Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Har alle mennesker alltid livets rett?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-09, 23:20   #11
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det "utrolig merkelig" å være motstander av dødsstraff fordi man ikke mener samfunnet skal ha rett til å ta livet av folk, mener du? Hva synes du ville være en mer akseptabel forklaring på dødsstraffmotstand, da?

Sånn uten å gå inn på noen diskusjon om hvorvidt samfunnet faktisk er mer brutalt enn tidligere: Tror du at en god løsning på dette ville være å innføre dødsstraff? For i så fall må jeg si at jeg lurer veldig på argumentasjonen og begrunnelsen. Siden når har et samfunn blitt mindre brutalt av å innføre dødsstraff?

Så bytt ut "voldtektsmann" med "drapsmann" i innlegget mitt, om du vil. Poenget mitt (og standpunktet mitt) er likevel det samme.

Jeg nevnte ingenting om hvor jeg står i forhold til dødsstraff. Men å begrunne motstand av dødsstraff med at vi da ville få et dårligere og mer brutalt samfunn, syns jeg er en dårlig begrunnelse. Det betyr ikke at jeg mener at dødsstraff vil virke avskrekkende på potensielle drapsmennesker.

Livsvarig fengsel, og da mener jeg resten av levetiden til personene det gjelder, ville være en langt mer passende straff enn dødsstraff for de råeste kriminelle handlingene.

Jeg mener at det må få følger når folk begår kriminelle handlinger. Jeg hører omtrent daglig mennesker som latterliggjør det norske systemet, der de står utenfor politistasjonen etter å ha vært innom pga en eller annen kriminell handling. Det virker tydeligvis hverken skremmende eller preventivt å måtte stå til rette for handlingene sine.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.