Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lasagne til 16 personer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 21:01   #21
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lasagne til 16 personer

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Å, det var et godt tips! Vet du hvor lang tid det tar å varme dem opp?

Så lenge platene blir myke (kan være lurt å kanskje koke det øverste laget hvis du avslutter med plater og ikke saus), så er den klar når osten er gyllen. 10 min med litt sterk varme ca, kanskje 15 min dersom de har stått i kjøleskap over natten.

Gammel 19-08-09, 21:08   #22
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

I og med at du lager såpass høy lasagne vil jeg tro det tar litt tid å varme den skikkelig opp. Hvis du husker å ta den ut av evt. kjøleskap, slik at den er romtemperert når du setter den i ovnen, går det litt fortere. Jeg vil tro 15 minutter på middels varme.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 21:10   #23
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

I og med at du lager såpass høy lasagne vil jeg tro det tar litt tid å varme den skikkelig opp. Hvis du husker å ta den ut av evt. kjøleskap, slik at den er romtemperert når du setter den i ovnen, går det litt fortere. Jeg vil tro 15 minutter på middels varme.

Enig, heller lengre tid på middels varme enn kort tid på høy, da blir den bare tørr og småsvidd i kantene og kald inni.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 21:54   #24
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Ja, blir nok mer riktig det i så stor panne.
Jeg har bare brukt 10 min på 220, men da har formen vert mindre og lasagnen forsatt lunken.

Gammel 19-08-09, 22:11   #25
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Er dere spenna gærne??!!
Dere skal vel ha tilbehør til? Hele opplevelsen er jo baguetter og salat med fetaost og pinjekjerner til...

Jeg lager ofte lasagne når vi har familieselskap for slekta for det er så lettvindt og barna og ungdommene her liker det godt.
Sist på lillebror sin familiebursdag var vi 12 stykker, 10 spiser som voksne, og da brukte jeg 1kg karbonadedeig og bruker den største langpanneformen jeg har, ikke ovnens langpanne altså men den som er 30x40cm. Må ha høye kanter.
Nå rant det riktignok bittelitt over i denne da....
Bruker minst 1 liter hvit saus og masse ost på toppen.

Jeg lager den kvelden før og setter den ustekt i kjøleskap med folie over til dagen etter. Putter i steketermometer og lar den stå i ovnen til det viser over 65C. Sjekker med pinnen på steketermometeret at lasagneplatene har blitt myke. Tar nok bortimot 1 time steketid.. litt kortere kanskje..
Når gradene nærmer seg puttes inn hvitløksbaguetter og vanlige baguetter.. vi liker litt forskjellig + masse salat.

Så to kg kjøttdeig holder i bøtter og spann..

Gammel 19-08-09, 22:13   #26
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Jøje meg. Når jeg lager til 4 personer bruker jeg jo 400g kjøttdeig, og da er det jo rester igjen. Men ok, 3-4 kg.

Oi, me eter fort opp ei form to åleine. Da brukar me 400g kjøtdeig/karbonadedeig. Brukar ikkje brød til, men har masse salat da.

Gammel 19-08-09, 22:56   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså. Jeg har en sånn Ikea-form og jeg kan fint spise en halv sånn med lasagne alene.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:03   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men den finnes i to størrelser, altså... Den minste er halvparten så stor som denne.

Denne her er like stor som langpannen min, og gud bedre meg... En halv alene? Formen jeg vanligvis bruker (og da var vi 4 voksne og 3 barn) er mindre enn denne, fordi den er oval....

Gammel 19-08-09, 23:08   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den jeg har er litt mindre enn de største, lave langpannene jeg har, de som er like store som ovnen. Jeg bruker denne formen til langpanne når jeg skal lage sjokoladekake. Da blir den litt høyere og ikke så mye mindre.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:19   #30
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Å! jeg har så lyst på laaasaaaagne nååååå!

Gammel 19-08-09, 23:22   #31
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

De blir mye bedre hvis de lages dagen för eller tidlig paa dagen ogsaa. Og mye lettere aa skjaere opp pent, altsaa uten at lagene med hvit og kjöttsaus flyter sammen i en mölje. Du kan gjerne steke dem nesten ferdig og bare varme opp/smelte osten eller ikke steke dem i det hele tatt slik det staar over her.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:50   #32
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Svigers lager en stor langpanne til 8 personer. Og det rekker akkurat....

Min svigermor lager en langpanne når vi spiser der. 4 voksne og 2 unger og det holder akurat når man har rundstykker og salat i tillegg

Gammel 19-08-09, 23:53   #33
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*forvirret*

Gammel 20-08-09, 00:18   #34
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Lag tre former, 2,5 kilo. Det er mye verre å ha for lite enn for mye.

Gammel 20-08-09, 00:34   #35
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg var deg ville jeg laget det i to omganger altså - eller i to forskjellige stekepanner om du har det.
1 kg kjøttdeig og innhold + minst 1 liter hvit saus for hver av de to formene.

Gammel 20-08-09, 08:33   #36
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke så farlig med antall gram for lite eller mye kjøttdeig, men du må ha nok saus, og lag den kvelden i forveien. Da får den satt seg, lettere å skjære pent, smakene kommer bedre frem og du får bedre tid til å kose deg. Og du må selvfølgelig ha en deilig salat og godt brød ved siden av.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 10:04   #37
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

*forvirret*

Hadde du forventet enstemming svar herfra?

Nei, jeg har laget lasagne til mange (opptil 20) mange ganger.
Jeg mener det holder med to kg karonadedeig, og tre former er iallfall nok!

Gammel 20-08-09, 10:16   #38
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

400 gram kjøtt til oss tre er rikelig. Jeg mener også 2 kilo bør holde. Det jeg alltid får for lite av, er den hvite sausen, så der ville jeg lagd minst tre liter.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 10:24   #39
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Ja, og kjøp nok plater. Minst 4 pakker!

Gammel 20-08-09, 10:26   #40
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke mye til hjelp, men vil gjerne ha oppskriften din.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29.