Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg skjønner ikke asylsystemet, tror jeg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 10:36   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg skjønner ikke asylsystemet, tror jeg

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Godt mulig. Mener du det er etisk forsvarlig å returnere alle som tas for kriminelle handlinger i Norge uten å behandle asylsøknaden deres, fordi sannsynlighet tilsier at f.eks 99 av 100 ikke er reelle asylsøkere? Selv om nummer hundre ryker rett i torturfengsel?

Tja. Det er jo dette som er dillemmaet da. Hvem er asylsøkerne? Vi vet at mange av dem har betalt store summer for å komme til Norge (eller andre land de anser som trygge). Men at de har greid å betale seg til opphold i et annet land er jo ikke ensbetydende med at dette er de reelt sett mest forfulgte. Kanskje er de mest forfulgte igjen i landet, for de hadde ikke ressurser til å betale seg ut? Eller kanskje er det sånn at de som har greid å skaffe penger til å forlate hjemlandet har gjort det også der ved å selge stoff eller andre større og mindre lovbrudd, og at de derfor fortsetter med dette av "gammel vane".

Men hovedproblemet, uansett hvordan vi snur og vender på det, er at kanskje er 99 av 100 ikke legitime asylsøkere, og disse blokkerer for de legitime. De gir asylsøkere og innvandrere generelt et dårlig rykte. De tar opp saksbehandlerkapasitet. De koster samfunnet store beløp. Det ville derfor (mener jeg) være i alles interesse å luke ut "lykkejegerne" fra de reelle asylsøkerne. Men hvordan gjør man det?

Jeg tenker at ja, det er etisk forsvarlig å risikere å sende hjem en som ikke burde vært sendt hjem. Jeg tenker at Norge (og flere andre land) bør stramme inn på asylpolitikken for å redusere den sterke strømmen av asylsøkere som kommer til landet. Det øker kraftig, bare i år har antallet asylsøkere til Norge økt voldsomt. Og man ser at mange av disse ikke reelt sett er forfulgt i hjemlandet. Derimot kan det hende at de får et bedre liv i Norge, men det er ikke DET asylpolitikken skal handle om. Det skal handle om folk som er politisk forfulgt i hjemlandet. Ikke om å redde folk fra fattigdom.

Vi ser også at en stor del av de "enslige mindreårige" asylsøkerne slett ikke er mindreårige. Men de anser at sjansen for å få bli er større hvis de påstår at de er mindreårige, så derfor gjør de det. Og norske myndigheter bruker store ressurser på å identifisere folk, og luke ut 23-24-åringer fra gruppen "mindreårige".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.