Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan kan norsk skole forbedres?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-07, 22:18   #21
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

For ikke å snakke om foreldre som er helt oppgitt over skolearbeid som må følges opp, og begrunner det med at "Martin har fotball på mandager, svømming på tirsdager, karate på onsdager og spiller piano hver torsdag. Da er det klart at det ikke er mulig å rekke leksene."

En av mine elever hadde en god forklaring før jul. Han hadde ikke fått gjort leksa fordi han hadde fritid. Fritid var like spille på dataen hele dagen fikk jeg til slutt ut av ham.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:21   #22
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.112
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Da tror jeg det er lenge siden du har vært elev.... Den forrige læreplanen, L97, la jo nesten helt bort formidlingen. Nå skulle lærerene være veiledere, og læring skulle skje ved prosjektarbeid "naturlig undring" og ved å legge forholdene til rette for elevene. Jeg er for variasjon, men å utelate formidlingen blir helt feil. Vi må tåle at ungene innimellom får servert sannheter, og gjennomgå teoretisk stoff. De landene som gjør det best i slike tester, er nettopp de som har "gammeldags" formidling, ibundet en høy arbeidsmoral, respekt for autoriteter og en høyere respekt for læreryrket i samfunnet.

Forskning viser at "tavlemetodikken" fortsatt råder. Det er vel fordi det store flertall lærere deler ditt syn på saken ... blant annet om at der finnes en sannhet som må formidles av voksne og pugges av barn.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:21   #23
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.180
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Her min liste:

- færre elever i klassen
- engasjerte og oppdaterte lærere
- mer ressurser, tid og krav til lærere for samarbeid
- bedre ledelse
- bra datautstyr og da ikke minst:
- lærere med datakompetanse
- to-lærersystem, dette øker sjansene for:
- differensiert undervisning
- gode lokaler
- sosialarbeidere (helsesøster e.l) tilgjengelig

Det er sikkert mer...

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:23   #24
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.112
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Her min liste:

- færre elever i klassen
- engasjerte og oppdaterte lærere
- mer ressurser, tid og krav til lærere for samarbeid
- bedre ledelse
- bra datautstyr og da ikke minst:
- lærere med datakompetanse
- to-lærersystem, dette øker sjansene for:
- differensiert undervisning
- gode lokaler
- sosialarbeidere (helsesøster e.l) tilgjengelig

Det er sikkert mer...

Signerer den!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:24   #25
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Forskning viser at "tavlemetodikken" fortsatt råder. Det er vel fordi det store flertall lærere deler ditt syn på saken ... blant annet om at der finnes en sannhet som må formidles av voksne og pugges av barn.

Da leste du meg med dine briller, gitt! Hvis du virkelig mener at alle elever klarer å finne ut alt selv uten at de innimellom blir lært hva som er riktig, ja da vil jeg be deg ta en reality-sjekk! Jeg mener at det må være en variasjon mellom metoder. Både forelesninger, prosjektarbeid, indv. studiearbeid og gruppearbeid. Læreren skal både være veileder og underviser.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:27   #26
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.112
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Da leste du meg med dine briller, gitt! Hvis du virkelig mener at alle elever klarer å finne ut alt selv uten at de innimellom blir lært hva som er riktig, ja da vil jeg be deg ta en reality-sjekk! Jeg mener at det må være en variasjon mellom metoder. Både forelesninger, prosjektarbeid, indv. studiearbeid og gruppearbeid. Læreren skal både være veileder og underviser.

Jeg trengte ikke å lese mellom linjene for å finne ut at du mener at lærerene skal formidle "sannheten". Du skrev det selv . Men når du nyanserer som du gjør i det siste innlegget er vi mer på linje . Jeg er helt enig med deg i det du skriver i de 3 siste setningene her!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:31   #27
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Forskning viser at "tavlemetodikken" fortsatt råder. Det er vel fordi det store flertall lærere deler ditt syn på saken ... blant annet om at der finnes en sannhet som må formidles av voksne og pugges av barn.

I enkelte tilfeller er det jo sannheter. verb bøyes slik og man må faktisk lære seg det, en likning løses slik etc.

Jeg har tro på en kombinasjon av selvstudie, tavleundervisning, arbeidsplan, diskusjoner etc og tilbakemeldingene fra elevene er at de deler mitt syn. De synes f. eks det er greit at jeg driller dem i gramatikk med tavleundervisning og pugging, men at de selv får lese om litteraturhistorien og tilegne seg kunnskapen med den strategien som passer dem best (men strategiene har jeg og lærerene de har hatt før presentert for dem og latt dem få velge det som passer for dem).

Når vi skal lære å skrive argumenterende tekster er det viktig at de får vite hva som kreves av en argumenterende tekst (ofte presenter på tavla og så får de skrive ned i teoriboka som de lager frem mot eksamen), men vi bruker muntlig diskusjon og argumentasjon som øving i selve argumentasjonen.

Jeg har sett at frislippet som L97 la opp til var en dårlig metode for de som ikke er flinke til å strukturere seg og de som er svake og jeg har jobbet på en skole som bare jobbet med arbeidsplan. Jeg ønsker meg ikke tilbake til noen av de opplevelsene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:41   #28
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.112
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

I enkelte tilfeller er det jo sannheter. verb bøyes slik og man må faktisk lære seg det, en likning løses slik etc.

Jeg har tro på en kombinasjon av selvstudie, tavleundervisning, arbeidsplan, diskusjoner etc og tilbakemeldingene fra elevene er at de deler mitt syn. De synes f. eks det er greit at jeg driller dem i gramatikk med tavleundervisning og pugging, men at de selv får lese om litteraturhistorien og tilegne seg kunnskapen med den strategien som passer dem best (men strategiene har jeg og lærerene de har hatt før presentert for dem og latt dem få velge det som passer for dem).

Når vi skal lære å skrive argumenterende tekster er det viktig at de får vite hva som kreves av en argumenterende tekst (ofte presenter på tavla og så får de skrive ned i teoriboka som de lager frem mot eksamen), men vi bruker muntlig diskusjon og argumentasjon som øving i selve argumentasjonen.

Jeg har sett at frislippet som L97 la opp til var en dårlig metode for de som ikke er flinke til å strukturere seg og de som er svake og jeg har jobbet på en skole som bare jobbet med arbeidsplan. Jeg ønsker meg ikke tilbake til noen av de opplevelsene.

Jeg tror også på kombinasjon av læringsmetoder... men i noen skoler bruker man tavlemetodikk 95% av tiden.

Jeg ser helt klart de problemene du skisserer på slutten. Et vesentlig problem er vel også at ikke skolene får ressurser som står i forhold til behovet når man skal følge opp den enkelte.

Nå har jeg lest en del forskningsrapporter fra skoler som bruker digitale verktøy aktivt som en del av læringsmetodikken, og det går igjen i rapportene at lærerne opplever at en slik metodikk gjør det lettere å tilpasse læringsproduksjonen til den enkelte eleves behov og læringsstrategier, samt at lærerne får frigjort tid til å følge opp den enkelte.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:46   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nå har jeg lest en del forskningsrapporter fra skoler som bruker digitale verktøy aktivt som en del av læringsmetodikken, og det går igjen i rapportene at lærerne opplever at en slik metodikk gjør det lettere å tilpasse læringsproduksjonen til den enkelte eleves behov og læringsstrategier, samt at lærerne får frigjort tid til å følge opp den enkelte.

Jeg jobber på den skolen som har flest pcer per elev her i byen, og vi har utstyr til 1/3 av elevene. Det sier seg selv at det da blir vanskelig å få en kontinuitet i arbeidet ved bruk av digitalt verktøy når man ofte står uten utstyret.

Hvor vi skal få mer utstyr fra aner vi ikke, for kommunekassa er skrapt og staten øremerker jo ikke de økte overføringene.

Jeg jobber heller uten digitalt verktøy enn å hele tiden måtte kjempe for å få verktøyet tilgjengelig. For meg er det bedre bruk av min energi.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:48   #30
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg trengte ikke å lese mellom linjene for å finne ut at du mener at lærerene skal formidle "sannheten". Du skrev det selv . Men når du nyanserer som du gjør i det siste innlegget er vi mer på linje . Jeg er helt enig med deg i det du skriver i de 3 siste setningene her!

Det sa jeg også i mitt første innlegg
Derfor har jeg også alltid jobbet ved prosjektskoler, og skoler som tar pedagogisk mangfold på alvor.
Men, som flere påpeker her, noen sannheter må elevene lære av noen også, og det er faktisk lærerne deres som er skolert i både fag og det å lære bort fag. Vi er bedre til akkurat det enn å kun søke etter svar med google.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:52   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Vi er bedre til akkurat det enn å kun søke etter svar med google.

Å guri, at jeg ikke har kommet på google. Neste arbeidsplan blir som følger:

Vi skal jobbe med romantikken. Google deg frem til hva som er viktig i denne perioden og lag en fyldig presentasjon av preioden.

Vi skal jobbe med pronomen på nynorsk. Du finner masse om det på nettet.

Prøve fredag i uke 4.

Lykke til!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:53   #32
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Jeg jobber på en skole med over 100% datamaskiner for elevene (dvs datarom og klasserom med datamaskiner med plass til alle, i tillegg til lesesaler og bibliotek med maskiner). Vi har prosjektorer fast i alle rom. Vi har forelesningssaler. Det er kjempeflott! Men likevel trenger vi innimellom å gi elevene faglig grunnlag og teknikker for å benytte seg av de tekniske hjelpemidlene. Det er ikke alltid elevene er så gode i data og kildekritikk som de tror

Men fordelen vi har, er at vi kan variere metodikk, og at elevene ofte kan velge hvordan de vil lære. Vi kan sette opp forelesninger med forskjellig nivå, ha gruppearbeid i noen rom, lærerstyrt oppgaveløsning i et rom, stillejobbing i ett osv. Hadde flere hatt det sånn, kunne vi møtt hver enkelt elev på den måten de vil møtes mye oftere!

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:53   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Nå kjenner jeg at jeg er fristet til å dele ut en slik plan og se hva som skjer. :skrape:

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:54   #34
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Å guri, at jeg ikke har kommet på google. Neste arbeidsplan blir som følger:

Vi skal jobbe med romantikken. Google deg frem til hva som er viktig i denne perioden og lag en fyldig presentasjon av preioden.

Vi skal jobbe med pronomen på nynorsk. Du finner masse om det på nettet.

Prøve fredag i uke 4.

Lykke til!

Kanon
Kopieres herved

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:56   #35
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.112
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det sa jeg også i mitt første innlegg
Derfor har jeg også alltid jobbet ved prosjektskoler, og skoler som tar pedagogisk mangfold på alvor.
Men, som flere påpeker her, noen sannheter må elevene lære av noen også, og det er faktisk lærerne deres som er skolert i både fag og det å lære bort fag. Vi er bedre til akkurat det enn å kun søke etter svar med google.

Mulig jeg hang meg litt opp da jeg leste om sannheten .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:58   #36
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Mulig jeg hang meg litt opp da jeg leste om sannheten .

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 02:25   #37
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

[quote=Snippa;179347]Jeg jobber på en skole med over 100% datamaskiner for elevene (dvs datarom og klasserom med datamaskiner med plass til alle, i tillegg til lesesaler og bibliotek med maskiner). Vi har prosjektorer fast i alle rom. Vi har forelesningssaler. Det er kjempeflott! Men likevel trenger vi innimellom å gi elevene faglig grunnlag og teknikker for å benytte seg av de tekniske hjelpemidlene. Det er ikke alltid elevene er så gode i data og kildekritikk som de tror
quote]

Jeg fikk kjørt den første innleveringsoppgaven i historie gjennom Classfronters system (ephorus) for å sjekke plagiat.

Det ble en god del sure miner og dårlige karakterer - for det var jo dessuten lett å se ren avskrift fra læreboka - oppgavene "henviste" jo til hverandre.

Lett å si at "jeg har ikke kopiert noe" - men det ble litt stille da de fikk høre tallene gitt...

  Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 02:33   #38
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

På skolen jeg har mine barn har det blit mere og mere dobbelttimer for å få det økte antall timer til å passe med gamle skolebuss tider.
Bussen går til de samme tidene som da jeg gikk på skolen, mens antall timer pr. uke har økt.
De første årene eldstemann gikk på skolen hadde de ikke så mange dobbelttimer, men nå begynner de med det tidlig for å kunne få nok antall timer pr. uke.
Kan ikke helt fatte at de ikke kan endre busstidene i steden jeg da men.........

Når det gjelder matte så er det klart det er et fag med praktisk læring, men det jeg ville fram til var at det burde være mere praktisk læring i fag som er mere teoretiske også.
Å få tilslengt en formel og dermed skulle bruke den sier seg selv at er umulig (det har jeg erfart fra jeg gikk på skolen) En god forklaring og masse praktiske regnestykker må til.

Både foreldre og lærere er preget av hva slags skolegang de selv fikk. Lærere skal imidlertid være såpass bevisst på dette at de aktivt jobber med å planlegge etter hvilke metode som gir best resultat - og det er en variasjon.

Foreldre som tror at skolen i dag byr på den undervisningen vi selv fikk, tar i de aller fleste tilfellene feil. Innenfor matte er det spesielt morsomt å se på hvor flinke de etterhvert har blitt på å "leke" matte. Hvis du ikke er fornøyd nok, ta det opp med skolen. Ellers er det lov å jobbe med ungene hjemme også! Mannen min er spesielt opptatt av matte og han jobber mye med å leke det inn hos ungene, mens jeg tar meg av språk. Jeg synes den jobben vi gjør er viktig - og riktig - for skolen rekker ikke over alt.

Dobbelttimer er på vei inn av pedagogiske grunner i hovedsak, selv om jeg tror man kunne ha testet ut 50 min eller 60 min også. Problemet er at for å få dagen til å gå opp legges det opp til kun 5 min pause... Det er for kort...

Ellers er det mye mer jeg kunne tenkt meg å kommentere, men de mer erfarne lærerne i denne tråden sier det så godt og bra at det får bli for denne gang!

  Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 21:57   #39
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg tror også på kombinasjon av læringsmetoder... men i noen skoler bruker man tavlemetodikk 95% av tiden.


Nå har jeg lest en del forskningsrapporter fra skoler som bruker digitale verktøy aktivt som en del av læringsmetodikken, og det går igjen i rapportene at lærerne opplever at en slik metodikk gjør det lettere å tilpasse læringsproduksjonen til den enkelte eleves behov og læringsstrategier, samt at lærerne får frigjort tid til å følge opp den enkelte.

Den læreren tror jeg ikke finnes som har energi til å undervise fra tavla 95% av tiden. Tror heller regelen for en ordinær time er 10-15 minutter tavleundervisning og individuellt eller gruppearbeid resten av timen. Hvis vi trekker fra de 7minuttene det tar før alle er på plass og klare og de 3 det tar å avslutte timen er vi oppe i max 50%. Dette er nok også et utopisk høyt tall.

Det er også mye forskning som tyder på at barna ikke blir bedre i faget matte ved å bruke daten mye. Overføringsverdien er ikke så stor samtidig som dataundervisning tar tid fra norsk og matteundervisning.

Et eksempel fra gruppeoppgave er jentene som satt i tre dager på nette for å finne ut noe om kyssesyken. Alt de fant var ikke relevant, mens den gruppa som droppet datamaskinen og istedet tok en tur til fylkeslegen, lærte mer på en mye mer interessant måte. Jeg sier ikke at vi skal kutte ut dataundervisning eller bruk av data, men det er viktig at vi som lærere vurderer bruken nøye og vet hva vi vil ha ut av det.
______________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 12:38   #40
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

På skolen "vår"har de også dobbelttimer. Er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor en gjør dette? Annet enn at det kanskje er "praktisk"? Er det ingen skoler som har 45 min skoletimer lenger?

Med fare for at andre har svart tidlegare:
Oppstart og avslutningar av timar tek svært mykje tid. Difor gjev dobbelttimar meir effektiv læringstid.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no