Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Venstrehendt og valg av arm/hånd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-09, 08:30   #21
Rory
Aktiv

Medlem siden: Jul 2009
Rory er litt kul
Standard

Sv: Venstrehendt og valg av arm/hånd

Jeg er veldig høyrehendt.
Venstre kan i grunn ikke brukes til så mye føler jeg.
Jeg bærer jenta der da, men det er jo for å ha høyre fri til å gjøre andre ting.
Det å bære henne på høyre blir helt feil.

Jeg er såpass ekstrem at om jeg blir bedt om å stramme musklene i armene, så får jeg det ikke til på venstre
Men sånn til bruk, så tror jeg ikke den er så mye svakere enn høyre, jeg bare har ikke like god kontroll på den føler jeg.

Gammel 02-08-09, 09:13   #22
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Venstrehendt og valg av arm/ hånd

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror kanskje det er gradsforskjeller med dette, alt fra ekstremt høyrevendte, via "bifilhendte" til ekstremt venstrehendte.

Signerer Polyanna, jeg. Det høres ut som du er typisk ambidexter, Mokkmokk!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 09:23   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er høyrehendt, men sterkest med venstre arm og bein. Bærer alltid barn på venstre arm og sånn. Det er alltid høyre kne som sliter med skader, alltid høyre arm også. Og alltid i høyre bein melkesyra kommer først. Men jeg kan ikke gjøre noe presisjonsarbeid med venstre.

Drømmeprinsen er venstrehendt og gjør det meste med venstre sier han. Det jeg observerer er at han spiser som meg, med kniven i høyre hånd. Og han bruker høyre hånd på musa. Selv mener han at det er galskap at høyrehendte ikke bruker venstre hånd til gaffelen og mus.

Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 09:32   #24
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Har du prøvd?

I hine hårde dager hadde jeg skoledagboka "lefsa" - DER skrev jeg finere med foten enn med hånda - Jeg tok likevel en test nå - og må vel innrømme at dette er en sannhet med visse modifikasjoner...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 092838.jpg (65,2 KB, 34 visninger)
Gammel 02-08-09, 09:47   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er høyrehendt, men kan gjøre ganske mye med venstre. F.eks. kan jeg skrive enkle ting som navnet mitt speilvendt. Antagelig er det noe som henger igjen fra venstrehendte/ambidekstre (?) lenger bakover. Sneipen er helt klart ambidekster og har først nå landet på høyre mer enn halvparten av tiden når han skriver.

Snorkfrøken, derimot, har brukt høyrehånden resolutt fra første stund. Hun er også klart flinkere finmotorisk, uten om jeg vet at dette har noe med det å gjøre.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 10:14   #26
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ekstremt høyrehendt, men bruker venstrehånda til én ting; skru opp lokk på syltetøyglass. Der er jeg ganske sterk. Men det er mulig det er høyrehånda som gjør jobben der også? At jeg bare holder fast lokket med venstra mens jeg vrir selve glasset med høyrehånda.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 13:46   #27
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er høyrehendt, men da jeg var yngre kunne jeg skrive like pent med venstre hånd.

Gammel 02-08-09, 19:49   #28
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er heterovenstrehendt. Bruker venstre til alt.

Gammel 02-08-09, 20:10   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg er høyrehendt, men spiser venstrehendt. Dvs at jeg har gaffelen i høyre hånd, noe som virker naturlig for meg. Ellers bærer jeg som regel barn på venstre hånd, men det er vel mer for å ha høyre ledig til andre ting.

Er det å spise høyrehendt? Da spiser jeg også høyrehendt. Jeg bruker jo venstrehånda til det meste, da er det jo mest naturlig å bruke den til å stappe mat i etarholet også. Nå må jeg sjekke hvordan mannen spiser, han er høyrehendt.

Gammel 02-08-09, 20:53   #30
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror kanskje det er gradsforskjeller med dette, alt fra ekstremt høyrevendte, via "bifilhendte" til ekstremt venstrehendte.

Selv er jeg nærmest ekstremt høyrehendt, og kan ikke gjøre noe som helst vettugt med venstre.

Det kalles tvehendt når en bruker begge hender, men jeg likte uttrykket ditt.

Jeg skriver med høyre, men gjør stort sett alt annet som venstrehendte. Min sterkeste hånd er venstre, så skal jeg gjøre noe som krever ekstra styrke så må jeg bruke venstrehånd.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 20:57   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det å spise høyrehendt? Da spiser jeg også høyrehendt. Jeg bruker jo venstrehånda til det meste, da er det jo mest naturlig å bruke den til å stappe mat i etarholet også. Nå må jeg sjekke hvordan mannen spiser, han er høyrehendt.

Spurte ham nå, og han sier han har gaffelen i venstre hånd og kniven i høyre, slik som meg. Da spiser jo jeg slik høyrehendte gjør? Men forskjellen kommer når vi spiser BARE med gaffel eller med skje. Da bruker han høyre, mens jeg fremdeles bruker venstre.

Gammel 02-08-09, 21:06   #32
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Spurte ham nå, og han sier han har gaffelen i venstre hånd og kniven i høyre, slik som meg. Da spiser jo jeg slik høyrehendte gjør? Men forskjellen kommer når vi spiser BARE med gaffel eller med skje. Da bruker han høyre, mens jeg fremdeles bruker venstre.

Sånn er det her også (jeg er venstrehendt). Jeg synes det er komplett ulogisk at høyrehendte holder gaffelen med venstre hånd. Prøver å spise pastasalat med høyrehånda her nå, og det får meg til å likne en halvannetåring.

Gammel 02-08-09, 21:08   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Sånn er det her også (jeg er venstrehendt). Jeg synes det er komplett ulogisk at høyrehendte holder gaffelen med venstre hånd. Prøver å spise pastasalat med høyrehånda her nå, og det får meg til å likne en halvannetåring.

Haha ja jeg fatter det heller ikke.

Gammel 02-08-09, 21:15   #34
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skriver, skjærer brød og andre småting med venstre. Men det meste annet gjør jeg faktisk med høyre. Tror min lille venstre dominans kommer av at jeg er tillært venstrehendt av mor som er lam i høyre handen og bruker kun venstre.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:30   #35
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også tvehendt, og det er ganske surrete av og til. De vanlige tingene er slik at jeg skriver med høyre og klipper med venstre. Jeg kan skrive rimelig bra med venstre også, men mangler jo hundrevis av timer med trening og finmotorikk. Ellers er det virkelig hipp som happ når det gjelder bestikk (huff) og ting som badminton etc. Jeg er mer høyrehendt enn venstrehendt. Min kjære er venstrehendt og vi må snu brødet hvis vi skal skjære av det etter hverandre. Jeg har venstre dominant øye noe som gjør det vanskelig for meg hvis jeg skal f.eks skjære med skarp kniv noe smått (etc tomat) og "lukker feil øye". Det hadde da vært lettere å bruke venstre.

Jeg blander altså villt med dette, men det er jo praktisk å kunne bytte hånd sånn rett som det er.

Jeg bruker høyre og venstre helt om hverandre på datamus. Elevene mine syns det er veldig fasinerende. Dessuten hadde jeg senebetennelse i høyre og da byttet jeg mer eller mindre til venstre.

Gammel 02-08-09, 22:10   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er vel fordi når man spiser med kniv og gaffel så er det kniven som er "hovedredskapet".

Gammel 02-08-09, 22:25   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel fordi når man spiser med kniv og gaffel så er det kniven som er "hovedredskapet".

Det er nok det jeg ikke skjønner.

Gammel 02-08-09, 22:54   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også tenkt litt på dette, poden er nemlig venstrehendt. Det sto i alle bøker at håndpreferanse skulle komme til syne rundt ett års alder, men det var ingen håndpreferanse å spore hos han før han var nærmere 3. Han skriver med venstre. Stort sett. Han kan nemlig skrive ganske bra med høyre også, det hender han glemmer seg og har blyanten i høyre hånd hvis han skal skrive på høyre side av boka. Men det blir ikke like bra. Han klipper med høyre hånd, venstrehåndssaksa har aldri vært i bruk. Han spiser som en høyrehendt. Han sparker med høyre bein. Eller venstre. Mus til dataen vil han helst ha i venstre hånd med venstrestilte mustaster. Men det går bra med høyre også.

En periode skrev han med venstre hånd på venstre side og høyre hånd på høyre side, jeg fikk høre av en spesialpedagog at vi måtte for all del hjelpe han til å krysse midtlinjen. Og nå er det greit.

Men jeg har lurt veldig på om denne vinglingen eller mangel på håndpreferanse er medfødt eller om det kommer av å være venstrehendt i en høyrehendt verden så han får trent mer?

Gammel 03-08-09, 10:52   #39
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Jeg er venstrehendt, og bruker venstrehånden til alt. Jeg kan ikke skrive med høyre, spise med høyre, hvis jeg kun har et spiseredskap. Dvs. at bruker jeg kun gaffel, skje eller kniv så bruker jeg venstre. Bruker jeg både kniv og gaffel har jeg gaffelen i venstrehånd, kniven i høyre. Kniven byttes over til venstre hvis jeg under måltidet skal smøre et rundstykke eller noe.

Datamus for venstrehendte klarer jeg ikke å bruke, men det er vel fordi jeg hadde brukt mus i flere år før jeg visste at det gikk an å "snu" på museknappene.

Nå spiller jeg ikke så mye ballspill, men venstre fot/ben er helt klart favoritten. Jeg kan ikke vingle frem og tilbake, slik som MokkMokk beskriver, det hadde bare blitt krøll.

En annen ting: Mannen min kjøpte en saks for venstrehendte for noen år siden. Da fikk jeg skikkelig problemer med å klippe, så jeg gikk tilbake til vanlig saks. Pussige greier...

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.