Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ikke bruke solkrem i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-09, 19:49   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Å ikke bruke solkrem i barnehagen

I ferien var jeg i snakk med en bekjent om barn og solkrem og det at barn blir brune, og hun nevnte at da hun jobbet i barnehage tidligere, så var det enkelte foreldre som ikke ønsket at barna brukte solkrem, og som kun skulle være "naturlig". Min bekjent sa at det var lite de kunne gjøre når foreldrene spesifikt ønsket dette. Jeg ble ganske sjokkert, og etterpå ganske rystet og sint. Er det sommer og sol og varmt, så steker jo sola noe enormt. Det skal ikke lange tiden til ute i solen, før man blir skikkelig brent. Så hva med barn i barnehagen? Er ikke dette faktisk vanskjøtelse? Skal man kle på barna genser og langbukse eller holde dem inne mens de andre leker og bader et.c, for å kompensere for foreldrenes ideologiske (idiotiske) tankegang? Skal man la de bli brent? Eller kan man faktisk som ansvarlig voksen smøre dem inn likevel, og si at man ikke godtar de retningslinjene man har fått? Dette handler da om å påføre barn skade. Burde ikke dette bli tatt tak i? Jeg reagerte på den passiviteten som det hørtes ut som om barnehagen hadde til dette. Det var bare liksom sånn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:55   #2
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagen

Dersom foreldrene ikke ønsker at barna skal smøres med solkrem så er jo dette deres valg. Jeg som ansatt i barnehage hadde ikke stilt spørsmålstegn ved dette, men spurt foreldrene om det var andre ting de ville vi skulle gjøre for å unngå at barna ble brent - som å ta på en tynn skjorte, eller liknende. Barn har uansett ikke godt av å løpe ute i stekende sol i timesvis uten pauser fra sola, så jeg kan ikke se at dette kan være vanskelig å forholde seg til.

Å kalle dette vanskjøtsel synes jeg er ett sterkt ord å bruke på ønsket om å ikke smøre inn barna med solkrem. Hvorfor synes du dette er så ille?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 20:17   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da vanlige klær å få med solfaktor.

Gammel 20-07-09, 20:25   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehager er av og til veldig opptatt av å smøre ungene med diverse (solkrem med høy faktor/kuldekrem). Det kan være bra. Men jeg kan forstå at noen foreldre er skeptiske, jeg leverer konsekvent ikke kuldekrem i barnehagen selv om de gjerne vil ha det. Men jeg har levert solkrem som jeg håper og tror er rimelig trygg, det blir jo ganske mye smøring i løpet av en solrik barnehageuke. Selv om det etterhvert har blitt fokus på innholdet i solkremer til barn, føler jeg meg ikke sikker på at vi vet hele sannheten. Derfor skjønner jeg foreldre som heller vil at barna beskyttes mot sola på andre måter, jeg synes ikke det er vanskjøtsel eller noe i nærheten av det med mindre det er snakk om å la naken hud stekes rød i sterk sol.

Gammel 20-07-09, 20:26   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker minimalt med solkrem på toåringen. I stedet har hun solhatt og solfaktordrakt som dekker hele kroppen til knærne og albuene. Jeg kan ikke for mitt bare liv se at det skulle være et problem for barnehagen hvis vi valgte å gjøre slik der også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 20:48   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Snart toåringen her har en hudtype som blir lett brun og ikke noe særlig brent. Storebror er helt forskjellig og blir fort brent og langsomt brun.
Folk er forskjellig. Noen trenger ikke så mye solkrem, evt. bare i starten av sesongen før man begynner å bli brun og får beskyttelse på den måten.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 20:48   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Dersom foreldrene ikke ønsker at barna skal smøres med solkrem så er jo dette deres valg. Jeg som ansatt i barnehage hadde ikke stilt spørsmålstegn ved dette, men spurt foreldrene om det var andre ting de ville vi skulle gjøre for å unngå at barna ble brent - som å ta på en tynn skjorte, eller liknende. Barn har uansett ikke godt av å løpe ute i stekende sol i timesvis uten pauser fra sola, så jeg kan ikke se at dette kan være vanskelig å forholde seg til.

Å kalle dette vanskjøtsel synes jeg er ett sterkt ord å bruke på ønsket om å ikke smøre inn barna med solkrem. Hvorfor synes du dette er så ille?

Jeg er helt enig. Man skal ikke la barn bli brent, men når det er sagt, synes jeg barnehager er altfor opptatt av solkremer, smører med drittkremer (dersom de i farten ikke finner ens egen, og det er ikke alltid den heller er optimal) og smører i ett sett. Mine barn har svært tander hud, men vi oppdaget likevel etter en uke i syden at de klarte seg med et par smøringer om dagen og med faktor 20. Dermed tror jeg en smøring om morgenen før man går hjemmefra og med relativt lav faktor kan være nok for mange. Jeg er ikke tilhenger av for mye solkrembruk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:10   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er mer vanskjøtsel å tro at ungene tåler å løpe rundt i sterk sol i timevis så lenge de blir smurt inn med kjemikalier.

Ikke noe mot solkrem altså, jeg reagerte bare på det kategoriske i HI. Jeg smører ungene lite nå. De tåler sola godt, men trives best i skyggen, og med lette men dekkende klær, og hatt. Jeg legger ingen føringer på barnehagen, deres rutiner fungerer bra så langt jeg har sett.

Gammel 20-07-09, 21:18   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Om barnehagen smører min sønn med noe jeg har bedt dem om å ikke smøre ham med, fordi de mener det er vannskjødsel fra min side å si han ikke skal smøres med det, så ville jeg klaget. Det er direkte overtramp!

Små barn har ikke godt av mye sol likevel, å ha på dem tøy, ta pauser fra solen, oppholde seg i skyggen har de godt av. Når det er sagt, jeg har smurt min sønn med solkrem i år også jeg, fordi jeg ikke klarer holde ham ute fra solen helt, selv om jeg prøver. Og fått pes for det, for barn under 1 eller 2 år skal ikke smøres med solkrem... De skal holdes i skyggen. Mange 1-åringer går i barnehage. Skal man altså anklages for vannskjødsel da, fordi man følger de rådene?

Det er FORELDRENES valg om de vil at barnet snak smøres med solkrem (Jeg hade libtt sur om de smurte med noe et annet barn hadde med seg, 1)de stjal da av det andre barnets solkrem og 2) det var ikke sikkert det er en jeg ville godkjent. Jeg bruker solkrem på ham, men jeg er sær på hvilke.... Jeg kommer til å være like sær på hva de smører på ham ved bleieskift. Eller, at de helst IKKE skal, annet enn ved spesifikt behov. Jeg er sær, jeg vet det, men det er mitt barn, mine avgjørelser.

Gammel 20-07-09, 21:56   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har brukt lite solkrem på guttene annet enn når vi er i direkte sol med lite klær på, f.eks. på stranden.

Ellers har de caps, en tynn t-skjorte og shorts til knærne. Jeg forventer dessuten at barnehagen har (hadde) skyggeområder for barna. Var det varmt og stekende sol satt de opp solskjerming.

Ingen av guttene har faktisk noengang vært solbrente, så jeg kan ikke se at jeg har vanskjøtt dem.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 22:02   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg bruker solkrem på ham, men jeg er sær på hvilke.... Jeg kommer til å være like sær på hva de smører på ham ved bleieskift. Eller, at de helst IKKE skal, annet enn ved spesifikt behov. Jeg er sær, jeg vet det, men det er mitt barn, mine avgjørelser.

Ettbarnsmor, har vært mamma i under et år og har sterke meninger om barnestell? Nope, du er ikke sær på en flekk, kan jeg forsikre deg. :btdt:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 22:06   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En tynn, hvit t-skjorte har ikke særlig høy SF, altså, man blir fint solbrent gjennom den i 10-14-solen.

Når det er sagt, synes jeg det i utgangspunktet helt klart er foreldrenes ansvar og rett å velge solskjerming til barna sine. Hvis barna likevel blir brent, må barnehagen gi beskjed om at det ikke er tilstrekkelig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 22:17   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

En tynn, hvit t-skjorte har ikke særlig høy SF, altså, man blir fint solbrent gjennom den i 10-14-solen.
.

Jeg hører de sier det, men jeg har enda tilgode å oppleve det. Her i huset er vi alle like "bleike" der vi har hatt på oss klær, uansett farge og tykkelse på klærne.

Gammel 20-07-09, 23:12   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt forundret over at så mange synes det er helt greit at foreldre kan bestemme at barna ikke skal benytte solkrem. Altså beskyttelse mot ultrafiolette stråler. Vi VET jo at de kan være skadelige, og vi VET at ozonlaget f.eks denne våren/sommeren har vært tynnere enn normalt, og dermed blir vi eksponert for enda større doser av UVA (påpvirker hudens spenst og gir rynker) og UVB (gir oss brun hud, men er den strålingen som (særlig etter solbrenthet/skader) forbindes med hud- og føflekkreft). Flere studier viser at de tidlige barneårene er viktige med tanke på hudkreft/hudskader.

Jeg synes ikke det er noe greit at barn risikerer å bli solbrent. Jeg synes ikke det kan være greit å jobbe med barn som bare må holdes i skyggen når sola steker. Det er selvsagt sånn at barn under 2 år helst ikke skal være i stekende sol, og behøver derfor kanskje ikke benytte den helt store mengden solkrem, men en 2-åring vil jo allikev el ønske å bevege seg ute uansett vær. Barn har dessuten tynnere hud enn voksne! Det er vondt, vondt, vondt å bli skikkelig brent, og jeg begynte selv sesongen med 2.grads forbrenning på øret og 1.grads forbrenning i hodebunnen etter en dag ute i maisola... Glemte visst å smøre...

Jeg er helt sikker på at ansatte i en barnehage ikke setter spørsmålstegn ved å benytte UV-klær i stedet for solkrem, og jeg forsto det heller ikke slik at det var DET som var sakens kjerne. Tynt bomullstøy og en solhatt vil selvsagt også kunne beskytte noe, men hva med når ungene skal bade i spreder eller sånn? Heldekkende UV-drakt?

Det finnes så mange ulike solkremer på markedet nå, at jeg ikke kan fatte at det skal kunne finnes _en_ variant som virker grei. Barn med hudsykdom eller allergi vil selvsagt kunne være unntak med tanke på solkrembruk.

Sist redigert av Billa : 20-07-09 kl 23:23.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:43   #15
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

De som blander inn "hva slags type solkrem" her, de misforstår litt. Jeg snakker ikke om typer solkrem. Jeg snakker om solkrem kontra ingen solkrem.

Ja fullt påkledt eller å være innendørs er jo løsningen da. Men la oss si i 30 varmegrader, mens de andre barna bader og løper rundt f.eks. Noen barn kaster av seg solhatter. Ikke alle barn vil sitte under en parasoll.

Jeg står faktisk ved hovedinnlegget. Å bevisst la barna bli eksponert for sol under lek uten beskyttelse av noe slag (dvs. naken hud som stikker fram et sted) slik at de kan bli brent, ja det står jeg fast ved er sjokkerende. Bare den smerte det kan gi.

Min bekjent la dette fram som om det var lite de kunne gjøre, og at barna dermed raskt var nøttebrune. Ergo ble de eksponert for solen.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hvis barna likevel blir brent, må barnehagen gi beskjed om at det ikke er tilstrekkelig.

Ja det var også min første reaksjon. Noe beskyttelse måtte det jo være. Men tydeligvis ikke.

Gammel 20-07-09, 23:46   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

De som blander inn "hva slags type solkrem" her, de misforstår litt. Jeg snakker ikke om typer solkrem. Jeg snakker om solkrem kontra ingen solkrem.

For meg er ikke forskjellen så stor. Jeg synes ALLE typer solkrem er verre enn ingen solkrem, men til gjengjeld er solkrem bedre enn å bli brent. Altså. For meg handler det om å unngå å bli brent med minst mulig solkrem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:51   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og de andre her snakker om solskjerming vs ikke solskjerming.

Jeg mener at det må være opp til foreldre og velge hvilken type solskjerming barnet skal ha, men det er deres ansvar å velge en metode som er tilstrekkelig for å unngå solbrenning.

Om foreldrene ikke gjør det, så er det viktigste at barna ikke får vonde solbrenninger. Det er den største risikofaktoren for å utvikle malignt melanom, som er den skumleste typen hudkreft, og jeg hadde tatt meg til rette for å hindre dette på samme måte som jeg hadde spent et barn fast i et bilsete uansett om foreldrene har tro på det eller ei.

Gammel 20-07-09, 23:54   #18
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Min bekjent la dette fram som om det var lite de kunne gjøre, og at barna dermed raskt var nøttebrune. Ergo ble de eksponert for solen.

Så de ble ikke brent? Hva var i såfall problemet? Er det ikke farlig først når man blir brent?

Gammel 20-07-09, 23:55   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Det skal ikke lange tiden til ute i solen, før man blir skikkelig brent.

Nå synes jeg du generaliserer veldig.

Min datter blir ikke brent i Norge. Ihvertfall ikke hvis hun ikke er i nærheten av havet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 23:56   #20
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at det må være opp til foreldre og velge hvilken type solskjerming barnet skal ha, men det er deres ansvar å velge en metode som er tilstrekkelig for å unngå solbrenning.

Om foreldrene ikke gjør det, så er det viktigste at barna ikke får vonde solbrenninger. Det er den største risikofaktoren for å utvikle malignt melanom, som er den skumleste typen hudkreft, og jeg hadde tatt meg til rette for å hindre dette på samme måte som jeg hadde spent et barn fast i et bilsete uansett om foreldrene har tro på det eller ei.

Takk for oppklaring. Jeg ser du tenker som meg, men formulerer deg klarere. Disse barna jeg hørte om ble tydeligvis ikke skjermet i den grad man skulle forvente. Det var også denne bekjente av meg dro det fram, for hun hadde vel følt (som assistent en periode) at hun ikke hadde mulighet til å gjøre noe eller si noe. Folk er ulik der i forhold til hvor mye de blander seg. Her burde jo disse barna antagelig vært skjermet mer. Samtidig så kan vel for mye skjærming også hindre en del utfoldelse. Det er vel det jeg tenker på. Hvis alle de andre barna får gjøre ting, skal noen sitte inne? Men de må vel det da, eller under en parasoll. Et.c. UV-drakter var det visst ikke snakk om der. Er noen år siden dette. I dag hadde man vel kunne gitt klarere anbefalinger.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.