|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg mener at dette er forskjellig fra unge til unge. Begge mine begynte i barnehage da permisjonen tok slutt.
![]() |
![]() |
#42 |
Pauset
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg syntes en ettåring er for lite generelt sett. Men ser ikke bort i fra at mange ettåringer fikser dette helt fint. Syntes det blir rart å skulle diskutere dette iom at det er snakk om individer som er like forskjellige som alle andre, selv om de er små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Tjorven: Det var i grunnen interessant, særlig siden flere, meg inkludert, som holder frem 2-3-årsalderen som en der det begynner å bli behov for et barnehagetilbud.
![]() |
#44 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?
Det er nok riktig at det kan være fornuftig å gå i barnehage ved denne alderen. Det er det å begynne i barnehage ved denne alderen som de omtaler som litt mer problematisk.
![]() |
![]() |
#45 |
Ringskrømt
|
Det er jo dét vi diskuterer, da, om det er individuelle forskjeller her, eller om ett år er passende alder uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg har testet dette med barnehagestart på mine barn. De er jo født på samme dato, og var følgelig nøyaktig like gamle, fjorten måneder, da de begynte i barnehagen. Min erfaring er at det varierer fra barn til barn.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Ringskrømt
|
Men det at 2-3 er en vanskelig alder mtp barnehagestart kan jo bety at eldre barn er mer i stand til å utrykke ønsker og behov enn det ettåringene er, ikke at ettårsalderen nødvendigvis er den idéelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
VeloppDragen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#50 |
ej ikke møjkets heije
|
Min erfaringer er at ettåringer også er ganske flinke til å si ifra hvis de ikke er fornøyd med situasjonen.
![]() |
![]() |
#51 |
Ringskrømt
|
En ettåring kan selvfølgelig uttrykke seg, men ikke på samme måte som en 2-3-åring. Synes det er en vesentlig forskjell her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
VeloppDragen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Jeg syns min gutt var for liten til bhg da han var 12 mnd. En glad og sosial gutt som absolutt hadde litt glede av bhg den første tiden, MEN som også ble fryktelig fort sliten, frustrert fordi han krabbet rundt mens de andre GIKK (gikk da han var ca 13 mnd). Han kunne ikke utrykke seg på samme måte som 1,5 åringer klarer, og jeg har hatt dårlig samv for dette i ettertid.
![]() |
#54 |
Ringskrømt
|
Det er jo det som er greia her. Trives barnet i barnehage er jo saken grei, men problemstillingen dukker først opp hvis barnet ikke gjør det. Hvordan skaper man da en trygg hverdag for barnet. Jeg måtte ta ut min eldste pga mistrivsel, og det medførte en forandring i prioriteringer for oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
can-jur
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Med fare for å kaste inn en brannfakkel...
Sist redigert av Floksa : 31-07-09 kl 12:58. Årsak: setter klarer i parantes |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Floksa: Jeg er kronisk syk. Om vi får ett barn til, så er det slett ikke sikkert jeg har helse til å ivareta en aktiv ettåring på fulltid hjemme. Jeg synes absolutt ettåringer flest er for små for barnehage, men hjemme med en syk mor er heller ikke ideelt. Da måtte vi kanskje valgt det nest beste.
![]() |
![]() |
#57 |
Ringskrømt
|
Folk er jo forskjellige, og tenker noen helt forskjellig fra det du gjør, er det vanskelig å sette seg inn i hvordan det er for andre. Så selv om jeg ikke forstår at enkelte kan mistrives hjemme med barna sine, respekterer jeg det absolutt. Disse som snakker om å gå på veggene og dø av kjedsomhet må være veldig lite oppfinnsomme, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Med alle de sedvanlige forbehold om barns individualitet og slikt, er min foreløbig konklusjon etter noen år i barnehage at det optimale er alt annet enn mellom ett og et halvt og to og et halvt års alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Floksa: For meg handler det om voksenkontakt, og da ikke bare med mer eller mindre tilfeldige andre hjemmeværende, men med voksne, forstandige mennesker som trenger og er interessert i tankene mine. Jeg koser meg inderlig sammen med barna mine, selv om jeg ikke er noen "leker" (det er virkelig noe av det kjedeligste jeg vet). Men i det lange løp så blir jeg mer og mer ulykkelig, rastløs, trist og vimete i hodet dersom jeg ikke jobber. Og så sur som jeg blir!
![]() |
#60 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?Ang tilvenning: Jeg synes 3-dagers tilvenning høres helt grusomt brutalt ut. Vår barnehage praktiserer 14 dager før man har fulle dager. Det begynner med et kort besøk (med forelder tilstede) på noen timer, så litt lengre tid, så begynner forelderen å gå korte turer ut, så er barnet der frem til spisetid. Andre uka begynner barnet å være der til og med sovetid, og så bygger man gradivis opp til fulle dager.
![]() |
|
|