Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Bloggutfordring

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-09, 11:09   #1
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Corbeille er litt kul
Standard

Bloggutfordring

Jeg har skrevet "blogg" med tekst og bilder daglig i snart nøyaktig 4 år. Min "blogg" er bygget opp av websider på en hjemmeside. Én per dag. Dette er utrolig tungvindt og lite fleksibelt. Jeg burde selvfølgelig brukt et bloggverktøy.

Er det for sent å starte nå?

Finnes det noen som helst måte å konvertere det jeg har skrevet i min "blogg" til f.eks wordpress? Jeg kan vurdere å klippe og lime. Hvordan vil det fungere i forhold til bildene på sidene? Og er det mulig å opprette innlegg tilbake i tid i f.eks wordpress?

Har dere eventuelt noen andre gode forslag til hvordan jeg skal løse problemet mitt?

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:40   #2
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bloggutfordring

På blogspot.com kan man iallfall datere bakover i tid, vil tro du kan det andre steder og.

Det er aldri for sent å begynne! (Men husk på passordet, jeg har nemlig mistet mitt og plutselig en dag var jeg logge ut og siden har jeg ikke fått gjort noe.)

Gammel 23-07-09, 11:42   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Klippe og lime kan du vel alltids gjøre, men hva med og rett og slett ta et "brudd" og begynne med noe nytt fra nå av, og så heller bare ha en link til den forrige for historikken? For det vil vel blir en MASSIV klippe og limejobb om du skal få med deg en og en side fra hver dag de siste 4 årene, med formatteringer, bilder, gi dem "tag" etc.

Gammel 23-07-09, 11:44   #4
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan noe som Squarespace eller lignende være noe for deg kanskje? Kan brukes på både nettsteder og blogger, så da passer den kanskje for deg som har en mellomting? Så vidt jeg kan se kan man nokså lett importere fra sine tidligere sider dit.

For ordens skyld så blogger jeg ikke selv altså, bare hørt god omtale av denne siden.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 11:54   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte det samme som Malama. Finn et bloggverktøy du liker, som vil fungere godt i fremtiden, og lag en link til den gamle hjemmesiden. Eventuelt kan du, etter hvert som du har tid og overskudd, konvertere de gamle sidene dine (med klipping og liming, hvis det er det som må til) litt i rykk og napp. Tilbakedatering tror jeg er en ganske vanlig funksjon i bloggverktøyer.

Gammel 23-07-09, 11:55   #6
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Corbeille er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Klippe og lime kan du vel alltids gjøre, men hva med og rett og slett ta et "brudd" og begynne med noe nytt fra nå av, og så heller bare ha en link til den forrige for historikken? For det vil vel blir en MASSIV klippe og limejobb om du skal få med deg en og en side fra hver dag de siste 4 årene, med formatteringer, bilder, gi dem "tag" etc.

Jo, jer har vurdert det, men jeg kjenner at jeg ikke har så veldig lyst.

Jeg får vel bare ta det over langen tror jeg...

Noen som vet om man låser seg fast til et bloggeverktøy når man først begynner å bruke det? Jeg kommer til å laste ned et bloggverktøy. Antar det blir wordpress. Er det mulig å konvertere til et annet verktøy dersom jeg senere skulle finne ett som passer meg bedre?

Gammel 23-07-09, 11:57   #7
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Litt sånn samme tilnærming som jeg har planer om å innføre på bildene som skal i album. Start me de nyeste, og jobb heller bakover (men ta de nye når det fremkalles (og fremkall oftere!)) så slipper man å sitte der og lime inn 4 år gamle bilder og bli stadig mer på etterskudd... 4 år med blogginnlegg vil ta tid å overføre, innen du er ferdig med å konventere dem, har du allerede skrevet mange flere.

Gammel 23-07-09, 11:57   #8
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Corbeille er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tenkte det samme som Malama. Finn et bloggverktøy du liker, som vil fungere godt i fremtiden, og lag en link til den gamle hjemmesiden. Eventuelt kan du, etter hvert som du har tid og overskudd, konvertere de gamle sidene dine (med klipping og liming, hvis det er det som må til) litt i rykk og napp. Tilbakedatering tror jeg er en ganske vanlig funksjon i bloggverktøyer.

Ja, jeg tror nok det er dette som må bli løsningen.
Å ta konverteringen litt etter litt.
Hjemmesiden må jeg nok uansette beholde da det er en del informasjon som ikke egner seg i ett blogginnlegg.

Gammel 23-07-09, 19:53   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefaler Wordpress på det varmeste!

Ellers så er det vel ikke så mye å gjøre så lenge du har laget templaten for hjemmesiden din selv?
Eller hadde du ikke det?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 19:55   #10
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Corbeille, her.

Jo, jer har vurdert det, men jeg kjenner at jeg ikke har så veldig lyst.

Jeg får vel bare ta det over langen tror jeg...

Noen som vet om man låser seg fast til et bloggeverktøy når man først begynner å bruke det? Jeg kommer til å laste ned et bloggverktøy. Antar det blir wordpress. Er det mulig å konvertere til et annet verktøy dersom jeg senere skulle finne ett som passer meg bedre?

Nei det tror jeg ikke. Men du finner neppe noe bedre.
Du kan jo også linke til din gamle blogg i den nye.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 15:06   #11
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Corbeille er litt kul
Standard

Phu - da er jeg ferdig. Jeg har flyttet alle sidene over til wordpress. Det tok sin tid. Mye copy + paste.

Gammel 30-01-10, 15:22   #12
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det gikk fortere enn jeg hadde regnet med... dvs, fortere enn jeg hadde klart.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.