|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJo, det stemme nok. Hos oss har vi praksis på å sende videre til BHT og få fortgang i behandling der, men det er sjølvsagt i overenstemming med arbeidstakar.
|
|
|
|
#22 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Jeg tror du er litt naiv, og jeg synes på et generelt grunnlag at leger ikke skal gi folk medisinske diagnoser de ikke har. At arbeidskonflikter og uenigheter på arbeidsplassen avstedkommer plutselige sykmeldinger kan selvsagt være en konsekvens av at man er deprimert, men det _kan_ også være en løsning på et møte man ikke ønsker å gjennomføre eller et alternativ til å "ta tyren ved hornene".
|
|
|
#23 |
|
Ekvilist
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerSå vidt meg bekjent så er det NAV som har det siste ordet når det gjelder sykmeldinger.
|
|
|
#24 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerAvventende sykmelding, ja. Det har jeg aldri opplevd har blitt brukt. Jeg har dog opplevd større tilstedeværelse ved jobben med tilrettelegging, men det var vært kun én gang. De andre gangene har de stort sett sagt at "legen sier jeg skal være sykmeldt så og så lenge, og så får vi se." |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg har rapprotert inn én sak til NAV der det var innlysende at en konflikt var årsaken. De bør da ta kontakt med fastlegen for dypere dokumentasjon. Hørte aldri noe fra NAV. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Leser
|
OK. Jeg trodde NAV hadde siste ordet i forhold til hvilke tiltak som ble gjort (attføring, trygding, rehabilitering etc), men ikke siste ordet på om vedkommende faktisk var syk nok.
|
|
|
#27 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerNav kan jo ikke vurdere sykdom, men de kan be om ytterligere dokumentasjon på legens vurdering for å se på tiltak osv. Men om en lege stiller diagnosen depresjon, så kan jo ikke Nav si at "nei det stemmer ikke". |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Ekvilist
|
Jo, de kan faktisk det.
|
|
|
#29 |
|
Elsker gamlis- godis
Jøss! Virkelig? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerSom langtidsykmeldt i IA-bedrift, så syntes jeg det ble ett vondt press og ett pes med alle møtene og oppfølgingsamtalene. Følte nesten at jeg måtte si hver gang at Jeg er blitt bedre, nå går det mot lysere tider!!
|
|
|
#31 |
|
Ekvilist
|
I mitt hode er legene indirekte ansatt av NAV. NAV har det siste ordet, og kan overprøve legenes vurderinger. Man har klageadgang da.
|
|
|
#32 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerDet virker på meg som om mange i denne diskusjonen mener at fastlegene kjenner sine pasienter og dermed vet godt hva den enkelte trenger. Jeg har hatt tre ulike fastleger, og ingen av de vet noe som helst om meg. Jeg er heldig og er veldig sjelden syk, men selv på første time hos ny fastlege ble det ikke brukt et sekund for at hun skulle finne ut noe om meg. Det er arvelig kreft i familien og jeg har fått påvist genfeilen slik at det kanskje kunne vært interessant for fastlegen å vite dette, men min fastlege vet altså ikke dette. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Elsker gamlis- godis
Akkurat. Dette var nytt for meg. Lurer på hva som skal til for at de tar en ny vurdering. Som sagt så har jeg bedt om det ved en anledning, men hørte aldri noe. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Usedvanlig begavet
Min erfaring er også at all denne oppfølgingen kan oppleves som masete av den sykmeldte. Samtidig så burde det jo være forståelig at NAV (som betaler lønnen for den som er borte fra arbeidet) ønsker å følge med på situasjonen. SÅ mange møter er det vel uansett ikke, men hvis man sliter kan sikkert ethvert planlagt møte være noe man gruer seg til i lang tid. Jeg skjønner at NAV vil sjekke om "fred og ro" i månedsvis er veien å gå.
|
|
|
#35 |
|
Usedvanlig begavet
En arbeidsgiver kan også bestride en sykmelding når det gjelder arbeidsgiverperioden.
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Dette kan jeg også forstå og jeg er tildels veldig enig med det Billa sier her. |
|
|
|
#37 |
|
Kidding, right?
|
Og det er jo riv ruskende galt, og er nettopp sånne ting som undergraver hele systemet og som gjør at myndighetenes tillit til legene som nøytral forvalter av helsepengesekken blir elendig. Selvsagt er det moralsk riktig at en kreftsyk pasient får hjelp, og de fleste synes vel ikke at det er rettferdig at familien skal lide økonomisk når en forelder i en periode må ha en del fri for å hjelpe til. Men det er ikke riktig å bruke sykepenger til dette; sykepenger går til den syke. Andre velferdsordninger må gjelde for pårørende (sosialhjelp, omsorgspermisjon etc), og fungerer ikke det tilfredsstillende må man gjøre noe med det. Så lenge man istedet velger andre "lettvinte" løsninger både undergraver man sykepengesystemet - OG dekker samtidig over skjulte behov i samfunnet. I tillegg vanskeliggjør det at man får god statistikk over det reelle sykepengebehovet i samfunnet. Pluss at den pseudosykemeldte blir stuck med en feildiagnose som i verste fall kan falle uheldig ut senere, feks i eventuelle forsikringssaker.
Vel, som sagt - ikke alltid.
|
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger[quote=him;1762584.Teoretisk sett skulle kanskje hun som hadde kynnere på grunn av stress og vedkommende som var utbrendt, fått hjelp via IA. Det er jo typisk slike problemstillinger som det er mulig å gjøre noe med. Det at folk opererer ryggen er det vanskelig å gjøre noe med uansett.
|
|
|
#39 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerDette er et av de tåpeligste forslagene jeg har hørt på lenge. Som om det ikke er lange nok køer for å slippe til hos spesialistene fra før.
|
|
|
#40 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerDet er ingen tvil om at vi trenger å reduserer sykefraværet i Norge. Hva som er riktig måte å løse dette på er ikke lett å vite. Jeg tror ikke karensdager er løsningen. Med småbarn er det ikke uvanlig å få omgangssyke, og da trenger man gjerne bare en dag for å komme seg til hektene. Å måtte gå til spesialist etter 6 mnd kan være en løsning, men er man gravid - hvilken spesialist skal man gå til da? Det må være litt rom for skjønn hvis dette blir innført.
|
![]() |
| Emneord |
| høyre, nav, sykemelding |
|
|