Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ikke lov med pennal på skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 20:47   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Hos oss er det lov med pennal, men jeg kan skjønne et forbud hvis det forstyrrer veldig mye. Jeg ser jo at han mister viskelær og blyantspisser (2-3 ganger i løpet av dette første skoleåret som har vært) og at det blir krangling og surr med hvem som har lånt hva/stjålet eller whatever.
Jeg synes de skulle ha gitt klar beskjed om dette i forkant ihvertfall, så ungene er forberedt på hva som gjelder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:51   #22
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med penal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Hvis enkelte barn har unødvendige saker i pennalet som tar oppmerksomheten vekk fra undervisningen, så er det vel bedre at læreren tar det opp med den enkelte da. Ikke skjærer alle over en kam.

Jeg tror ikke problemet er unødvendige saker i pennalet, men bare at det er så spennende å titte på alle fargeblyantene når man egentlig skal hente en gråblyant o.l.

Gammel 18-08-09, 20:52   #23
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt før at det ikke er lov enkelte steder. Hos oss har det ikke vært forbud mot pennal og det ligger alltid i sekken. Kjekt med ekstra farger når man er veldig glad i å tegne.

Jeg syns også de burde gitt beskjed på forhånd. Det med skolesekk og pennal er Store Ting for førsteklassingene, dårlig gjort å ødelegge den gleden for dem. Jeg syns også at problemet "fikling med pennal" burde kunne ha andre løsninger enn totalforbud. Hvorfor ikke bare forby å ta dem frem i timer der det ikke passer? Det fungerer iallefall i Veslas klasse.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:52   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det ikke lov til å ha med pennal på skolen, vi fikk beskjed om det allerede i mai at vi kunne spare de pengene. Man kan selvfølgelig ha pennal hjemme om man ønsker det, noe må man jo ha blyanter i hjemme også. Vi har det i en boks. De ønsker ikke at de yngste barna skal ha med pennal fordi det tar fokus bort fra undervisningen og fører til mye fikling og ordning med pennalet istedenfor å gjøre det de skal. Vi har fått beskjed om at barna i 2. klasse godt kan ønske seg pennal til jul, så de ønsker vel at de kommer med det etter jul da antar jeg.

Gammel 18-08-09, 20:56   #25
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss har barna lov, men skolen har alt av materiell så de trenger det ikke.
Jeg tror faktisk at poden sitt skal få bli hjemme i morgen ettersom han er nokså lett å distrahere.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:56   #26
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette høres teit ut! Penalet kan vel legges ned i sekken etter at de har tatt ut blyanten.
Ganske uhygenisk at barna bruker samme blyanter og penner i hele klassen. Alle vet vel at blyanter og penner suges på

Gammel 18-08-09, 21:00   #27
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns også de burde gitt beskjed på forhånd. Det med skolesekk og pennal er Store Ting for førsteklassingene, dårlig gjort å ødelegge den gleden for dem.

Jeg tror det er like mye hva vi voksne gjør det til. På skolen vår har de ikke lov til å ha pennal i 1. klasse (av samme grunner som beskrevet over her). Ikke bruker de egen skolesekk heller, den får de utdelt på skolen og alle har lik. Jeg kan ikke huske at det var noe sårt for jenta mi i det hele tatt. Hun fikk pennal, men det lå hjemme og ble brukt til lekser. Det var stas med sekken hun fikk på skolen.

Jeg kan være enig i at informasjonen bør komme før 1. skoledag (for å hindre at man kjøper unødvendig), eller etter. Første skoledag trenger man ikke komme med den type informasjon.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:02   #28
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns også de burde gitt beskjed på forhånd. Det med skolesekk og pennal er Store Ting for førsteklassingene, dårlig gjort å ødelegge den gleden for dem.

Det er hva man gjør det til ja. Oransje sekk (Lik for alle) var like stor stas i fjor som den nye dinosaursekken i år.

Gammel 18-08-09, 21:03   #29
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har dine barn gått i barnehage?

Gammel 18-08-09, 21:04   #30
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Dette høres teit ut! Penalet kan vel legges ned i sekken etter at de har tatt ut blyanten.
Ganske uhygenisk at barna bruker samme blyanter og penner i hele klassen. Alle vet vel at blyanter og penner suges på

Det er av erfaring med mange små skolebarn i en større gruppe at mange lærere velger å si at pennalet skal ligge hjemme. De gjør det ikke for å være teite. Barna tar ikke bare ut blyanten og legger pennalet tilbake i sekken. De bruker lang tid på masse unødvendig og det er mange fine pennal som skal vises frem og snakkes om. Det er for å skape et rolig læringsmiljø for barna i klassen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:19   #31
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det varierer nok fra skole til skole om de tillater pennal. Jeg forstår det sånn at mange unger blir veldig distrahert av at de har så mye spennende i pennalet og bruker uforholdsmessig lang tid på å finne det de er ute etter, og at noen lærere derfor foretrekker å ha utstyret i klasserommet og dele ut etter behov fordi det går fortere.

Forstår barna godt jeg!

Hehe.. Drømmer meg bort her, i tanken på å sitte der ved en pult, med et nydelig vakkert pennal. Fylt av herlige tusjer og fargeblyanter jeg kunne sett på og beundret om de hadde glitrende effekter på. Og som jeg kunne tegnet så mye pent med.

*rett tilbake i barndommens små gleder*

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:40   #32
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner forbudet godt. Hvis man f.eks har stasjonsarbeid med 12 minutter på hver stasjon, tar det voldsomt lang tid om det pennalet med alle de spennende greiene skal opp og ned hver gang ... På skolen til ungene er det ikke noe forbud, men der finnes alt de trenger i boks på gruppebordet, i hvert fall for ham i 1., så han trenger strengt tatt ikke ha med pennalet. Sist jeg hadde 1. klasse, informerte jeg om at elevene ikke trengte pennal, men at det gjerne kunne være med i sekken dersom det var viktig for eleven. Ungene klarte fint å forholde seg til at de når det er f.eks. stasjonsarbeid står det de trenger på bordet, mens de gjerne kan bruke pennalet når man har skriveverksted og skal skrive brev/tegne etc. På SFO er det også stas med eget pennal.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:03   #33
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk beskjed om å kjøpe to pennal til storesøster, så det har vi også gjort til broremann.

Et med farger og stæsj og et med kun blyant og virkelær. Dette etter oppfordring (eller befaling er mer ordet) fra læreren.

Gammel 18-08-09, 22:12   #34
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Har aldri hørt om den regelen, så her er det fritt fram for pennal.
Ungene har hatt to hver seg. Ett med blyanter, viskelær, linjal og noe farger.
Og et med bare farger.
De får ingenting på skolen( til nød et viskelær og en blyant) og får låne fargeblyanter hvis de ikke har.

Sist redigert av Obelix : 18-08-09 kl 22:28.
Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:21   #35
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Merkelig. Her hadde de ikke videre bruk for pennal i 1. klasse, men det var ingen regler mot å ha det med seg.

Gammel 18-08-09, 22:26   #36
Skvetten
Passiv

Standard

Det er i grunnen en fin regel synes jeg. Man kan fint ha tingene på skolen i en boks på pulten. En annen ting som er litt fint er miljøaspektet i dette. Hos oss jobber vi aktivt med miljøspørsmål og det er få av mine elever som stiller med nye greier hvert år, heldigvis.

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:43   #37
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, aldri hørt om pennal-nekt før. Ukjent problemstilling for meg som jobber på videregående og priser meg lykkelig hvis noen i det hele tatt har husket å ta med seg en penn.... ("Vi har jo PC! ")
Vel, vel, uansett enig i at dette er noe skolen kunne ha opplyst om på forhånd.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:53   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi er pålagt å stille med alt av utstyr, med strek under pennal.

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:55   #39
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

På skolen vår er det kun tillat med runde penal, altså ikke de som er firkantet og som kan gå i flere etasjer. Mye av grunnen er at det ikke er plass til det på pulten og så er det som flere nevner alt for mye spennende dill for de søte små. Her gjelder den regelen tilogmed 3 klasse.

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

For å demostrere hvor lang tid det tar med førsteklassinger og nytt penal, tok læreren tiden en av de første skoledagene til Storesøster. Når det hadde gått 15 min uten at de hadde greid å gjøre seg ferdig, syns hun det var godt nok poeng til å ha blyanter osv liggende i kassene deres og la dillet ligge igjen hjemme. Foreldrene var selvfølgelig helt enig i dette er den lille demoen vi fikk.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 22:56   #40
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hm, aldri hørt om pennal-nekt før. Ukjent problemstilling for meg som jobber på videregående og priser meg lykkelig hvis noen i det hele tatt har husket å ta med seg en penn.... ("Vi har jo PC! ")
Vel, vel, uansett enig i at dette er noe skolen kunne ha opplyst om på forhånd.

Eller som idag (pc ikke utdelt ennå): "Vi trodde ikke vi skulle skrive noe". Neivel?

Jeg synes også skolen kunne sagt fra om dette på forhånd, utover det synes jeg ordningen virker grei.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.