg ned og slutte med tullet senest for halvannen uke siden: |
|
|
|
#70 |
|
Passiv
|
Om det er lite empatisk å si at man faktisk velger bort en del mennesker i sine omgivelser med bakgrunn i ett og annet, vel så jeg lite empatisk. Blant mine venner finner du både barnefamilier, homofile, lesbiske, rullestolbrukere, enslige, psykisk utviklingshemmede, menn, kvinner, alenemødre, FrP-ere og for ikke å glemme kristne. Det handler lite om hvilken gruppe mennesker tilhører men hvordan de er som person når det kommer til stykket. Det finnes sikkert en rekke barnefamilier som har veloppdragne og fantastiske barn som jeg ikke ser fordi jeg har valgt dem bort ved å bo på et sært hotell. |
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Njah, i det øyeblikket det er ok for kristne hoteller å nekte homofile par adgang, da er ikke empati (eller respekt whatsoever) det første ordet som faller meg inn. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
flisespikker
|
Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at disse tingene ikke er sammenlignbart i det hele tatt. Du synes altså på den ene siden at det er helt uproblematisk om et hotell nekter barn eller homofile(!) adgang, men at det åpenbart er noe helt annet å nekte funksjonshemmede adgang. Hvorfor det?
|
|
|
#73 |
|
flisespikker
|
Det handlet ikke her om å velge sine venner, men om at hoteller og flyavganger skal være stengt for visse grupper mennesker, for at de øvrige passasjerene/gjestene skal slippe å ha noe med dem å gjøre. Å velge venner man liker, og å ikke velge folk man ikke liker, er en menneskerett; å forskjellsbehandle folk på grunnlag av den gruppen de tilhører, er diskriminering. Det er to helt forskjellige ting.
|
|
|
#74 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg skjønner godt at det kan være ok å velge seg barnefrie soner enkelte ganger. Selv om jeg har egne barn, skjønner jeg godt at det kan være fristende med en barnefri sfære. Jeg har vel også inntrykk av at denne merkelappen mest er der for å indikere at man ønsker en dempet og rolig atmosfære på f.eks hotellet, og det er vel ikke til å stikke under en stol at veldig mange barn (og foreldre) ikke helt har klart for seg når det er greit å ikke la ungene være et forstyrrende midtpunkt. En rolig 12-åring tror jeg fint hadde kunnet være med hvor som helst.
|
|
|
#75 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg synes ikke man kan nekte barn å være på et hotell, men man kan kreve at gjester på et hotell innordner seg reglene på hotellet, og et hotell kan kreve å ha ro i restauranten f.eks, og be gjester som bråker om å forlate restauranten (dvs at foreldre må ta med bråkete barn ut av restauranten). |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg ble forresten komplementert under frokost på hotellet her om dagen fordi Iben satt i ro ved bordet.
|
|
|
#77 |
|
Shake it out!
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg kan forstå at man velger feriested ut fra hvem man vil feriere sammen med, men det trenger vel ikke styres gjennom forbud? Nå er det en stund siden vi var på charter, men også den gangen stod det ganske klart og tydelig 'barnevennnlig', 'bamseklubb' osv. Et tydelig hint til dem som ikke liker barn i bassenget. Videre var noen 'partyhotell' og 'bråk kan forekomme'. Dit drar man kanskje ikke med barn. Vi traff forresten et barnløst, ungt par på et barnevennlig bamsehotell. De hadde bevisst valgt det for å slippe unna fyll og fest.
|
|
|
#78 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Altså, jeg tror de fleste mener at det skal være LOV å nekte barn å bo på hotell, og kanskje til og med forståelig. Spørsmålet opprinnelig er om det er ønskelig. Jeg har landet på at jeg synes det er litt problematisk (jeg reagerer også på skilt om at skoleungdommer ikke har adgang til butikker, f.eks., selv om jeg skjønner at det er dårlige erfaringer som har initiert det, er det ikke tvil om at det er diskriminering av en stor gruppe der bare noen få har gjort noe galt).
|
|
|
#80 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg tar ditt poeng, Esme, men tror at fenomenet er et svar på en motsatt utvikling. Barn har fått en større plads i samfunnsbildet enn før og får markere seg mer, derfor flere voksne er begyndt å føle seg forulempet av dem. Jeg kommer selv fra en "barn skal sees og ikke høres" familie (som var vanlig der og dengang jeg vokste opp) hvor far kom hjem om kvelden etter at vi barna hadde spist, børstet tender og skiftet til nattøy. Den dagen idag har min far omtrent nulltoleranse for barnebråk. Jeg forbinder "barnefri hotell" med "grumpy senior".
|
![]() |
|
|