Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Spotify-runde: Anbefal en låt du tror det er flere som ikke har hørt

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-09, 12:35   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spotify-runde: Anbefal en låt du tror det er flere som ikke har hørt

The Beatles, Revolution 1 (Take 20):

Denne er det ganske sikkert ikke mange her som har hørt, siden den ikke er (lovlig) gitt ut på plate. Jeg var overrasket over å finne den på YouTube i det hele tatt, siden Apple/EMI skal ha vært ivrige i å få den fjernet. Den forsvinner nok igjen; kjenn din besøkelsestid. (Det fins forresten ikke musikk av The Beatles på Spotify (eller iTunes eller andre lovlige nedlastnings- eller streamingtjenester)).

Den «dukket opp» i februar i år. Jeg hørte den første gang for noen dager siden, og den har, etter ganske kontinuerlig spilling siden, rykket opp som en av mine favorittlåter av «denne typen» The Beatles, sammen med for eksempel Tomorrow Never Knows, Rain og Strawberry Fields Forever. Jeg har vanskelig for å beskrive hvor vanvittig bra jeg syns denne låten er; en venn av meg oppsummerte, etter én gjenomlytting, bedre enn jeg ville greid selv med: «Guds død, dette var jo bare tøft!». Min erfaring er forøvrig at sporet belønner gjentatt lytting i rikt monn.

Det er uklart hvordan noen har fått tak i en kopi med så god lyd. Det dreier seg om en versjon av «Revolution». The Beatles ga ut tre «versjoner»; Revolution (B-side til Hey Jude), og Revolution 1 og Revolution 9The Beatles («White Album»). Revolution er den nok mest kjente versjonen; det er den der det går hardt og fort med mye forvregning, Revolution 1 er langsommere mer lavmælt, og Revolution 9 er en lydcollage der ordene «number nine» gjentas nesten kontinuerlig. Før jeg hørte Revolution 1 (Take 20), var det litt uklart hva som egentlig var sammenhengen mellom Revolution 1 og Revolution 9, men med denne falt alt på plass. Den varer i over 10 minutter. Den begynner i samme stil som Revolution 1, men går over i «støyrock» som ville vært The Velvet Underground verdig. At dette ikke ble gitt ut i 1968 kan kanskje være forståelig, om enn tragisk – jeg kan ikke fatte annet enn at det ville hatt stor, og positiv, betydning for rocken. Men det er for meg komplett uforståelig at ikke den ikke ble gitt ut på 90-tallet iallefall, da Apple ga ut 6 CDer med – mer eller mindre – uutgitt musikk på The Beatles Anthology.

Ben "Take your knickers off!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
spotify

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.