Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svineinfluensa - er du bekymret nå da?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bekymret for svineinfluensaen?
Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har ingen kroniske sykdommer 22 12,79%
Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har kroniske sykdommer 30 17,44%
Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har ingen kroniske sykdommer 95 55,23%
Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har kroniske sykdommer 25 14,53%
Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-09, 02:14   #61
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Er det bevist at dette er farligere for de med astma? I så fall er jeg litt bekymret ja, men satser på at det går greit likevel.

Vanlig sesonginfluensa er vel generelt farligere for lungesyke enn for friske, og svineinfluensaen er et nytt virus som man ikke har noen form for immunitet mot overhodet. I tillegg leste jeg nylig at mens vanlige sesonginfluensaer er "overfladiske" luftveisinfeksjoner er denne dypere.

Så uten noen form for medisinsk kompetanse vil jeg tro at den er klart farligere for astmatikere enn for friske. I hvert fall ved alvorlig grad av astma.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 09:29   #62
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Ikke bekymret.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 09:49   #63
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Vanlig sesonginfluensa er vel generelt farligere for lungesyke enn for friske, og svineinfluensaen er et nytt virus som man ikke har noen form for immunitet mot overhodet. I tillegg leste jeg nylig at mens vanlige sesonginfluensaer er "overfladiske" luftveisinfeksjoner er denne dypere.

Så uten noen form for medisinsk kompetanse vil jeg tro at den er klart farligere for astmatikere enn for friske. I hvert fall ved alvorlig grad av astma.

Jeg regner med at barnet ditt vil få tilbud om vaksine før den generelle befolkningen!

Gammel 19-07-09, 12:25   #64
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg fikk tidlig beskjed fra lungeavdelingen om at jeg skal vaksineres med en gang vaksinen er tilgjengelig på grunn av at jeg har alvorlig astmagrad. Det er allment kjent at lungesyke kan bli veldig syke av slike infeksjoner som også kan være livstruende dersom man har svekket immunforsvar.

Ditt barn får helt sikkert tilbudet om vaksine, hør med lungeavdelingen eller lungepoliklinikken dere bruker. Det er hjelp og informasjon å få.

Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 14:09   #65
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Både ja og nei. Jeg går ikke rundt og bekymrer meg, men tenker litt på det. Synes det er skummelt når tilsynelatende friske mennesker kan dø av den.
Men det slik er jo det med vanlig influensa også. Det skremmende er at denne tydeligvis er mer smittsom enn vanlig influensa, så sjansene for å få den er stor. Men de bekymringene tar jeg eventuelt da.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 14:54   #66
Store-ulv
Superduperaktiv

Medlem siden: Jan 2008
Store-ulv er litt kulStore-ulv er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Synes det er skummelt når tilsynelatende friske mennesker kan dø av den.

Dette synes jeg er skummelt også! Og er det ikke nettopp dette som minner om spanskesyken?

Æsj,liker dette mindre og mindre jo mer jeg leser om det! Jeg vet at vi er så og si garantert å få det når det kommer for fult. Har fått absolutt alt annet som går/har gått rundt her, så tviler på at vi slipper unna.

Håper den verste smitteboomen holder seg unna til vaksina kommer.

Store-ulv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 15:31   #67
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mer bekymret nå enn jeg var før, men bare pga Lillemann. Vurderer faktisk å få ham vaksinert. Vi andre i familien regner jeg med står han av om vi skulle få svineinfluensaen da vi er friske og raske i utgangspunktet.

Gammel 19-07-09, 15:35   #68
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Ikke så veldig bekymret for egen del, men tenker på barna mine. De er premature, og får alt, virkelig alt, av sykdommer Og de blir skikkelig sjuke.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 15:44   #69
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner i grunnen et lite stikk av bekymring når jeg leser om dette nå. Får vi tilbud om vaksine kommer vi nok til å ta i mot, men vi står vel ikke øverst på lista akkurat.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 16:58   #70
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg fikk tidlig beskjed fra lungeavdelingen om at jeg skal vaksineres med en gang vaksinen er tilgjengelig på grunn av at jeg har alvorlig astmagrad. Det er allment kjent at lungesyke kan bli veldig syke av slike infeksjoner som også kan være livstruende dersom man har svekket immunforsvar.

Ditt barn får helt sikkert tilbudet om vaksine, hør med lungeavdelingen eller lungepoliklinikken dere bruker. Det er hjelp og informasjon å få.

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Jeg regner med at barnet ditt vil få tilbud om vaksine før den generelle befolkningen!

Jeg regner vel også med det, men er litt redd for at han skal bli smittet før vaksinen er godkjent og klar.

Gammel 19-07-09, 17:04   #71
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg regner vel også med det, men er litt redd for at han skal bli smittet før vaksinen er godkjent og klar.

Jeg tenker akkurat som deg om min lille gutt.

Gammel 19-07-09, 17:11   #72
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg er ikke bekymret (ennå).

Gammel 19-07-09, 18:19   #73
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Nei, jeg er ikke det.
Jeg har også hørt at man faktisk blir syker av vaksinen man kan ta, enn den faktiske sykdommen. Er det sant?

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 18:43   #74
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Nei, jeg er ikke det.
Jeg har også hørt at man faktisk blir syker av vaksinen man kan ta, enn den faktiske sykdommen. Er det sant?

Det vet man ikke for vaksinen er ikke klar.

Gammel 19-07-09, 20:53   #75
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke nevneverdig bekymret, nei.

Gammel 19-07-09, 21:41   #76
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Siste nytt nå, i alle fall i utlandet, er visstnok smitteparty... For å pådra seg svineinfluensa før viruset forandrer seg og blir enda farligere. (Om det blander seg med en alvorlig lungebetennelse f.eks, vil det nok ikke være helt gunstig, eller andre forandreinger i viruset) Dette advarer nå myndighetene mot. Selv om vi inntil nå har blitt fortalt at det tross alt ikke er så farlig, så sier de nå at vi skal huske at det ER flere friske (før de fikk dette) som har dødd av det...

Hmm, fortsatt føler jeg meg ikke nevne vedig overbekymra. Men jeg oppsøker nok ikke noe smitteparty nei.

Gammel 19-07-09, 21:51   #77
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja jeg er litt bekymret iogmed at jeg har astma selv og får lett bronkitt og lungebetennelse...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 23:19   #78
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja,er litt bekymret må jeg innrømme.

Gammel 20-07-09, 00:04   #79
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skiftet mening. Kjenner at jeg begynner å bli litt mer bekymret etter at jeg leste at en 29 år gammel norsk mann sannsynligvis har dødd av det på en ferietur. Han sjekkes om det var influensa han døde av.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 00:22   #80
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg er ikke bekymret.

Om en av oss eventuellt får det kommer jeg sikkert til å bekymre meg litt, men inntil da får jeg ikke gjort stort uansett.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.