|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Innsamling - gir dere?
Det synes ikke jeg. Selvsagt hjelper det ikke Røde Kors om jeg gir tusen kroner til Redd Barna (eller omvendt), men jeg har nå engang et begrenset budsjett å forholde meg til. Jeg skal ikke påstå at jeg har "god samvittighet" fordi jeg "gir nok" ("nok" blir det jo aldri), men jeg gir til en god del veldedige formål, og velger dermed bort tusenvis av andre formål. Og det må være greit - med mindre man mener at alle er forpliktet til å gi til alle gode formål som finnes.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mente selvfølgelig ikke at man er moralsk, eller på annen måte forpliktet, til å gi penger til alle veldedige formål. Jeg synes bare det blir litt enkelt å slenge døra i trynet på folk som samler inn penger til veldedige formål fordi man har valgt seg ut en organisasjon og that`s it. Jeg har to fadderbarn og gir i tillegg bidrag til Leger uten grenser, Kreftforeningen og Redd Barna. Jeg gir likevel penger til div. andre veldedige formål når jeg måtte finne det for godt - føler at jeg har råd til det, rett og slett. (Og nei, vi er ikke spesielt rike |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
Grunnen til at jeg "slenger igjen døra" til folk som samler inn penger er ikke at jeg allerede har gitt til Redd Barna og Unicef. (Eller: litt av grunnen ligger jo der. Jeg har ikke råd til å støtte alle mulige veldedige tiltak.) Hovedårsaken er at jeg ikke kan vite om disse pengene faktisk går til det innsamleren sier de skal gå til eller om de går til en svindler, og siden jeg faktisk har et ikke ubegrenset budsjett til veldedige formål, velger jeg å prioritere formål som jeg stoler på.
Jeg har gitt mange tiere til tiggere opp gjennom årene, men forskjellen på det og det å gi til innsamlere på døren er at når jeg gir til tiggere så vet jeg at pengene går til alkohol, dop eller sigaretter, og da er det det bevisst det jeg sponser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Innsamling - gir dere?Jeg hadde heller ikke gitt i det tilfellet, mer en enn varseltrekant hadde nok begynt å blinke ja.
![]() |
|
|