Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Avsporing: Er bøker i stua fint eller stygt?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Syns du bøker i stua er pent?
Fint, liker å lese 202 80,80%
Fint, liker ikke å lese 1 0,40%
Stygt, liker å lese 38 15,20%
Stygt, liker ikke å lese 2 0,80%
Annet 7 2,80%
Deltakere: 250. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 10:59   #121
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: Er bøker i stua fint eller stygt?

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Ja, koselig er kanskje et riktigere ord. Jeg syns det varmer litt med bøker i stua. Og så sier det ofte en del om husets eier. Innholdet altså.

Siden stua vår nesten ikke inneholder bøker og de bøkene som er der er sangbøker som står ved pianoet kan jo det bety at vi er aller mest musikalske.

Neida.. skjønner poenget ditt. Jeg tror likevel man ville fått litt skjevt inntrykk om man kikket i bokhyllene på kontoret vårt. Jeg er ikke så fagnerd som kontoret gir inntrykk av. Hadde all skjønnlitteratur jeg låner på biblioteket heller stått i hyllene hjemme hadde nok inntrykket vært annerledes.

Hos svigers derimot sier absolutt bokhylla deres litt om hvor man er.
De har oksesædkataloger, bøker om skogskjøtsel, bygdebøker, en gammel bibel de fikk da de giftet seg og bøker om landbruksøkonomi. Eneste skjønnlitteratur jeg har funnet er noen gratisbøker som har fulgt med Hjemmet + en kjent trilogi av en fremragende norsk forfatter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 11:05   #122
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Hvis folk ikke har bøker i stua, popper fordommene mine fram:
- Hæ? LESER de ikke her i huset?!?

Og så tenker du videre: "hmm de har sikkert bøkene i andre rom i huset, feks. kjellerstua, og kanskje de bytter bort eller selger bøkene etter å ha lest dem".

Gammel 18-08-09, 12:06   #123
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker bøker og vil gjerne ha dem på stua, jeg synes det blir lunt og koselig med bokhyller fulle av bøker. Som Acsa, så ser jeg også ofte på tiltlene i bokhyllene hjemme hos folk, det er spennende å se hva folk leser. Likens ser jeg også mer på kunsten og bildene deres enn på møbler og interiør ellers.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 13:04   #124
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Det kan være fint, men jeg synes det fordrer en stue med litt størrelse på, ellers blir det fort tungt og kvelende. Vi har ikke en eneste bok i stua, den er knøttliten og vi har nesten ikke veggplass til overs så bokhyller er uaktuelt. Vi har derimot et rom i kjelleren som er fylt med bøker. Så får det heller være at fremmedfolk som er innom tror at vi ikke leser, og de aller fleste som kjenner meg vet jo uansett at jeg leser mye bøker.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 14:43   #125
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av en eller annen merkelig grunn er Pratchettpocketene mine litt, eh, slitt. De blir fort det når man leser i dusjen. Men de står fortsatt fremme.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 15:06   #126
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Av en eller annen merkelig grunn er Pratchettpocketene mine litt, eh, slitt. De blir fort det når man leser i dusjen. Men de står fortsatt fremme.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 15:10   #127
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Bokhyller er normalt fint, men siden vi ikke har så stor stue og svært mange bøker så har vi disse i 2 lag bakhverandre i hver hylle, samt oppå hverandre, det ser rett og slett ikke ut. Minstemann har i tillegg fått 2 hyllerom og han får lov til å legge bøkene oppå hverandre også.

Jeg har ikke bøker fremme for å vise hvem "jeg er", det er kun bøker som ikke er blitt lest ferdig, og som ønskes å leses mer i som er fremme, kassevis står i kjelleren.

Gammel 18-08-09, 15:15   #128
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Dette har jeg virkelig ikke reflektert over. Jeg har bibliotek i kjelleren og er nøgd med det.

Gammel 18-08-09, 15:37   #129
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bøker i stua. Ikke fordi jeg leser så mye, men jeg synes det gjør seg. Har jo planer om å lese alle bøkene engang, men jeg har jo god tid.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 17:17   #130
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og, som med de fleste fordommer, kan det hende du tar skammelig feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:27   #131
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oksesædkataloger faktisk. Det finner man iallefall ikke i dette huset. Hverken i stua eller i bokhylla.

Jeg tenker litt som Appelsin faktisk, og regner med at andre gjør det også. Derfor har jeg noen bøker i stua, og det er ikke Hjemmetbokklubbøkene mine fra 1996.

Jeg savner virkelig bøkene mine, og har brukt mye tid på å tenke på hvor de skal plasseres. Etter hvert tenker jeg de finner veien til stua. Men først: Kjøpe nye Billyer.

Gammel 20-08-09, 09:51   #132
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte at det ser fint ut, men det var før jeg kastet et blikk bort på den vindskeive Ivar-hylla vi har plassert i vår stue. Vilt kaos (dog i alfabetisk rekkefølge) med bilder klemt inn der det er ledig plass, cd-er stablet her og der og en anmassende DVD-samling liggende på toppen. Kanskje ikke en estetisk fryd, nei. Det skal bli innebygde hyller med glassdører der når vi er ferdige med å pusse opp, men det er visst en stund til.

Bokskapet vårt i gangen derimot.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:41   #133
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bøker er fine. Vil gjerne ha alle mine i stua, men det er ikke plass foreløpig. Men Billy-hyller vil jeg ikke ha. Bøkene må stå i en eller flere reoler som matcher stilen ellers. I glasskap er lekkert. (begynne å drømme om nye møbler i stua)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 18:19   #134
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fint, selvfølgelig. Aller finest i bokskap.

Gammel 20-08-09, 18:22   #135
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes dette blir litt teit, det blir å overdrive altså. Noen har eget bibliotek i kjelleren feks, bøker MÅ ikke på død og liv stå midt i stua. Jeg har vært i mange koselige stuer uten bøker jeg, synes det er litt merkelig å skulle mene hele huset er "jalla" fordi det ikke er bøker der. Folk kan jo lese seg ihjel selv om det ikke er bøker i stua eller noe særlig med bøker i huset? .

Veldig enig i det. Vi det liten stue, og der har vi etterhvert utryddet alle bøker bortsett fra en "stablehylle" til bøker vi holder på med eller bare har kikket i.
Vi har masse bøker i innebygget hylle i en annen liten stue/kontor, masse bøker i innebygd hylle under trappa, og en bokhylle på alle soverommene. Alle her leser bøker, og jeg kan ikke si jeg tar meg nær av om noen evt. stempler meg som ukultivert fordi det ikke er så mange bøker akkurat i stua.

Ellers så kan jo gedigne mengder bøker uten glassdører foran utgjøre et problem for støvallergikerer, hvis man ikke er ekstremt glad i å tørke støv da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 22:36   #136
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi har selvfølgelig bøker i stua, og kanskje noen av Oslos mest rotete bokhyller. Jeg drømmer om bibliotek, da, og hvis vi flytter til et hus som er stort nok, kan det nok hende at veggene i en kjellerstue eller liknende blir kledd med bokhyller.

Samme drømmen jeg har, dog litt urealistisk på nåværende tidspunkt.
Jeg blir uvel av bokhyllene vi har i stua for øyeblikket, skulle ønske jeg var handy nok til å snekre en spesialvegg med perfekte hyller fra gulv til tak.
Men nå har jeg gitt opp, og problemet mitt er at jeg sliter med å luke ut bøker. Så det er så fullt og stappet at det halve kunne vært nok, og enda har vi klart å lage et salig kaos. Huff, godt jeg vanligvis sitter med ryggen til hele veggen.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 09:21   #137
eggje
mister magic

Medlem siden: Aug 2009
eggje har et hav av muligheter foran seg
Standard

kommer veldig ann på stua føler jeg... Passer rett og slett ikke hos meg, men er veldig fint hos andre

eggje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 09:44   #138
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker bøker og vil gjerne ha dem stående fremme og da er det best plass i stuen/spisestuen. Hadde vi hatt et svært hus hadde jeg nok satset på et bibliotek med gode lenestoler og leselys og peis og.... :drømmer:

Gammel 23-08-09, 10:09   #139
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker ikke å lese, men jeg leser fordet. Det blir stort sett faglitteratur eller historiske bøker. Har noen få bøker i stua, resten i garasjen, nattbordskuffen og på mannens kontor.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 15:44   #140
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me har ikkje bøker i stua, har bokhylle på soverommet.
Har heller ikkje veldig mange bøker, låner dei fleste på biblioteket og låner bort/gir bort etter å ha lest.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.