Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dersom du hadde et barn i avlastningsbolig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 22:27   #21
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dersom du hadde et barn i avlastningsbolig

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hm... Tror jeg egentlig bare vil ha en liten bekreftelse på at det er jeg som tenker "normalt" her, eller er jeg helt på jordet? Er det ok å la et barn som lider av en alvorlig smittsom sykdom, som potensielt er dødelig for de andre barna i boligen, være der mens h'n er syk?

Ok er det vel ikke, egentlig. Men hvis tilbudet er der er det jo de som vil benytte seg av det.
Du er ressurssterk vet du, Inagh. Mange er jo veldig overveldet av en slik livssituasjon, og lar f.eks barna sine bo på bolig 100% eller veldig mye.
Kanskje de ikke har kapasitet - eller til og med mulighet til å pleie dem hjemme.
Kanskje de rett og slett ikke vil? Eller tør? Hva hvis ungen blir kjempedårlig hjemme f.eks?
KAnskje de ser for seg at de ikke får komme inn på sykehus hvis det er noe, og ikke tør ta konsekvensene selv? Kanskje de ikke makter ansvaret? Kanskje de stikker hodet i sanden og tenker at problemet blir borte hvis de -er nok?
osv...

Jeg kjenner jeg er litt ydmyk for de som må ta et så vanskelig valg det må være å IKKE ha et alvorlig sykt (og smittsomt) barn hos seg, men som overlater til andre å ta vare på det. (nå tar jeg utgangspunkt i at et barn f.eks på respirator kan bli temmelig dårlig av svineinfluensa da. Mulig jeg tar feil).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:29   #22
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil jo tro at jeg hadde tenkt som deg. Både fordi jeg ikke hadde forventet at boligen kunne ha isolerings-regime og fordi jeg ikke ville utsatt andre for smitte. Og så ville jeg kanskje også villet ha barnet mitt hjemme når det var sykt, også for min egen del.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:46   #23
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Nå har man dem som sender ungene på skole og barnehage selv når dem er dårlige og håper i det lengste att det ikke blir oppdaget. Men husk for noen så kan det føles ganske skremmende og ha ansvaret for ett barn som faktisk kan få alvorlige følger av sånne sykdommer, att det rett og slett er lettere og la andre ta seg av den avgjørelsen og overvåkninga av barnet.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:48   #24
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville tenkt som deg, Inagh, men de tankene som m^2 presenterer streifet meg også. Kanskje føles det tryggere å ha barnet på et sted med helsepersonell? Kanskje er livssituasjonen generelt så belastende at tanken på en periode uten avlastning virker uutholdelig? Kanskje har samarbeidet med kommunen kommet skjevt ut, og de (atter en gang) opplever at hjelpeapparatet fraskriver seg ansvaret og prøver å dytte det over på dem istedet? Kanskje det ikke nødvendigvis er sånn de tenker en gang, men at de ikke har tenkt å nikke med en gang kommunen ber om en forsikring?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:49   #25
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville nok tenkt slik som deg, og siden jeg anser meg selv om relativt normal, så stiller nok du også i den gruppen.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:06   #26
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Jeg tenker som deg. Men jeg har jobbet på avlastningsbolig og jobber på en ungdomsbolig, og vet at selv om de fleste tenker som deg, er det langt i fra alle.

En liten digresjon, men jeg har hatt flere diskusjoner i løpet av mine vernepleier dager på hvor normalt det er at man tar hjem barnet sitt/ungdommen sin/søster/bror etc i juleferier og sommerferier. Jeg har ikke problemer med å se begge sidene, men jeg må si at noen av svarene jeg har fått har overrasket meg litt....

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:19   #27
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok tenkt som deg Inagh, men flere av poengene som m^2 nevner ville nok også spilt inn.
Kan det være noen mulighet for avlastningsboligen å gjøre avtale med en annen institusjon, sykehus om noen av beboerne skulle bli rammet?

Gammel 19-08-09, 23:22   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke, fordi jeg syns det er helt umulig å sette meg inn i deres situasjon. Men kommer det ikke an på avlastningsbehovet, tror du?

Gammel 19-08-09, 23:23   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ok er det vel ikke, egentlig. Men hvis tilbudet er der er det jo de som vil benytte seg av det.
Du er ressurssterk vet du, Inagh. Mange er jo veldig overveldet av en slik livssituasjon, og lar f.eks barna sine bo på bolig 100% eller veldig mye.
Kanskje de ikke har kapasitet - eller til og med mulighet til å pleie dem hjemme.
Kanskje de rett og slett ikke vil? Eller tør? Hva hvis ungen blir kjempedårlig hjemme f.eks?
KAnskje de ser for seg at de ikke får komme inn på sykehus hvis det er noe, og ikke tør ta konsekvensene selv? Kanskje de ikke makter ansvaret? Kanskje de stikker hodet i sanden og tenker at problemet blir borte hvis de -er nok?
osv...

Jeg kjenner jeg er litt ydmyk for de som må ta et så vanskelig valg det må være å IKKE ha et alvorlig sykt (og smittsomt) barn hos seg, men som overlater til andre å ta vare på det. (nå tar jeg utgangspunkt i at et barn f.eks på respirator kan bli temmelig dårlig av svineinfluensa da. Mulig jeg tar feil).

Jeg har ikke snøring på hvordan det er å ha et alvorlig funksjonshemmet barn, men jeg føler at dette er noe jeg kan signere. Det er mange ting som spiller inn, og jeg er ikke den rette til å mene noe om noens avgjørelser overhodet. Jeg ble faktisk litt overrasket over alle de andre svarene. Jeg tenker at det er lett å si, men man kjenner ikke omstendighetene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:27   #30
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Det gjør det nok helt sikkert Polyanna, det og hensynet til familiesituasjonen generelt.

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:28   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og vet du, Inagh, så tenkte jeg faktisk på en liten diskusjon her inne for en tid tilbake. Det var snakk om funksjonshemmede barn og barneboliger, og et eller annet nek skrev noe sånt som "barneboliger?! Hvem vil sende barnet sitt i en barnebolig?!" og du, selvsagt, ble lei deg og forklarte hvorfor dette er et behov man kan ha...

Bare en tanke jeg fikk.

Det er jo også selvsagt en sjanse for at det finnes dusteforeldre til barn med spesielle behov, som for andre barn.

Gammel 20-08-09, 00:18   #32
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Umulig å sette seg inn i, men jeg håper jeg ville tenkt som deg, Inagh. Det er mye som kan spille inn, som flere har vært inne på i denne tråden.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 00:29   #33
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du er helt normal.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 00:32   #34
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

jeg mener syke barn har best av å være sammen med foreldrene sine - og tenker som deg!

Gammel 20-08-09, 00:39   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste boliger har vel rutiner for når de kan ta imot barn og ikke. Denne svineinfluensaen gjør jo at alle lager beredskapsplaner, Og det er vel derfor det kommer opp. Jeg vet foreldre tenker veldig forskjellig rundt et funksjonshemmet barn og sykdom. Noen oppfatter seg selv som mest kompetent på eget barn og tenker som deg, andre blir helt overveldet av en sykdomssituasjon og ønsker avlastning/at noen andre overvåker barnet. Jeg synes uansett at du er helt normal som tenker sånn, men jeg ville ikke uten videre gått med på at du var unormal selv om du hadde håpet at avlastningsboligen kunne håndtere influensasykdom.

Gammel 20-08-09, 00:52   #36
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er "reglene" ved andre typer smittsomme sykdommer som kan være farlig for "den rette mottakeren"? Vannkopper eller annet? Eller ble det en dårlig sammenligning kanskje?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:06   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...
Uff - vi får bare krysse fingrene og håpe Nasse holder seg langt langt unna hele hurven.

Sist redigert av Inagh : 26-10-12 kl 00:46.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 11:12   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Syns også at sykehus virker som et bedre alternativ, Inagh. Og håper du ikke syns jeg var altfor streng... Jeg lærte litt av det innlegget din den gangen, skjønner du, og tenkte at du kunne lære litt av det du også.

Gammel 20-08-09, 12:19   #39
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er i allefall helt enig i at barn som får svineinfluensa må isoleres fra de andre i barneboligen.

Min umiddelbare tanke er at jeg ville gjort nøyaktig som deg, men nå har jeg jo et snevert utgangspunkt å svare utifra siden jeg er så heldig å ikke ha den problemstillingen.

Krysser fingre og tær for at dere slipper unna og at han holder seg frisk.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:56   #40
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville tenkt akkurat som deg.

Nå minnes jeg ei dame min tidligere svigerinne gikk litt sammen med før. Sønnen til denne venninnen fikk RS-viruset da han var under halvåret. Faren måtte være sammen med ham på sykehuset hele tiden, da mor fikk så tørr hud av den tørre sykehusluften.

Ikke at det kan sammenlignes, men det er personer der "ute" som virkelig klarer å være så selvsentrert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.