Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilke type ull er best?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Hvilken type ull er best??
Janus 24 29,27%
Joha 3 3,66%
Tom og trine (spar-kjøp) 2 2,44%
Nøstebarn 19 23,17%
Peanuts (cubus-ull) 2 2,44%
H&M ull 1 1,22%
Devold 18 21,95%
By-torrin ull 3 3,66%
annet 10 12,20%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-09, 12:31   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke type ull er best?

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg lurer på hva jeg gjør galt med Tom og Trine ulla egentlig. Jeg har aldri hatt et plagg av det merket på ungene mer enn 2 ganger før det revner og har store hull. Det virker som om ulla blir sprø rett og slett. Har aldri opplevd det med janus, safa, nøstebarn eller annen ull vi har hatt. Jeg vasker jo alt likt (ikke nøstebarn da men...) Kan det være at ulla oppfører seg forskjellig ut fra hvem som har den på seg?

Tom og Trine er like dårlig som Cubus.

Gammel 10-08-09, 13:08   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske komisk, for her er det Tom & Trine og Cubusulla som overlever, og Janusbodyene som blir hullete.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 13:14   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss har egentlig både tom og trine, cubus og janus overlevd med mindre den blir klippet i. Men jeg synes tom og trine blir veldig slaskete etter noen vask og ser istykkervasket ut i overflaten etter kun kort tid.

Gammel 10-08-09, 17:21   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har prøvd det meste av ullklær og jeg ser at det er Devolds som blir brukt mest her hos oss. Fordelen med det hos oss er at det er det eneste toern kan ha på uten å få eksem (annet enn rundt håndleddene).
Vi er også fornøyd med andre typer ull. Nøstebarnulla er god, men jeg er lat på håndvask og klærne holder seg dårlig hvis de vaskes ofte.. noe våre må siden ungene griser.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 18:36   #25
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker best nøstebarn på, både til meg selv og guttungen. Janus har greie priser, men jeg missliker sterkt å ha samme plaggene som resten av barnehagen. I fjor fikset je det med å farge alle janusklærene mørkegrønne.

Nå prøver jeg Krokofanten siden de har salg.

Safa sine klær er og kjempegode. Tror jeg må ta en tur på fabrikkutsalget en dag jeg har fri. Har en ull/silke t-skjorte derifra som er fantastisk å gå med. Og strømpebuksene liker jeg kjempegodt.

By-torrin er kjempefine og gode på men har ikke kjøpt det fordi prisen er så sammenlignbar med nøstebarn at jeg heller kjøper der. ( har erfaring fra andre barn i barnehagen med dette merke)

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 18:44   #26
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg liker best Janus, fordi det passer min økonomi og mine vaskevaner best.

Liker Devold, Nøstebarn (deler av kolleksjonen), Safa og Joha også, og Ullvang.

Gammel 10-08-09, 18:57   #27
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Joha ser ut til å bli en favoritt her i huset. Liker veldig godt ull og bomullblanding

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 19:04   #28
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til helt små er det Nøstebarn. Til litt større er det Janus og Devold. Og innerst bruker storesøster (7) alltid en silkeulltrøye fra Nøstebarn.

Gammel 10-08-09, 19:11   #29
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror vil helst bare bruke devold. De er gode - men akk så stygge da...

Gammel 10-08-09, 19:15   #30
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Janus og Joha tåler godt vask etc. Nøstebarn skal vel nesten ikke vaskes og utgår i år som barnehagetøy for vår del. Det blir bare for upraktisk med noe som tåler hyppig vask på ullprogram dårlig. I tillegg er jeg litt skuffet over kvaliteten i forhold til prisen. Lett små hull osv.

Den gangen jeg vaska Nøstebarn lukta det sau i lang tid. Etter det har jeg ikke giddet. ByTorinn er min favoritt, og Janus.

Gammel 10-08-09, 19:30   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker mest Janus og Joha. Som har bomull innerst og ull ytterst, pga at Hannah reagerer på ren ull.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 20:38   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håndvasker alt Nøstebarntøyet. Man skal ha en veeeeldig god maskin for å vaske på ullprogram. Det skal ikke sentrifugeres, bare klemmes vann ut av og tørkes flatt. Jeg bruker gallesåpe og det tar flekkene som bare det.

På denne måten har jeg samme ulltøy til lillesøster som til storesøster, jeg har til pog med lånt bort til flere og det er like fint. Men jeg har vært übernøye på hvem jeg låbner bort til. Det er utelukkende supergode husmødre som også håndvasker.

Det ER god kvalitet, det er bare ikke behandlet for å kunne vaskes i maskin.

Gammel 10-08-09, 20:39   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Janus har vi, men jeg liker ikke passformen på longsene. De er så vide fra skrittet og opp.

Skjønner den ja, den er aktsik litt for vid for oss også, vi har gjerne litt tykkere bleiestump enn andre (siden vi bruker tøybleier)

Vel, jeg har ingen favoritt, og klarer ikke stemme på bare en.

Fra juniors eneste vintersesong har vi prøvd cubus, den uten bomull, og vel også en med bomull, tom og trine, en fra name it, noen fra joha (er det de som også har bomull, ja?) og en fra by-torinn (Lekker, men ikke verd å betale for, altså en gave) og en del fra janus.

Jeg vil ha ULL når jeg skal ha ull, så kan på derved påpeke at de med bomull er gaver... at det er mye janus kommer litt av praktiske årsaker, og ligg av "ideologi" om kortreiste greier, vi trilla tur til janusfabrikken og handla på fabrikkutsalget. (ULLA er jo ikke kortreist da, men trilletur til fabrikken må vi alle fall anses som at selve ulltøyet ikke trengte kjøre bil...) Planen er en tur bort dit i år også. (Sikkert mer enn en da...) De har mye fint i b-varene også til tider...

Gammel 10-08-09, 20:43   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg håndvasker alt Nøstebarntøyet. Man skal ha en veeeeldig god maskin for å vaske på ullprogram. Det skal ikke sentrifugeres, bare klemmes vann ut av og tørkes flatt. Jeg bruker gallesåpe og det tar flekkene som bare det.

På denne måten har jeg samme ulltøy til lillesøster som til storesøster, jeg har til pog med lånt bort til flere og det er like fint. Men jeg har vært übernøye på hvem jeg låbner bort til. Det er utelukkende supergode husmødre som også håndvasker.

Det ER god kvalitet, det er bare ikke behandlet for å kunne vaskes i maskin.

Jeg vasker alt nøstebarntøy i maskin, og jeg vil påstå at det blir mer skånsomt behandlet der enn jeg greier for hånd. Og det holder, er like fint vask etter vask. I mamma sin maskin derimot går det slett ikke. Men jeg synes ikke strømpebukser fra nøstebarn holder til større barn, de blir hullete på knærne av kryping. Bodyer og trøyer derimot er kjempegode, bare synd de koster flesk.

Gammel 10-08-09, 20:55   #35
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker all nøstebarn i maskin og. Holder seg kjempefint. Har AEG maskin, de er jo godt kjent for ullvuggen sin.

Men 40 grader tålte de ikke. ( glemte å skifte program ved et uhell). Men faktisk så er ullet forsatt brukenes, bare en størrelse mindre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 19:13   #36
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er cooptilbud på Pierre Roberts ull nå, fra mandag av.
199 kr pr sett.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 23:06   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Det er cooptilbud på Pierre Roberts ull nå, fra mandag av.
199 kr pr sett.

Jeg planlegger en tur til obs på mandag ja. De ser jo fine ut de settene der, håper de fungerer. Da jeg var der idag og handlet mat hang de opp alt vintertøyet og janus-ulla og i det hele tatt... det er tydeligvis høst.

Gammel 14-08-09, 23:08   #38
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Nøstebarn fordi det er ubehandlet ull og kommer i så mange fine farger! STORT minus at det ikke kan vaskes i vaskemaskin, derfor kommer Janus, Tom og Trine og Devold høyt opp også (det er vel stort sett de vi har prøvd).

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 00:14   #39
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Har alltid hatt mye fra Janus, Prinseull og Regnbueull. Aldri hatt hull eller andre problemer.
Nå har Lillegutt blitt verre og verre mtp å kle ham i ull. Han påstår all ull klør, så blir spennende å se til vinteren.

Hvilket merke klør minst da?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 00:17   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Har alltid hatt mye fra Janus, Prinseull og Regnbueull. Aldri hatt hull eller andre problemer.
Nå har Lillegutt blitt verre og verre mtp å kle ham i ull. Han påstår all ull klør, så blir spennende å se til vinteren.

Hvilket merke klør minst da?

hva som klør minst... tja. Jeg synes ikke noe klør, mannen påstår alt klør. Men gjengs tror jeg er at silkeull klør mindre enn ren ull, og ull med noe annet på innsiden klør minst. Men da er jeg usikker på om det har ullegenskapene i behold egentlig. Vi har gode erfaringer med devold active - de har noe syntetisk på innsiden og ull på utsiden, de klør i hvertfall ikke og jeg tror da det varmer bra nok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.