|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å ikke bruke solkrem i barnehagenI ferien var jeg i snakk med en bekjent om barn og solkrem og det at barn blir brune, og hun nevnte at da hun jobbet i barnehage tidligere, så var det enkelte foreldre som ikke ønsket at barna brukte solkrem, og som kun skulle være "naturlig". Min bekjent sa at det var lite de kunne gjøre når foreldrene spesifikt ønsket dette. Jeg ble ganske sjokkert, og etterpå ganske rystet og sint. Er det sommer og sol og varmt, så steker jo sola noe enormt. Det skal ikke lange tiden til ute i solen, før man blir skikkelig brent. Så hva med barn i barnehagen? Er ikke dette faktisk vanskjøtelse? Skal man kle på barna genser og langbukse eller holde dem inne mens de andre leker og bader et.c, for å kompensere for foreldrenes ideologiske (idiotiske) tankegang? Skal man la de bli brent? Eller kan man faktisk som ansvarlig voksen smøre dem inn likevel, og si at man ikke godtar de retningslinjene man har fått? Dette handler da om å påføre barn skade. Burde ikke dette bli tatt tak i? Jeg reagerte på den passiviteten som det hørtes ut som om barnehagen hadde til dette. Det var bare liksom sånn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenDersom foreldrene ikke ønsker at barna skal smøres med solkrem så er jo dette deres valg. Jeg som ansatt i barnehage hadde ikke stilt spørsmålstegn ved dette, men spurt foreldrene om det var andre ting de ville vi skulle gjøre for å unngå at barna ble brent - som å ta på en tynn skjorte, eller liknende. Barn har uansett ikke godt av å løpe ute i stekende sol i timesvis uten pauser fra sola, så jeg kan ikke se at dette kan være vanskelig å forholde seg til.
|
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenDet er da vanlige klær å få med solfaktor.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenBarnehager er av og til veldig opptatt av å smøre ungene med diverse (solkrem med høy faktor/kuldekrem). Det kan være bra. Men jeg kan forstå at noen foreldre er skeptiske, jeg leverer konsekvent ikke kuldekrem i barnehagen selv om de gjerne vil ha det. Men jeg har levert solkrem som jeg håper og tror er rimelig trygg, det blir jo ganske mye smøring i løpet av en solrik barnehageuke. Selv om det etterhvert har blitt fokus på innholdet i solkremer til barn, føler jeg meg ikke sikker på at vi vet hele sannheten. Derfor skjønner jeg foreldre som heller vil at barna beskyttes mot sola på andre måter, jeg synes ikke det er vanskjøtsel eller noe i nærheten av det med mindre det er snakk om å la naken hud stekes rød i sterk sol.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenVi bruker minimalt med solkrem på toåringen. I stedet har hun solhatt og solfaktordrakt som dekker hele kroppen til knærne og albuene. Jeg kan ikke for mitt bare liv se at det skulle være et problem for barnehagen hvis vi valgte å gjøre slik der også. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenSnart toåringen her har en hudtype som blir lett brun og ikke noe særlig brent. Storebror er helt forskjellig og blir fort brent og langsomt brun. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagen
Jeg er helt enig. Man skal ikke la barn bli brent, men når det er sagt, synes jeg barnehager er altfor opptatt av solkremer, smører med drittkremer (dersom de i farten ikke finner ens egen, og det er ikke alltid den heller er optimal) og smører i ett sett. Mine barn har svært tander hud, men vi oppdaget likevel etter en uke i syden at de klarte seg med et par smøringer om dagen og med faktor 20. Dermed tror jeg en smøring om morgenen før man går hjemmefra og med relativt lav faktor kan være nok for mange. Jeg er ikke tilhenger av for mye solkrembruk. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenJeg syns det er mer vanskjøtsel å tro at ungene tåler å løpe rundt i sterk sol i timevis så lenge de blir smurt inn med kjemikalier.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenOm barnehagen smører min sønn med noe jeg har bedt dem om å ikke smøre ham med, fordi de mener det er vannskjødsel fra min side å si han ikke skal smøres med det, så ville jeg klaget. Det er direkte overtramp!
|
|
|
#10 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenJeg har brukt lite solkrem på guttene annet enn når vi er i direkte sol med lite klær på, f.eks. på stranden.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Ettbarnsmor, har vært mamma i under et år og har sterke meninger om barnestell? Nope, du er ikke sær på en flekk, kan jeg forsikre deg. :btdt: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenEn tynn, hvit t-skjorte har ikke særlig høy SF, altså, man blir fint solbrent gjennom den i 10-14-solen.
|
|
|
#13 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg hører de sier det, men jeg har enda tilgode å oppleve det. Her i huset er vi alle like "bleike" der vi har hatt på oss klær, uansett farge og tykkelse på klærne.
|
|
|
#14 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenJeg blir litt forundret over at så mange synes det er helt greit at foreldre kan bestemme at barna ikke skal benytte solkrem. Altså beskyttelse mot ultrafiolette stråler. Vi VET jo at de kan være skadelige, og vi VET at ozonlaget f.eks denne våren/sommeren har vært tynnere enn normalt, og dermed blir vi eksponert for enda større doser av UVA (påpvirker hudens spenst og gir rynker) og UVB (gir oss brun hud, men er den strålingen som (særlig etter solbrenthet/skader) forbindes med hud- og føflekkreft). Flere studier viser at de tidlige barneårene er viktige med tanke på hudkreft/hudskader.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 20-07-09 kl 23:23. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Sv: Å ikke bruke solkrem i barnehagenDe som blander inn "hva slags type solkrem" her, de misforstår litt. Jeg snakker ikke om typer solkrem. Jeg snakker om solkrem kontra ingen solkrem.
Ja det var også min første reaksjon. Noe beskyttelse måtte det jo være. Men tydeligvis ikke. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
For meg er ikke forskjellen så stor. Jeg synes ALLE typer solkrem er verre enn ingen solkrem, men til gjengjeld er solkrem bedre enn å bli brent. Altså. For meg handler det om å unngå å bli brent med minst mulig solkrem. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Og de andre her snakker om solskjerming vs ikke solskjerming.
|
|
|
#18 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Så de ble ikke brent? Hva var i såfall problemet? Er det ikke farlig først når man blir brent?
|
|
|
#19 |
|
Bare sær
Nå synes jeg du generaliserer veldig.
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Takk for oppklaring. Jeg ser du tenker som meg, men formulerer deg klarere. Disse barna jeg hørte om ble tydeligvis ikke skjermet i den grad man skulle forvente. Det var også denne bekjente av meg dro det fram, for hun hadde vel følt (som assistent en periode) at hun ikke hadde mulighet til å gjøre noe eller si noe. Folk er ulik der i forhold til hvor mye de blander seg. Her burde jo disse barna antagelig vært skjermet mer. Samtidig så kan vel for mye skjærming også hindre en del utfoldelse. Det er vel det jeg tenker på. Hvis alle de andre barna får gjøre ting, skal noen sitte inne? Men de må vel det da, eller under en parasoll. Et.c. UV-drakter var det visst ikke snakk om der. Er noen år siden dette. I dag hadde man vel kunne gitt klarere anbefalinger. |
|
|
|
![]() |
|
|