Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-09, 17:25   #61
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det er jo ofte slike steder nordmenn og andre nordeuropeere liker seg på. Hastige turiststeder med god inntjening. Og sikkert ikke overbetalt personale.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 18:50   #62
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, gir ikke tips uansett. Er servicen dårlig så gir jeg heller ikke tips!

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 18:56   #63
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det varierer. Av og til runder jeg opp, av og til gir jeg ikke tips.

Gammel 02-08-09, 20:35   #64
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Tipser dere lærere på skolen, barnehageansatte, bussjåfører, renholdspersonale, sykepleiere og hjelpepleiere hvor dere synes servicen og jobben som gjøres er bra også?

Synes tipsing i Norge er noe tull, men gjør det hvis jeg spiser sammen med andre som tipser - slik at de ikke føler jeg snylter på deres tipsing.

Gammel 02-08-09, 20:38   #65
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tariffen for servitører og bartendere er vel ikke akkurat skyhøy. :been there, done that:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 20:46   #66
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Om servicen er grei, tipser jeg.
Én gang har jeg med vilje unnlatt å tipse, fordi jeg følte at vi - på et sted der vi er vant med å få god service - ble føyset inn, allernådigst tilslengt meny og etterhvert mat, og nærmest mentalt dyttet ut igjen etter å ha ventet en evighet på regningen.
Det ble overhode ikke den hyggelige opplevelsen jeg ut fra tidligere erfaring hadde forventet meg, og jeg var ærlig talt litt sur.

Gammel 02-08-09, 20:50   #67
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Som regel ja. Men tipsmengden varierer etter servicen vi får.

Gammel 02-08-09, 20:56   #68
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tariffen for servitører og bartendere er vel ikke akkurat skyhøy. :been there, done that:

Det betviles ikke, men da løser man problemet i lønnsforhandlinger og ved å bedre tariffen. Ikke ved å tviholde på et foreldet system som i stor grad er basert på svart betaling.

Jeg ville i utgangspunktet tro at lønnsforhandlinger vil tjene på at man ikke har tips som forstyrrende element. Og det er på ingen måte noe pluss for arbeidstakerne at en del av lønna unndras skatt og ikke kan brukes til å beregne pensjon, trygderettigheter o.l. Ikke minst siden servitør er et yrke der svært mange opplever yrkesrelaterte plager, og omskolering og uføretrygd på ingen måte er fremmedord.

Sist redigert av Teofelia : 02-08-09 kl 21:48. Årsak: skrivefeil
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:05   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tjente ikke fett som kjøkkenassistent på sykehjem jeg heller, men så ikke noe tips av den grunn.

Gammel 02-08-09, 21:11   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser som regel. Hvis jeg ikke tipser i det hele tatt er jeg misfornøyd, enten med mat, service eller begge deler. Hvor mye jeg tipser kommer an på hvor fornøyd jeg er. Take away tipser jeg skjeldent, bare på stamstedet som er så hyggelige og har så deilig indisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:11   #71
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser ikke hvis servicen eller maten er elendig. Ellers tipser jeg litt uansett. Mye hvis det er veldig bra service og/eller mat, litt hvis det er innenfor akseptabelt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:15   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selvfølgelig helt enig i at tips ikke er veien å gå for at servicenæringen skal få bedre betalt, men hey, det er mitt bidrag. Og jeg satte stor pris på tipsen da jeg fant meg selv bak en bardisk.

...og sutring om at "jeg får aldri tips i min jobb", altså, come on. Det gjør ikke jeg heller. So what?

Gammel 02-08-09, 21:17   #73
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipser sjelden. Kun dersom jeg er spesielt fornøyd.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:23   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er overrasket over hvor få som tipser, jeg. Trodde det var noe alle gjorde - har aldri delt en taxi eller et måltid med noen som ikke har tipset.

Men utifra det jeg leser av det dere skriver, så er det altså noen holdningsendringer ute og går på dette området?

Gode poenger dette med pensjonsordning og sånt - men vet ærlig talt ikke hva jeg selv mener. Har alltid bare tipset og tatt det som en selvfølge uten å tenke noe særlig over det.

Gammel 02-08-09, 21:38   #75
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

...og sutring om at "jeg får aldri tips i min jobb", altså, come on. Det gjør ikke jeg heller. So what?

Det er ikke noe so what for min del. Det er bare ikke noe argument for meg i Norge at noen mener de tjener så dårlig at man er forpliktet til å tipse ordinær arbeidsinnsats.

Gammel 02-08-09, 21:41   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er ikke noe so what for min del. Det er bare ikke noe argument for meg i Norge at noen mener de tjener så dårlig at man er forpliktet til å tipse ordinær arbeidsinnsats.

Jeg sier nada om at man er forpliktet, men jeg tipser greit når jeg får god service.

Gammel 02-08-09, 21:54   #77
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Njaei. Jeg runder alltid opp, det gjør jeg. Om servicen suger runder jeg merkbart lite opp, men hvis de er flinke og jeg vil tilbake, runder jeg veldig opp. På stamstedet som jeg elsker dypt og inderlig tipser jeg som en nyrik russer.

Signererer. Jeg tipser alltid med mindre jeg er direkte misfornøyd. - "Helt greitt" = tips. Ingen tips = straff.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 11:06   #78
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen tips er ikke lik straff fra meg, jeg er heller ikke noe glad i systemet med tips og hadde ønsket meg det vekk. Så får heller maten bli dyrere om det er konsekvensen. Jeg er som HI.

Gammel 03-08-09, 11:24   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er strålende fornøyd med at det er mulig å gi en så konkret og håndfast tilbakemelding på det man har mottatt, som det tips er. Altså, ikke når det blir sånt at man MÅ tipse, men det er fint å kunne gi ekstra til noen man syns fortjener det.

I USA, der tipsen faktisk er mesteparten av betalingen til den som serverer deg, så skal du ha ganske god grunn til ikke å tipse. Da sier du faktisk at personen overhodet ikke fortjener lønn for den serveringsjobben han har gjort overfor deg. Da skal jobben ha vært temmelig elendig.

Gammel 04-08-09, 17:13   #80
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg rimelig sjokkert over at noen i det hel tatt vurderer å tipse i taxi De har da egen ordnig med selvtipsing...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.