Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lønnsnivået i Norge

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-09, 18:58   #61
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lønnsnivået i Norge

Jobber som doktorgradsstipendiat og har vel rett i underkant av 350.000 om jeg husker rett. Lengst mulig utdannelse (og studielån), null mulighet for betalt overtid, og på godt og vondt ikke noe timeregnskap, men ekstremt interessant, variert og selvvalgt jobb som jeg ikke ville byttet med noen. At jeg tjener 50.000 mindre enn en sykepleier som jobber skift og har folks liv i hendene på daglig basis skulle bare mangle.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 19:18   #62
thnp
Aktiv

Medlem siden: Mar 2009
thnp er litt kul
Standard

Flyg. leder. Begynnerlønn ca. 570.000 evt. 610.000 (avhengig av arbeidssted) inkl. tillegg men eksl. overtid.

2.5 års utdanning. Noe sprøtt.

thnp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 19:22   #63
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Mange interessante perspektiver kommer her. Så bra!

Igjen spør jeg; er det dårlig å ha betalt 150kr timen når man jobber med salg og service for det å være mekaniker er en stor del av jobben?

Jeg synes det er dårlig, ja.
Hos oss får attenåringene som jobber deltid kr. 156.- pr. time.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 20:59   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er vel ikke det at lønnsnivået er så lavt i Norge, men snarere at kostnadsnivået er så høyt?

Er kostnadsnivået så høyt i Norge? Det er vel få land som har så stor kjøpekraft som oss.

Gammel 21-08-09, 22:08   #65
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er kostnadsnivået så høyt i Norge? Det er vel få land som har så stor kjøpekraft som oss.

Jeg tror jeg uttrykker meg litt dårlig Jeg mener at Norge er et relativt dyrt land for andre enn nordmen (og for en liten gruppe nordmenn) som ikke tjener like mye som oss. Og at de to tingene kanskje henger sammen. Altså at Norge er et dyrt land fordi nordmenn jevnt over tjener bra, uavhengig av utdannelse. Ble det klarere?

Det er et mindretall i Norge som må ha flere jobber, og fremdeles knapt har penger til å klare seg. Men det er ganske mange mennesker i andre land som er i den situasjonen.

Gammel 22-08-09, 08:52   #66
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mer enn 7-800 000, kanskje? Det er selvsagt en del som ligger der, men veldig få. Så noen tall på det for noen år siden, men husker dem ikke helt. Det er godt under 5 % av befolkningen.

Really? Jeg sier ikke at du har feil, men det forbauser meg stort. Det betyr at godt under 25000 pers i norge tjener mer enn 7-800' Jeg tror nesten alle fedrene til mine venninner ligger rundt der og jeg kommer ikke fra noe spesielt rikmannsmiljø.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 09:46   #67
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg som har mastergrad i fysikk, 10 års ansiennitet, har litt over 300.000 i året.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jobber som doktorgradsstipendiat og har vel rett i underkant av 350.000 om jeg husker rett.

Men da jobber kanskje begge dere - som meg - i staten? (jeg har hovedfag informatikk)

Jeg kunne hvertfall gått ut i det private og fått minst 7-800k, men da med færre av de godene jeg har ved en statlig jobb. Pluss at jobben min er superinteressant da og byttes ikke, og til staten å være har jeg relativt godt betalt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 12:19   #68
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men da jobber kanskje begge dere - som meg - i staten? (jeg har hovedfag informatikk)

Jeg kunne hvertfall gått ut i det private og fått minst 7-800k, men da med færre av de godene jeg har ved en statlig jobb. Pluss at jobben min er superinteressant da og byttes ikke, og til staten å være har jeg relativt godt betalt.

Staten, eller helsevesen ja, og det er et valg jeg har tatt. Så jeg er overhodet ikke misfornøyd, ville bare få frem litt flere nyanser i debatten. bl.a. i forhold til spl som tjener 400.000 med 3 års høyskoleutd. jeg skulle bli lønnet likt som en spl.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 12:34   #69
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hvilke goder er det du har nå, som du ikke ville fått i privat sektor?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 12:51   #70
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man ser på statistikken til Floksa, ser man at vi bruker desidert mest penger på bolig. Dette er jo en tankevekker, da det som kjent koster veldig mye mer å bo i Oslo, enn f.eks. Kristiansand. Når jeg som bor i Oslo likevel ikke har høyere begynnerlønn enn min venninne som har bosatt seg og jobber i Kristiansand, blir jeg litt skeptisk. Vi har begge høy begynnerlønn (400.000) i forhold til vår 3-årige utdanning, men jeg har en leilighet som koster det dobbelte av hva de kan få et rekkehus for der nede. Er det rettferdig? Én ting er at man kan si at man har valgt å bo her. Jaha, og da skal man liksom flytte til et sted man ikke kjenner noen fordi det er dyrt å bo her vi bor?

Jeg synes at lønn i større grad enn det den er i dag (i hvertfall i min bransje) bør være tilpasset bosted. Det nytter liksom ikke å ansette noen som ikke har råd til å bo slik til at de har mulighet for å komme seg til jobben. Dette vil vel gjelde for både førskolelærere og sykepleiere som jobber i Oslo.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 13:14   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er utdannet førskolelærer, og jeg synes ikke at begynnerlønna for oss er så veldig dårlig. Men jeg synes klatringen er dårlig Når man har 3-4 års høgskoleutdannelse og 10 års erfaring - så bør man iallefall ligge rundt 400. Det er det ikke alle som gjør. Jeg synes også styrerlønna er dårlig med tanke på alt man har av ansvar og arbeidsoppgaver.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 14:02   #72
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Hatti. Det høres passe spinnvilt ut å skulle lønne de som jobber i Oslo bedre for at de skal ha råd til hus. Jeg skulle gjerne bodd i byen, men vi har valgt å prioritere større hus enn de godene man får av å bo i byen. Til gjengjeld betaler jeg i dyre dommer for 2 biler og månedskort på toget, og vi må inn til byen for de fleste kulturtilbud, shopping osv. Hadde jeg fått høyere lønn hvis jeg bodde i Oslo, ville vi selvsagt flytta. Men det er vel neppe særlig demokratisk eller distriktspolitisk smart.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 15:31   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Man kan godt bo i grei avstand til Oslo når man jobber der for ikke mye dyrere pris enn i Kristiansand for eksempel.

Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 15:36   #74
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har 326 000. Pedagogisk leder siden august 08, rett ut av høyskole i mai. Jeg syns egentlig jeg tjener litt lite i forhold til lengden på utdannelsen, og sammenliknet med mange andre bachelorgradutdannelser.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 16:19   #75
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Staten, eller helsevesen ja, og det er et valg jeg har tatt. Så jeg er overhodet ikke misfornøyd, ville bare få frem litt flere nyanser i debatten. bl.a. i forhold til spl som tjener 400.000 med 3 års høyskoleutd. jeg skulle bli lønnet likt som en spl.

Glem for all del ikke at i disse 400.000 ligger det mange kveldsvakter, vakter hvor en går av 22.30 den ene kvelden og på igjen 07.15 dagen etter, helgevakter både lørdag og søndag.

Gammel 22-08-09, 17:04   #76
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er overrasket over det dere forteller ang. lønnsnivået og forstår at jeg som ufaglært, uutdannet i det faget jeg jobber i, bør takke og bukke og være fornøyd med lønna og jobben min.

Nå ligger min årslønn på ca. 350-360 000 kroner før lønnsøkninga for i år, for en 8-1530 jobb, aldri overtid (som jeg ikke vil), ferie når jeg vil, aldri problemer med å få fri, tilgang til hytter, faste personalfester, samt muliget for årlig bonus etc. Jeg jobber i privat sektor.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 17:15   #77
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er delvis enig og delvis uenig med Hattifnatten. Det er ikke for å kunne kjøpe rekkehus jeg har valgt å bosette meg i Oslo, men jeg kan faktisk få et stort hus for en brøkdel av prisen for vår leilighet andre steder som er mindre sentrale. Det jeg prøver å få frem er at de som er i etableringsfasen som søker seg jobber i Oslo, også faktisk bør ha en mulighet til å etablere seg der. Slik boligprisene har blitt i Oslo nå, er det bortimot umulig å skulle etablere seg her som nyutdannet (vi klarer det helt fint, for mannen er langt fra nyutdannet). Om det er boligprisene eller lønnen som bør justeres, er en annen diskusjon.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 17:54   #78
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hvilke goder er det du har nå, som du ikke ville fått i privat sektor?

Det har nok mye med typen stilling jeg har, og at de er veldig fleksible der jeg jobber. Skulle jeg hatt en tilsvarende lederstilling med like mye ansvar i det private, og innenfor tilsvarende fagfelt ville det vært forventet en helt annen lengde på arbeidsdagen, jeg ville sannsynligvis ikke kunne beholdt stillingen gjennom lillegutts og egen sykdom, og det ville sannsynligvis vært høyst vanskelig å få arbeidsdagen tilrettelagt slik jeg har fått det nå ift jeg jobber på kveldstid og har kortere dager. Jeg har også en "stand-in" som tar enkelte reiser og møter for meg.

Skulle jeg tatt en slik stilling i en internasjonal organisasjon, slik jeg virkelig hadde hatt lyst til hvis det var mulig, ville det vært forventet 12-timers arbeidsdager minimum og 100+ reisedøgn i året. Nå har jeg ligget på ca. 60-70 hvorav størstedelen til utlandet, men det vil bli redusert i tiden framover.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 19:08   #79
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Slik boligprisene har blitt i Oslo nå, er det bortimot umulig å skulle etablere seg her som nyutdannet (vi klarer det helt fint, for mannen er langt fra nyutdannet). Om det er boligprisene eller lønnen som bør justeres, er en annen diskusjon.

Jeg synes vel egentlig verken boligpriser eller lønn bør justeres. Skulle lønnen i Oslo hatt et påslag på grunn av boligprisene blir det jo snakk om en subsidiering. Og da høres det ut som om det er en menneskerett å få bo i hovedstaden. Grunnen til at prisene i Oslo er høye er på grunn av etterspørselen, det er et press på markedet for mange vil bo her. Det kan man i grunn ikke gjøre så mye med. Og er vel egentlig helt greit.

Ellers, som en kommentar til dette med høy lønn så sier SSB at de 10 % høyest lønnete hadde i gjennomsnitt en lønn på ca 800.000. Så jeg tipper Polyanna treffer ganske riktig med å tippe at ca 5 % har lønn over det nivået, ettersom SSBs statistikk har laget et gjennomsnitt som involverer også de som har tre millioner i lønn og de som har 500.000.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 19:21   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste man ville oppnådd ved en generell lønnsøkning for folk bosatt i Oslo, er jo en generell prisstigning på boliger i Oslo, også hadde man vært akkurat like langt, vil jeg tro.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.