Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-09, 00:10   #61
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ha hanne registrert siden du samtidig sier at det er viktig at de skal få velge selv. Er det ikke mer realt å ikke registrere henne når det er så viktig for deg?

Jeg synes det er greit å ha henne registrert så lenge hun er så liten, og ja, det har betydning for den offentlige støtten forbundet får fra Staten. Jeg ser ikke noe galt i det. Jeg kommer til å oppdra henne med mine verdier, hvilke foreldre gjør ikke det? Samtidig vil jeg lære henne å tenke kritisk, stille spørsmål og kunne ta selvstendige valg. Så kan hun når hun blir 15 velge å melde seg inn eller la være. Hun vil være registrert kun til hun er 15 år.

Gammel 09-08-09, 00:19   #62
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hva er egentlig galt med RLE-faget nå? Jeg spør av ren nyskjerrighet for jeg forstår det rett og slett ikke. (Jeg har bare peil på ungdomsskolens fagplaner i faget)

KRL ble erstattet i 2008 med RLE fordi det kom en dom mot KRL-faget i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg i 2007.

Meningen er at det skal være en objektiv tilnærming til alle religioner, også Kristendommen. Men det fungerer likevel ikke slik i praksis, særlig med tanke på at man ennå kan få fritak fra dette faget. Les mer om det her:
http://www.fritanke.no/NYHETER/2008/..._er_en_bloff_/

Gammel 09-08-09, 00:24   #63
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

KRL ble erstattet i 2008 med RLE fordi det kom en dom mot KRL-faget i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg i 2007.

Meningen er at det skal være en objektiv tilnærming til alle religioner, også Kristendommen. Men det fungerer likevel ikke slik i praksis, særlig med tanke på at man ennå kan få fritak fra dette faget. Les mer om det her:
http://www.fritanke.no/NYHETER/2008/..._er_en_bloff_/

Jeg vet at faget har fått nytt navn.

Jeg bare lurer på hva som er problemet med faget? (Hva mener feks DU er problemet?) Jeg underviste i RLE i skoleåret (9 trinn) som var og jeg ser ikke problemet. Det er derfor jeg spør, hva er problemet? "Fungerer ikke i praksis", hva betyr det?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 00:26   #64
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Jeg vet at faget har fått nytt navn.

Jeg bare lurer på hva som er problemet med faget? (Hva mener feks DU er problemet?) Jeg underviste i RLE i skoleåret (9 trinn) som var og jeg ser ikke problemet. Det er derfor jeg spør, hva er problemet? "Fungerer ikke i praksis", hva betyr det?

Kan du ikke lese linken da?

Gammel 09-08-09, 00:27   #65
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du ikke lese linken da?

Jo jeg har lest. Men glem det. Jeg klarer meg jeg.

Gammel 09-08-09, 00:38   #66
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Jo jeg har lest. Men glem det. Jeg klarer meg jeg.

Hva mener du med det? Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer sånn. Alt du spør meg om får du svar på i linken.

Gammel 09-08-09, 00:39   #67
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Hva mener du med det? Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer sånn. Alt du spør meg om får du svar på i linken.

Fordi jeg ikke synes jeg får noe skikkelig svar der.

Gammel 09-08-09, 11:05   #68
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er rimelig antikristen. Men jeg må innrømme at jeg ikke har de store problemene med RLE faget slik det er nå jeg. Det virker som om de RLE lærerne som er kristne selv er så påpasselige med å ikke trå over streken at det fungerer helt ok for min del.

Jeg tror ikke jeg vet om noe barn som har blitt religiøst endret av RLE. I mine øyne blir faget dermed stående i dag som en rekke spennende fortellinger, noen med en viss moral, noen med med preg av Harry Potter, og det ser ut til å fungere ganske greit at dette er det noen som tror på at er ekte, og andre ikke. Som julenissen sånn ca.

Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 11:36   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så lenge man kan melde inn barns navn til HEF for at livssynssamfunnet skal få statsstøtte for barnet så er det vel omtrent så nært medlemsskap som det kan bli.

Forskjellen er at når du fyller 15 så må du aktivt bestemme deg for å være med videre, det gjør man ikke i kirken.

Smilefjes: Problemet de fleste ikke-kristne har med religionsundervisning etc. er ikke fordi de er redd for at barna skal bli kristne. Jeg syns det er veldig rart at folk tror det er derfor.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 18:05   #70
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror ikke jeg vet om noe barn som har blitt religiøst endret av RLE. I mine øyne blir faget dermed stående i dag som en rekke spennende fortellinger, noen med en viss moral, noen med med preg av Harry Potter, og det ser ut til å fungere ganske greit at dette er det noen som tror på at er ekte, og andre ikke. Som julenissen sånn ca.

Men HÅPET er vel at barna skal lære noe om ulike typer tro, og om å ha respekt for hverandre, og i tillegg litt etikk og moral.... Jeg er enig med deg i det at jeg tror ikke barna blir "religiøst endret" av det - det heimen formidler blir vel en del av barna på en helt annen måte vil jeg tro.

Gammel 09-08-09, 18:21   #71
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Fin kommentar om dette i Dagsavisen i går:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article430945.ece

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.