Sv: Jeg skjønner ikke asylsystemet, tror jeg
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Du snakker om land med kapasitet. Det er 41.2 millioner flykninger i verden. I år er prognosen at vi, verdens rikeste land, kanskje vil komme opp i 18 000. Jeg blir direkte fysisk kvalm av debatten i Norge hva angår kapasitet. Det sitter millioner av flykninger i noen av verdens fattigste land, de sitter i svære flykningsleire hele livet nærmest og det er snakk om millioner av mennesker. Og her oppe sitter vi og rynker på nesa over at vi kanskje kommer opp i rekordmange 18 000 mennsker som søker asyl i år. Desverre er det ikke noen "spy" smiley tilgjenglig men når folk snakkere om "kapasitet" så føler jeg ikke for å gjøre noe annet. Hva i helvete skjedde med MORALS? Eier vi ikke moral lenger? Evner ikke folk å se det store og hele bilde hva angår hvor latterlig få vi mottar her i denne delen av verden?
Lisa, jeg tror 90 % av Norges befolkning tar imot stakkarene i flykningeleiere ANY TIME! Bytt ut de 18 000 som banker på døra hvert år med f.eks 18 000 fra Darfur etc. Og stram inn gjenforeningslovgivningen. Det er mange enkle grep som man tværer og skal debattere. Men det siste der er noe som ville gjort vei i vellinga.
Slik det er i dag er det survival of the fittest, og som regel er det folk som er såpass bra stilt at de kan klarer relativt store utgifter (også i norsk målestokk) til smuglerne som skal få dem inn i Europa.